Gemeente controleert inschrijving inwoners met uitkering bij Kamer van
koophandel
De gemeente Etten-Leur is begonnen met een onderzoek naar inwoners met
een uitkering die tevens staan ingeschreven in het Handelsregister bij
de Kamer van Koophandel. De controles worden vanaf nu tot begin 2007
uitgevoerd.
Gemeente controleert inschrijving inwoners met uitkering bij Kamer van
Koophandel
De gemeente Etten-Leur is begonnen met een onderzoek naar inwoners met
een uitkering die tevens staan ingeschreven in het Handelsregister bij
de Kamer van Koophandel. Door de bestanden van de Kamer van Koophandel
te vergelijken met het gemeentelijke bestand van mensen met een
uitkering, kan er precies worden nagegaan welke bijstandsgerechtigden
zich hebben ingeschreven in het Handelsregister en of zij hun
activiteiten op een juiste wijze aan de gemeente hebben gemeld.
De controles worden vanaf nu tot begin 2007 uitgevoerd. De gevallen
die niet bekend zijn bij de gemeentelijke sociale dienst worden nader
onderzocht. Dit kan ertoe leiden dat de sociale dienst corrigerende
maatregelen treft. Verwacht wordt dat de onderzoeken in een aantal
situaties leiden tot het beperken of zelfs beëindigen van uitkeringen.
Het onderzoek naar inschrijvingen in het Handelsregister is de tweede
themacontrole onder uitkeringsgerechtigden die de gemeente Etten-Leur
houdt. Eind vorig jaar en begin dit jaar is er een controle gedaan van
het autobezit, die in elf gevallen leidde tot maatregelen.
Aanleiding tot het nagaan van de inschrijvingen in het Handelsregister
is een soortgelijk globaal onderzoek in Groningen. Dat heeft
aangetoond dat 8,3% van de bijstandscliënten in het Handelsregister
stond ingeschreven. Er is verder niet gekeken, of er ook sprake was
van fraude.
Gemeenten hebben sinds de invoering van de WWB (de nieuwe
bijstandswet; 2004) een toenemend belang bij adequate
fraudebestrijding. Met de komst van deze wet hebben zij de volledige
financiële verantwoordelijkheid gekregen voor de verstrekking van
uitkeringen. Gemeenten hebben er dus belang bij dat de verstrekking
van uitkeringen rechtmatig gebeurt.
Met een intelligente koppeling van bestanden kunnen gemeenten
vroegtijdig voorkomen dat er wordt gefraudeerd. De pakkans wordt
aanzienlijk vergroot. Nadat de omvang van de fraude is vastgesteld,
wordt de schade op de dader verhaald en worden sancties opgelegd,
zoals het beperken of stopzetten van de uitkering.
De themacontroles in de gemeenten worden gecoördineerd door het
Regionale Coördinatiepunt Fraudebestrijding. Daarin werken
verschillende instanties samen aan de bestrijding van fraude met
uitkeringen. Deze instanties zijn onder meer de gemeenten, de
Belastingdienst, de Politie, het OM, de Arbeidsinspectie, de Sociale
Verzekeringsbank en het UWV.
Week in...week uit
Er is 1 vacature
Gids/plattegrond
UIT in Etten-Leur
Stadskantoor
Roosendaalseweg 4
4875 AA Etten-Leur
Tel: 076 - 502 40 00
Fax: 076 - 503 38 80
info@etten-leur.nl
Gemeente Etten-Leur