Formule 1 goed voor 60 miljoen dollar omzet
Koersgevoelige informatie uit AVA Spyker
Is de overname van Formule 1 team Midland door Spyker nu een geldverslindende hobby of een weloverwogen investering? Topman Victor Muller probeerde aandeelhouders gisteren (27 september) te overtuigen van het laatste. Tijdens de vergadering lichtte de flamboyante topman de aankoop enthousiast en uitgebreid toe, in tegenstelling tot de uitermate povere informatievoorziening voorafgaand aan de vergadering. Concrete winstdoelstellingen wilde Muller niet geven omdat hij dan een persbericht uit zou moeten brengen. Naar het oordeel van de VEB is de in de vergadering verstrekte informatie ook koersgevoelig. De VEB heeft er daarom voor gekozen die informatie via deze Morning Talk publiek te maken.
Allereerst blijkt het overgenomen Midland F1 team de afgelopen jaren fors verlies te hebben gedraaid. Het laatste jaar onder de vlag van Eddie Jordan werd in 2004 afgesloten met een verlies van 20 miljoen dollar, mede door het wegvallen van Vodafone als hoofdsponsor. Het eerste jaar van Midland liep het verlies zelfs op tot 37 miljoen dollar en dit jaar is het verlies voor de vorige eigenaar nog altijd 11 miljoen dollar.
Toch verwacht Spyker winst te gaan maken met de Formule 1, met name doordat in 2008 de regels in de Formule 1 drastisch zullen wijzigen ten gunste van de kleine teams als Spyker. Ten eerste zullen de TV-gelden anders verdeeld worden, waardoor deze inkomsten voor Spyker zullen verdubbelen. Bovendien mogen (grote) teams nu minder geld steken in het testen en doorontwikkelen van de motor, waardoor de budgetten van de teams dichter bij elkaar moeten komen.
Maar ook voor 2007 verwacht Spyker F1 al winst te maken. Voor 2007 is een omzet gebudgetteerd van 60 miljoen dollar, waarmee Spyker zich in de achterhoede schaart. Ter vergelijking teams als Toyota, Ferrari en McLaren hebben budgetten van circa 400 miljoen dollar. Muller lichtte in detail toe waar het geld vandaan moet komen en waar het vervolgens aan wordt uitgegeven. Aan TV-rechten verwacht Spyker voor 2007 circa 18 miljoen dollar te ontvangen, aan inkomsten van de coureurs en testrijders 28 miljoen dollar en aan sponsoring 14 miljoen dollar. Spyker heeft al veel reacties gekregen van potentiële sponsoren.
De uitgavenkant wordt voornamelijk bepaald door de ontwikkeling van de auto en de arbeidskosten die elk circa 15 miljoen dollar bedragen. Tel daarbij kosten voor infrastructuur van 5 miljoen dollar, kosten voor deelname aan de Grandprix's van 9 miljoen dollar, hostipalitykosten voor ontvangen van sponsors en overige algemene kosten. Op basis hiervan verwacht Muller dat de kosten "behoorlijk veel lager" zullen zijn dan de verwachte inkomsten en dat Spyker F1 en mede daardoor Spyker cars al in 2006 winstgevend zullen zijn. Indien behoorlijk wordt geïnterpreteerd als 10 tot 20 procent dan zou een overschot van bruto 6 tot 12 miljoen dollar per jaar resteren. Overigens wordt Spyker F1 gefinancierd op een "stand alone" basis, wat betekent dat Spyker Cars niet garant staat bij een eventueel faillissement van Spyker F1.
Aanstaande zaterdag verwacht Spyker de motorleverancier voor de komende vier jaren te kunnen presenteren. Muller versprak zich enigszins toen hij sprak over in rood geklede monteurs doelend op Ferrari. Met de huur van de motoren en bijbehorende personeel is een bedrag gemoeid van circa 16 tot 20 miljoen dollar per jaar.
De Formule 1 moet ervoor zorgen dat elk Nederlands jongetje een Spyker-poster boven zijn bed heeft hangen. Spyker wil net als Ferrari straks het grootste gedeelte van omzet halen uit merchandising. Mocht Spyker hierin slagen dan was de aankoop van het Formule1 team een meesterzet.
Gerben Hettinga en Carolien van der Giessen