Iosis X kondigt spectaculaire toekomst van Ford aan
(9/28/2006)
Het designteam van Ford heeft het karakteristieke nieuwe kinetic
design van Ford vertaald naar een interessante cross-over conceptauto
de iosis X, die voor het eerst te zien zal zijn tijdens de Parijs
Motor Show 2006.
"We noemen deze auto de iosis X dat geeft uitdrukkelijk een verband
aan met de conceptauto's volgens kinetic design waar we vorig jaar mee
zijn gekomen.", aldus Martin Smith, Executive Design Director van Ford
Europa. "De link zit hem niet alleen in de naam, er is ook een sterke
visuele verwantschap tussen de twee auto's, en de 'X' verwijst naar de
nieuwe cross-over capaciteiten van de auto."
"De iosis X is een opzienbarende sportieve vijfdeurs cross-over
waarmee we bewijzen dat we de grenzen van het kinetic design kunnen
verleggen voor een auto die bestemd is voor een nichemarktâ, vervolgt
Smith. "Met deze nieuwe auto tillen we onze filosofie van 'energie in
beweging' naar een nog hoger plan en laten we zien hoe ànders de
auto's van Ford in de toekomst zullen zijn."
Een van de specifieke doelen van de iosis X is het publiek voor te
bereiden op de introductie van een toekomstig nichemodel van Ford
Europa.
"Er is druk gespeculeerd over de compacte cross-over of Sport Utility
Vehicle die Ford zou gaan produceren", zegt John Fleming, President en
CEO van Ford Europa. "De iosis X moet luid en duidelijk verkondigen
dat we over ongeveer anderhalf jaar in deze markt zullen stappen en
dat ons nieuwe model zowel stijlvol als origineel zal zijn."
De Ford iosis X is duidelijk een conceptauto die niet representatief
is voor dit toekomstige productiemodel. Deze auto is meer bedoeld om
onderzoek te doen naar manieren waarop het kinetic design en
-detaillering kunnen worden gebruikt in een nicheauto op een stoere en
spannende wijze.
"Klanten kunnen zich zo een goed beeld vormen van de designrichting
van ons toekomstige productiemodel en als we dat model volgend jaar
onthullen, zal de relatie tussen dat model en de iosis X meteen
duidelijk zijn", legt Smith uit.
In een overrompelende, nieuwe conceptauto die op de Frankfurt Motor
Show 2005 te zien was, onthulden Martin Smith en zijn team het nieuwe
design dat uiteindelijk op diverse niveaus in de verschillende auto's
uit de toekomstige Europese portfolio van Ford zal worden toegepast.
In de oorspronkelijke iosis zijn alle belangrijke elementen die Ford
heeft aangeduid als kinetic design-elementen, al aanwezig in hun meest
pure vorm.
âDe iosis Concept is een geweldige ambassadeur geweest voor het design
van Fordâ, aldus Smith, waaraan hij toevoegt: âde ontvangst die deze
auto kreeg van het publiek en de media, gaf ons het vertrouwen om de
lat voor ons designteam nog hoger te leggen voor toekomstige auto's
van Ford."
Sinds de introductie van de iosis zijn we onder andere bezig geweest
om een breder publiek te winnen voor deze nieuwe 'look' en om mensen
nog nieuwsgieriger te maken naar de volgende stap die Ford gaat
zetten. We wilden demonstreren hoe ons kinetic design kan worden
vertaald naar andere marktsegmenten.
Met de iosis X is de eerste stap in die toekomstige richting nu
zichtbaar geworden. Deze spectaculaire conceptauto geeft het
overduidelijke signaal af dat de uitstraling van de Europese producten
van Ford aan het veranderen is. Er zijn nu al kinetic design-elementen
terug te vinden in de nieuwste productiemodellen van Ford, zoals de
Ford S-MAX en de gloednieuwe 2007 Ford Mondeo.
Maar, zoals elke conceptauto, is ook de iosis X niet bedoeld om een
toekomstig productiemodel van Ford te worden.
