Ingezonden persbericht


Onderzoek toont aan: online informatie verbreedt 'evoked set' autoconsument

Amsterdam, 28 september 2006 - Autobezitters zijn steeds minder trouw aan één automerk. Online informatie verbreedt het gezichtsveld van de consument, waardoor meer merken worden overwogen. Dit alles blijkt uit online onderzoek van Veldkamp, uitgevoerd in opdracht van Microsoft Digital Advertising Solutions.

Microsoft Digital Advertising Solutions hoopt dat het onderzoek autofabrikanten inzichten biedt die zij in de dagelijkse praktijk kunnen toepassen. Specifiek richt het onderzoek zich op de vraag: wat is de rol van Internet in de oriëntatiefase van het aankoopproces? Het onderzoek van Veldkamp brengt het keuzeproces van ruim 600 autobezitters in kaart en toont aan dat Internet voor merken het meest geschikte mediumtype is om binnen de 'evoked set' van de autoconsument te komen.

Internet dominant als informatiebron
Uit de resultaten van het onderzoek komt duidelijk naar voren dat Internet door zijn transparantie het keuzeproces vergemakkelijkt. In de oriëntatiefase gebruiken bijna zeven op de tien autobezitters (67%) het Internet als eerste of tweede bron. 36 Procent van de autoconsumenten gebruikt brochures als hoofdbron. Autobladen, de sociale omgeving en personeel van de autodealer volgen daarna (alle met zo'n 25%).

Vergelijkingsmogelijkheden als onderscheidende waarde Daarnaast brengt het onderzoek naar voren dat Internet als informatiebron zich vooral onderscheidt in het bieden van de mogelijkheid om te vergelijken. Dit doen consumenten met prijzen, modellen, kenmerken en - het meest geloofwaardig - ervaringen van andere autobezitters. Tevens lijkt het erop dat de autoconsument niet alleen op zoek gaat naar functionele informatie. Internet kan daarom ook worden ingezet als het gaat om reclame die enthousiasmeert en betrokken maakt.

Autodealer niet weggeconcurreerd
Gelet op het toenemende internetgebruik kan de huidige autobezittende heavy user van Internet wellicht als de autoconsument van morgen gezien worden. Zij besteden relatief veel tijd aan het online oriënteren op een nieuwe auto. De autodealer blijft een zeer centrale rol vervullen in het aankoopproces. Sterker nog, autobezittende heavy users bezoeken gemiddeld meer autodealers en maken meer proefritten dan de autobezittende light users van Internet. Waarschijnlijk worden heavy users juist vooral nieuwsgierig gemaakt naar nieuwe merken en nieuwe modellen, wat het dealerbezoek ten goede komt.

Microsoft Digital Advertising Solutions
Microsoft Digital Advertising Solutions is de overkoepelende naam voor de huidige en toekomstige digitale advertentieoplossingen van Microsoft. Microsoft Digital Advertising Solutions richt zich op het mogelijk maken en verbeteren van het contact tussen merk en consument. Adverteerders kunnen actief contact maken met hun consumenten via een reeks zeer effectieve digitale advertentieoplossingen, via MSN.nl, de Windows Live services en Office online. Meer informatie over Microsoft Digital Advertising Solutions is te vinden op: http://advertising.microsoft.nl

MSN
MSN, onderdeel van Microsoft, is 's-werelds en Nederlands meest bezochte internetbestemming. MSN trekt wereldwijd meer dan 465 miljoen unieke gebruikers per maand. Gelokaliseerde versies zijn beschikbaar in 42 markten en 21 talen. Meer informatie is te vinden op www.msn.nl.

Windows Live
Windows Live staat voor een aantal persoonlijke internetdiensten en software, gemaakt om alle contacten en relaties, informatie en zaken die mensen belangrijk vinden op één veilige plaats op Internet samen te brengen. Tevens biedt Windows Live beveiligingsfuncties voor de PC, mobiele apparaten en het web.



Ingezonden persbericht