Gemeente Utrecht
2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
116 Vragen van de heer M.D. van den Tooren
(vragen binnengekomen op 28 september 2006)
De SP wil duidelijkheid over de positie die de Jaarbeurs inneemt in onze stad. Op dit moment spelen er in de ogen van de SP twee zaken.
In de eerste instantie zijn er de megaverkoopdagen. In de Jaarbeurs vinden grootschalige verkoopbijeenkomsten plaats waarbij goederen als bijvoorbeeld fietsen zeer onder de gangbare verkoopprijs worden verkocht.
In de tweede plaats is de SP bezorgd over de bereikbaarheid en de luchtkwaliteit van de stad in relatie tot de activiteiten in de Jaarbeurs. In het weekend van 23 en 24 september 2006 vonden er in de Jaarbeurs vier grote beurzen tegelijkertijd plaats. Extra politie-inzet kon het dichtslibben van de wegen naar en rond de Jaarbeurs niet voorkomen.
Megaverkoopdagen
Op dinsdag 12 september 2006 is in de raadscommissie Verkeer en Beheer gedebatteerd over het winkelsluitingsbeleid van de gemeente Utrecht in relatie tot de uitslag van het referendum van 1 juni 2005 over de uitbreiding van het aantal koopzondagen in de binnenstad naar alle zon- en feestdagen. Een meerderheid van de commissie was van mening dat op basis van de uitslag van genoemd referendum een wijziging van de Winkeltijdenverordening noch een wijziging van artikel 114 APV aan de orde is. Wethouder Spit heeft tijdens de commissievergadering aangegeven de mening van de meerderheid van de commissie te respecteren en over te nemen. De SP is van mening dat de wethouder hiermee recht doet aan de uitslag van het referendum.
De SP heeft tijdens de commissievergadering van 12 september echter wel een duidelijke kanttekening geplaatst bij de wijze waarop Artikel 114 APV in de praktijk uitpakt. Dit artikel stelt de gemeente in de gelegenheid een vergunning te verlenen voor grootschalige detailhandel in een gebouw dat niet voor detailhandel bedoeld is. Het betreft dan bijvoorbeeld verkoopdagen in de Jaarbeurs als de Blokkerdagen, Megabike en de Boekenverkoop. Tijdens de vergadering was verdere discussie over dit artikel niet aan de orde. Daarnaast verwees de wethouder naar veranderende nationale wetgeving op het gebied van winkeltijdenwetgeving. Zolang die wetgeving er nog niet is, is de SP van mening dat de onderstaande vragen belangrijk zijn om nu gesteld en beantwoord te worden.
1. Is de wethouder met de SP van mening dat de Utrechtse middenstand een belangrijke economische factor is in onze stad?
2. Is de wethouder het met de SP eens dat de gemeente Utrecht zich moet inspannen om de voorwaarden waaronder de Utrechtse middenstand moet werken zo goed en fair als mogelijk te laten zijn?
3. De megaverkoopdagen zijn ook de Utrechtse Kamer van Koophandel (KvK) al jaren een doorn in het oog. Al in 2003 heeft de KvK met toenmalig wethouder van economische zaken Van Zanen over deze kwestie overleg gevoerd.
a. Zijn er toen afspraken gemaakt?
b. En zo ja, welke?
c. Zijn deze afspraken nagekomen?
d. Zo ja, hoe?
e. Welke contacten lopen er op dit moment met de Utrechtse middenstand en/of de KvK inzake de problematiek van de mega megaverkoopdagen in de Jaarbeurs?
f. Indien er momenteel geen overleg is op dit gebied, wanneer is de wethouder van plan dit onderwerp met genoemde partijen en de Jaarbeurs aan te snijden en op te lossen?
4. Het is momenteel niet geheel duidelijk welke gevolgen de mega megaverkoopdagen hebben voor de Utrechtse middenstand. De SP wil daarom een onderzoek naar de geschetste problematiek waarin helder uiteen wordt gezet of delen van de Utrechtse middenstand schade ondervinden van deze megaverkoopdagen. Is de wethouder van plan een dergelijk onderzoek in nauwe samenwerking met alle relevante partijen te laten uitvoeren? Zullen de resultaten van dit onderzoek leidend zijn voor toekomstig beleid inzake grootschalige verkoopdagen op locaties die daarvoor niet bedoeld zijn?
5. Ten slotte kent Artikel 114 APV in lid 3 a een weigeringgrond waarop de vergunning niet verleend hoeft worden. "Een vergunning . kan worden geweigerd: in het belang van de openbare orde." Kan de wethouder aangeven wanneer volgens haar de openbare orde in het geding is? Is dit lid in het verleden al eens aanleiding geweest om een niet over te gaan tot het verlenen van een vergunning? Met welke argumentatie gebeurde dat toen?
Bereikbaarheid en luchtkwaliteit
Afgelopen weekend van 23 en 24 september vonden er in de Jaarbeurs vier grote evenementen plaats. De activiteiten trokken vele autobezitters de stad in. Het verkeer kwam in de toeloop naar en in de omgeving van de Jaarbeurs vast te zitten. Dat leverde naast grote drukte de onvermijdelijke toestroom van uitlaatgassen en slechte lucht op.
1. Is de wethouder het met de SP eens dat vier beurzen en de daarmee gepaard gaande autodruk wel heel erg veel van het goede dan wel kwade is?
2. Hoe rijmt de wethouder het voornemen van dit college om het autogebruik in de stad terug te dringen met de situatie van afgelopen weekend? Het is toch dweilen met de kraan open als het college aan de ene kant de parkeertarieven flink verhoogt terwijl er aan de andere in de Jaarbeurs 4 auto's trekkende evenementen tegelijkertijd kunnen plaatsvinden?
3. Is de wethouder van plan om wat dit betreft haar verantwoordelijkheid richting de Jaarbeurs te nemen om in gezamenlijkheid te kijken of er geen betere afstemming mogelijk is, nu en in de nabije toekomst? Hoe gaat u om met grootschalige evenementen in de Jaarbeurs tijdens werkzaamheden aan de grote infrastructurele projecten als de fly-over op het 24 oktoberplein en de ontwikkelingen op het Westplein? De SP vreest de toekomst als het gaat om evenementen in de Jaarbeurs en de daarmee gepaard gaande verkeersstromen.
4. Heeft de wethouder enig idee wat een dergelijke topdrukte gedurende de dag doet met de luchtkwaliteit rond de Jaarbeurs? Worden er tijdens dergelijke topweekenden bijvoorbeeld extra metingen gedaan naar de luchtkwaliteit?
a. Zo ja, aan welke waarden werd de Utrechtse bevolking blootgesteld?
b. Zo nee, zou het niet een goed idee zijn dat wel eens te doen zodat de Utrechtse bevolking inzichtelijk wordt gemaakt wat we in een dag voor onze kiezen en longen krijgen?
5. Aansluitend bij vraag 3b het volgende. In Den Haag heeft men in maart aan weerszijden van de Veerkades borden met luchtkwaliteitmeters geplaatst die inrijdende automobilisten laten zien wat de luchtkwaliteit van dat moment is. Bij een laag uurgemiddelde - concentratie NO2 en fijnstof - tonen de borden aan het langsrijdend verkeer een lachende, groene smiley, bij een hoog uurgemiddelde een rood, treurig gezichtje. Is de wethouder van plan te kijken of een dergelijk initiatief in Utrecht op zijn plaats zou zijn? De SP helpt graag bij het aanwijzen van een aantal geschikte plekken in de stad!
---- --