"De iosis X is bedoeld om klanten meer inzicht te geven in onze nieuwe
designtaal", besluit Smith. "Deze conceptauto laat zien dat kinetic
design een consistente factor en een blijvende realiteit zal worden in
de toekomst van Ford. De auto is ook bedoeld om klanten te garanderen
dat Ford deze speciale marktsector zal bedienen met een exclusief en
dynamisch product dat evenveel opwinding teweeg zal brengen als deze
conceptauto."
âFeel the differenceâ â De iosis X aan de buitenkant
âEén belangrijk aspect van de oorspronkelijke iosis dat onmiddellijk
de aandacht trok en waar mensen enthousiast over waren, was de
doordachte complexiteit van de vormen", aldus Stefan Lamm, Chief
Exterior Designer van Ford Europa. âWe wilden onderzoeken en laten
zien hoe kinetic design kan werken voor een cross-over. Het was een
uitdaging voor ons om deze opvallende, emotionele designtaal te
handhaven voor een auto als de iosis Xâ, legt hij uit.
Lamm en zijn team wilden graag inspringen op wat een opkomende trend
lijkt te zijn voor sportieve cross-overs of SUV's en een breuk
betekent met de traditionele 'two-box'-stijl die momenteel het segment
domineert, ongeacht het formaat van de auto. "Deze nieuwe trend sloot
perfect aan bij onze kinetic designprincipes."
Lamm en zijn team wilden het kinetic design naar een hoger plan
tillen, en tegelijkertijd alle belangrijke elementen van deze
vormentaal behouden. Het resultaat is een sportieve vijfdeurs
cross-over die qua uitstraling en afmetingen totaal verschilt van de
oorspronkelijke iosis Concept, een gestroomlijnde, gespierde vierdeurs
coupé. Toch zijn beide auto's onmiskenbaar aan elkaar verwant.
"Deze auto laat zien hoe we het kinetic design kunnen toepassen op een
heel ander type auto", zegt Martin Smith. "We hebben alle hoofdthema's
en grafische elementen die voor het eerst te zien waren in de iosis,
volledig omgevormd en toegepast op een zeer sportieve cross-over met
de wielbasis van een compacte auto uit het C-segment."
Aan de voorzijde toont de iosis X het nieuwe, uitgesproken Ford
Europa-gezicht, maar dan met een stoerdere uitstraling om de kracht
van de auto te benadrukken.
Wat het meest opvalt, zijn de elementen in de vorm van een omgekeerd
trapezium, waaronder een opvallende onderste grillesectie.
"De dominante omgekeerde-trapeziumvorm van de onderste grille is
inmiddels een zeer sterk merkelement geworden", vertelt Lamm.
Zoals past bij een cross-over, krijgt de onderste grille nog meer de
nadruk doordat de bovenste grille is verkleind tot net iets meer dan
een luchtinlaat: een horizontale sleuf die in tweeën wordt gedeeld
door een glanzende metalen staaf waarop een expres uitvergroot blauw
Ford-logo is geplaatst dat naar voren lijkt te springen vanuit het
motorcompartiment.
De ophanden zijnde wetgeving ter bescherming van voetgangers bij een
aanrijding, heeft invloed gehad op de karakteristieke aanpak van Ford
van de vooroverhang en de koplampen. De hoeken van de neus zijn
rigoureus afgeschuind, waardoor de overhang aanzienlijk kleiner lijkt,
terwijl de grote koplampen de afgeschuinde lijn volgen tot in de
voorspatborden, waardoor het vooraanzicht zijn karakteristieke 'kicked
back'-uiterlijk krijgt.
"We beschouwen de wetgeving ter bescherming van voetgangers niet als
een hinderlijke beperking van onze ontwerpfilosofie, maar juist als
een positieve designfactor", zegt Smith.
"Om aan het vereiste volume aan de voorzijde van de auto te komen
hebben we niet alleen de hoeken afgeschuind, maar hebben we ook een
diepe versnijding aangebracht vanaf de bovenkant van de motorkap naar
de voorspatborden, waarmee we een markante 'schouder' hebben
gecreëerd die langs de zijkant van de auto naar de achterkant
doorloopt."
Het zijaanzicht van de auto laat zien dat de gespierde welvingen en
deze krachtige en atletische 'schouders' doorlopen langs de zijkanten
van de auto en worden onderstreept door een dynamische ingesneden lijn
die de iosis X een uiterst dynamische uitstraling geeft, die nog wordt
versterkt door de zeer geprononceerde wielkasten. De
ventilatieroosters achter in de wielkasten van de voorwielen, die een
belangrijke rol spelen in het ontwerp van de oorspronkelijke iosis,
zijn ook terug te vinden in de iosis X voor de ventilatie van de
voorremmen.
De zijdeuren scharnieren naar buiten bij de vooruitspringende rand van
het voorportier en de achterrand van het kleinere achterportier en
zijn ontworpen zonder B-dakstijl om het instappen te vergemakkelijken
en toeschouwers een ongehinderde blik te gunnen op het fraaie
interieur.
âAls je de auto schuin van voren of schuin van achteren bekijkt,
moeten de wielen de laatste visuele punten zijn die je ziet, net als
bij de iosis X", verklaart Lamm. "Ik vind de auto vooral mooi om te
zien als je hem van schuin achter bekijkt omdat je dan goed de
ingesneden lijn ziet die zich in een andere richting ontwikkelt dan de
lijn van de oorspronkelijke iosis, met een sterkere schaduw achter,
die naar voren toe geleidelijk zwakker wordt."
Deze ingesneden lijn zorgt er niet alleen voor dat de boven- en
onderzijde van de carrosserie in evenwicht zijn, maar geeft de auto
ook gestroomlijnde verhoudingen en bovendien lijkt de auto hierdoor
vooruit te gaan, zelfs wanneer hij stilstaat. Dit wordt nog benadrukt
door de neerduikende daklijn en de daglichtopening die de achterzijde
een coupéachtig profiel geeft. De stevige wegligging van de iosis X
lijkt in tegenspraak te zijn met het relatief compacte
C-segmentformaat van de auto.
De abrupte afschuining van de hoeken dient niet alleen om de blik van
toeschouwers aan de voorzijde de hoek om te leiden, maar ook om de
langere overhang achter te verhullen.
"De auto moet aan de achterkant langer zijn omdat de daklijn anders
abrupt zou stoppen en de auto er behoorlijk afgekapt uit zou zienâ,
legt Lamm uit.
De robuuste en dynamisch gevormde dorpels zijn ontworpen als aparte
elementen van de carrosserie en geven de auto een verrassend nieuwe
uitstraling.
Aan de zijkant kunnen deze dorpels worden neergeklapt. Ze dienen dan
als opstapje om gemakkelijk te kunnen instappen. Ze zijn uitgerust met
rubberen treden met hetzelfde patroon als dat van de banden.
Kernelementen van het kinetic design zijn de trapeziumvormen en de
driedimensionale vormen en de interactie tussen die beide. Hoewel de
omgekeerde grille aan de voorkant de meest in het oog springende
grafische trapeziumvorm is, komt dezelfde vorm in andere
interprestaties terug in het hele exterieur: de luchtsleuven aan de
voorzijde, de afschuiningen aan de onderzijde van de voorruit en
achterruit, de binnenzijde van de velgen, de knik in de C-dakstijl en
de richels die van de motorkap naar beneden lopen zijn allemaal
elementen van deze basisvorm.
Van bovenaf bekeken is het ontwerp in drie vlakken van de iosis X het
mooist te zien, maar naar het driedimensionale wordt ook verwezen met
de unieke velgen die volgens Lamm de meest extreme velgen zijn die
ooit door zijn team zijn ontworpen. âDoor binnen de velgen
afwisselende lakken te gebruiken wordt het driedimensionale effect
versterkt, vooral op de gietstukken aan de buitenrand die er bijna
uitzien alsof ze water en modder gewoon kunnen wegscheppen.â
Verlichtingselementen hebben een aanzienlijke ontwikkeling doorgemaakt
sinds de oorspronkelijke iosis. Het team heeft hiervan geprofiteerd en
heeft voor de iosis X de hand weten te leggen op de nieuwste
lamptechnologie.
In zowel de voor- als achterlampen worden LED's gebruikt in een zeer
gedetailleerde uitvoering met naar achteren gebogen bovenkanten. Maar
waar Lamm zo enthousiast over is, is niet hun 3D-structuur, maar de
manier waarop de lampen naadloos de contouren van de carrosserie
volgen.
"Er zijn al te veel auto's met elementen die eruitzien alsof ze op het
oppervlak van de auto zijn 'geplakt' of door openingen heen steken die
in de carrosserie zijn uitgesneden", verklaart Lamm.
"Dat is gelukkig niet het geval met de iosis X. De lampen lijken één
geheel te vormen met het oppervlak van de auto, waardoor je een
fantastisch 3D-effect krijgt. Als je kijkt naar de achterlichten, zie
je duidelijke verwijzingen naar de nieuwe S-MAX en Galaxy.â
Buitenspiegels met spotlights zijn hoog aan de A-dakstijlen
gemonteerd, terwijl de mistlamp achter over de hele breedte van de
auto doorloopt boven de achterste dorpel, die ook in een vloeiende
beweging wegloopt van de carrosserie.
Er is hevig discussie gevoerd over de kleur van de auto voordat het
team tot zijn uiteindelijke besluit kwam.
De iosis X is wit, wat heel ongewoon is voor een auto van deze klasse.
De auto is gelakt in een ijzig helderwit dat nog koeler wordt door een
blauw 'omkeereffect' in de laklaag. Bovendien wordt dit koele wit nog
versterkt door een tweetal zilverkleurige strepen die in de lengte van
de motorkap lopen en in het glazen dak zijn geëtst.
âDe meeste producten van dit type neigen naar moderne interpretaties
van mosgroen of allerlei tinten grijs. Het leek ons juist wel een leuk
idee om de iosis X gewoon helemaal wit te maken. Wit is ook een kleur
waar we goede ervaringen mee hebben, denk maar eens aan de GT40 en de
Focus-rallyauto's. Wat te denken van de huidige Fiesta ST die zeer
populair is in wit met blauwe racestrepen", zegt Smith.
âHet is geen puur wit, want dat zou de auto een behoorlijk zwaar
aanzien geven", legt Lamm uit. "De lak die wij hebben gecreëerd,
heeft een speciaal blauw 'omkeereffect' dat ervoor zorgt dat de tint
verandert als het licht verandert en die de welvingen en vormen in de
auto helpt definiëren."
Binnen in de iosis X - Optische impact
Het interieur-designteam van Ford, dat wordt geleid door
Nikolaus Vidakovic, heeft een fraai en spectaculair interieur
ontworpen voor de iosis X.
âWe hebben alle positieve elementen van het oorspronkelijke
iosis-project als uitgangspunt genomen en deze elementen verder
ontwikkeld om het interieur visueel nog aantrekkelijker te maken en
opwindender dan je eigenlijk zou verwachten van een cross-over", legt
Vidakovic uit.
Het interieur wordt gedomineerd door een nieuwe vloeiende
middenconsole, geïnspireerd op het design van een moderne
helikoptercockpit. De grote console loopt omlaag vanaf het
instrumentenpaneel tussen de twee voor- en achterstoelen door en
domineert het interieur. Achterin loopt de console op spectaculaire
wijze omhoog en verdwijnt in het dak.
"Denk aan de staart van een schorpioen!" vervolgt Vidakovic.
De achterste sectie van deze console heeft ook een praktische kant,
want deze biedt een ondersteunings- en openingsmechanisme voor de uit
één stuk bestaande achterklep en neemt als zodanig de plaats in van
traditionele scharnieren. De sectie biedt ook een veilige opbergplaats
voor het reservewiel.
Een centraal paneel in het dak bevat de persoonlijke verlichting voor
de inzittenden voor- en achterin, omgevingslicht en een
entertainmentscherm voor de achterpassagiers. Het paneel bevat ook
drie handgrepen waar passagiers zich aan vast kunnen houden en die
zich gewoonlijk aan de hoekrails boven de deuren bevinden.
Een tweetal glazen dakpanelen flankeren de centrale bovenconsole. Deze
worden gecomplementeerd door een totaal uniek, nieuw element: een
volledig glazen vloer onder de stoelen van de bestuurder en de
passagiers. Deze bijzondere vloer biedt de inzittenden een zeer
ongewone blik op het terrein onder de wielen van de auto.
âOmdat dit een stoere cross-over is en geen vierdeurs coupé, waren we
gedwongen andere designbeslissingen over het interieur te nemen", zegt
Vidakovic. "Voorin vind je de gebruikelijke functionele elementen die
je nodig hebt om een auto te besturen, maar als je verder naar
achteren gaat, zie je elementen die beter passen bij dit type auto,
zoals verlichting en opbergfuncties.â
Het slanke instrumentenpaneel bouwt voort op dat in de iosis en
sommige elementen van dit thema zullen ongetwijfeld in toekomstige
producten van Ford terug te vinden zijn.
Nieuwe technologieën stelden het interieurteam in staat de hardware
voor informatie, entertainment en de verwarmings-, ventilatie- en
airconditioningsystemen niet meer in de buurt van de
bedieningselementen, maar op een heel andere locatie te plaatsen.
Hierdoor is er een enorme ruimte vrijgekomen onder het
instrumentenpaneel en is er een zwevende middenconsole gecreëerd
waardoor er een geweldig gevoel van ruimtelijkheid is ontstaan.
Hierdoor kon het team ook een reeks praktische opbergfaciliteiten
ontwikkelen waaruit klanten kunnen kiezen, zodat ze de auto op dat
gebied naar eigen wens en behoefte kunnen inrichten.
Een vergelijkbare sectie in de achterconsole maakt vloerruimte vrij
voor de passagiers achter.
Het slanke instrumentenpaneel vloeit door in de portierlijnen,
waardoor er een sterk cockpitgevoel ontstaat voor de inzittenden
voorin. De bestuurder vindt tegenover zich een zeer modern stuurwiel
dat is ontwikkeld uit het stuur dat in de oorspronkelijke iosis is
gebruikt en dat secties van oranje plexiglas en een contrasterende
witte bekleding heeft.
De bedieningselementen in de iosis X bestaan uit 'soft-touch'-schermen
en drukgevoelige bedieningselementen in de middenconsole.
De belangrijkste instrumenten springen naar voren in de vorm van een
paar oranje verlichte wijzerplaten van transparante folie die een diep
3D-effect creëren en die zich bevinden in individuele
instrumentbehuizingen in de vorm van een soort bril. Daartussen
bevindt zich een Ford HMI-scherm dat de bestuurder in staat stelt de
navigatieapparatuur en de geavanceerde cruise control eenvoudig te
bedienen of andere instellingen van de auto te regelen.
Hoewel de iosis X niet is bedoeld als een mechanisch prototype, is
deze auto uitgerust met een elektronische sequentiële
versnellingspook in de middenconsole. Het innovatieve ontwerp ervan
doet denken aan het pookje van een computerspelconsole en past prettig
in de palm van de hand. Rondom de versnellingspook bevinden zich
enkele 'soft-touch'-knoppen voor de dynamische regeling van onder
andere de ophanging en de tractie.
Ventilatieroosters, die gewoonlijk een dominerende rol spelen op elk
dashboard, zijn op een subtiele manier weggewerkt achter een fijnmazig
raster dat ervoor zorgt dat de roosters één geheel vormen met hun
omgeving.
âWe hebben in de loop der jaren veel tijd gestoken in de ontwikkeling
van dit raster", onthult Vidakovic. âHet heeft ons veel tijd en moeite
gekost om een goed raster te ontwerpen dat niet trilt en dat ook de
luchtstroom in de richting van de passagiers niet blokkeert.â
Het interieur wordt verlicht door 'orange mood'-verlichting,
gecreëerd door LED's en lichtbuizen. Er is overigens niet veel licht
nodig in een auto die niet alleen is uitgerust met matglazen panelen
in het dak (als voortzetting van de twee zilverkleurige strepen die
vanaf de motorkap over het dak lopen), maar ook met een glazen vloer.
âWe wilden het gevoel creëren dat de bestuurder en de passagiers
verbonden zijn met de buitenwereld en daarom hebben we ervoor gezorgd
dat ze de omgeving duidelijker kunnen waarnemen", zegt Vidakovic. "De
glazen vloer is absoluut uniek in een voertuig en lijkt op de glazen
bodem in boten die passagiers de mogelijkheid biedt om onder de
waterspiegel van de zee te kijken. In dit geval zien de inzittenden de
elementen beneden zich voorbijglijden terwijl ze reizen.â
Vanwege de glazen vloer werd het designteam gedwongen een uniek
montagesysteem voor de voorstoelen te ontwikkelen met stoelrails aan
beide zijden van de glazen panelen. Het bijkomende voordeel hiervan is
dat de achterpassagiers nu meer beenruimte hebben onder de
voorstoelen.
De stoelen zelf zijn zeer complex. Ze zijn specifiek ontworpen met in
het achterhoofd de ongemakken die het rijden op landwegen of enigszins
ruw terrein met zich meebrengt. Daarom heeft het bovenste deel van de
rugleuning van deze stoelen ondersteunende vulling en hebben de
stoelen geïntegreerde veiligheidsgordels.
âWe hebben trapeziumvormige elementen en thema's in het interieur
opgenomen om verbinding te leggen met het exterieur, terwijl ook de
plaatstalen en witte vlakken verwijzen naar de carrosserie om een
harmonieus geheel te creëren", besluit Vidakovic.
Kleur en bekleding - Raffinement in details
âHet is onze bedoeling om met de iosis X de nieuwe designtaal van Ford
verder te ontwikkelen en een volgende fase van uitvoering en
implementatie te introduceren, en dit wilden we laten weerklinken in
de designstrategie voor kleur en materiaal", verklaart Ruth Pauli,
Chief Designer voor de kleur en bekleding van de auto. "Dit betekent
dat de nadruk ligt op kwaliteit en detaillering: op hoe een oppervlak
aanvoelt en hoe het eruit ziet.â
Net als bij de eerste iosis hebben Pauli en haar team extreme sporten
als inspiratiebron gekozen voor het materiaal en de effecten die in de
spectaculaire cabine van de iosis X te zien zijn.
âEen vriendin van mij is gek op extreme wintersporten, zoals
heliskiën en ijsklimmen. Na een bezoek aan een beurs met uitrustingen
voor dergelijke sporten in München kregen we heel veel inspiratie
voor de aankleding van het interieur", zegt Pauli.
De kleuren en texturen in de iosis X zijn zeer koel en fris, in
tegenstelling tot de donkere atmosfeer van de oorspronkelijke iosis.
De overeenkomst tussen de twee auto's zit hem in de atletische en
sportieve benadering, maar in de iosis X ligt de nadruk vooral op
gevoel en emotie wat tot uiting komt in de details, zoals de naden,
stiksels en de combinatie van materialen.
Om inspiratie op te doen bestudeerden Pauli en haar team allerlei
skiuitrustingen van de beste kwaliteit, waaronder skischoenen, -helmen
en pakken, sneeuwbrillen, handschoenen en de nieuwste ski's van
carbon, maar bekeken ze ook videoclips van persoonlijke muzieksystemen
en modeaccessoires. Het resultaat is tintelend, fris en jong.
Maar de meer traditionele materialen worden ook gebruikt. Er is
uitgebreid gebruikgemaakt van het fijnste Europese nubuck- en
anilineleer dat er beschikbaar is in Europa en als je goed kijkt zie
je een subtiele verschuiving in de tint van het blauw dat in de cabine
is gebruikt.
"We hebben hier gekozen voor een meer ingetogen en geraffineerd blauw
dat we vervolgens hebben gecombineerd met zeer sterk fluorescerende
accenten en oranje details", legt Pauli uit. âDit is een duidelijke
breuk met het bedrijfsblauw van Ford, dat erg opvallend en sterk en
ook zeer klassiek is."
Hoewel het grootste deel van de automobielindustrie dofzwart gebruikt
voor het interieur, is het team van Pauli een andere richting
ingeslagen en heeft het gekozen voor een hoogglanzend wit voor de
middenconsole en de bekleding van het stuurwiel.
âWe zijn ervan overtuigd dat wit een zeer sterk thema is vanuit het
standpunt van het productdesign en we hebben daarom wit gebruikt in
zowel het exterieur als het interieur. We hebben de witte elementen
een geraffineerde sportiviteit gegeven om de diepte en kwaliteit van
kleur te laten zien", legt Pauli uit.
"Binnenin hebben we de witte, hoogglanzende afwerking gecombineerd met
metalen elementen: een combinatie die contrasteert met het donkerder
leer van topkwaliteit. Zo is een nieuwe mate van geraffineerdheid
ontstaan in het materiaalgebruik."
Het resultaat is een contrast tussen koude en warme texturen, dat ook
nog eens wordt versterkt door de metallic elementen in het interieur.
Zo hebben we spanning proberen te creëren in de combinaties van
materialen en kleuren.
"We hebben verschillende texturen en afwerkingen ontwikkeld om het
moderne interieur van een cross-over opnieuw te definiëren", merkt
Martin Smith op.
De vier kwalitatief zeer hoogwaardige sportstoelen met integrale
veiligheidsgordels bieden de bestuurder en passagiers een grote mate
van comfort en ondersteuning. In alle stoelen zijn vier verschillende
materialen verwerkt die zijn geïnspireerd op de technische details
van de skiuitrustingen waar Pauli en haar team zo in geïnteresseerd
waren.
De unieke stoelen zijn uitgerust met een aluminium frame en zien eruit
alsof ze zijn gemodelleerd naar de romp van een mens. Ze zijn bekleed
met een combinatie van verschillende soorten leer en een aanvullend
geweven materiaal dat speciaal voor deze toepassing is gemaakt met
contrasterende stiksels. Met zijn kettingsteekweefsel en ruwe textuur,
ontstaat er een rijke detaillering die de bekleding bijna een
3D-uiterlijk geeft, terwijl de ruwe structuur ook zorgt voor ruim
voldoende grip voor de inzittenden.
Dit thema komt terug in de panelen aan de binnenkant van de portieren
en overal op het instrumentenpaneel, waar nieuwe technische materialen
en neopreen worden gebruikt als accenten of details. De gebieden van
de deuren en het dashboard die vaak worden aangeraakt, zijn bekleed
met leer om een eersteklas omgeving voor het interieur te scheppen.
De zwevende middenconsole is een combinatie van helderwit, doorzichtig
oranje plexiglas om de nieuwe technologische detaillering te
onderstrepen en hoogwaardig, zacht, blauwgrijs leer.
Door wit in het interieur te gebruiken, ontstaat er zowel visueel als
emotioneel een rechtstreekse verwijzing naar het exterieur van de
auto.
Net als voor de interieurkleuren vormden sneeuw en ijs de inspiratie
voor de kleur van het exterieur.
âAls je in een tunnel van ijs kijkt, zie je zilver en poederwitte
tinten en dat wordt weerspiegeld in de exterieurkleuren van de iosis
X", merkt Pauli op. "Hierdoor ontstaat een technische,
poedersneeuw-'look' die nog wordt versterkt door de zilverkleurige
strepen die contrasteren met het koude, blauwe 'omkeereffect' van de
lak."
âWe geloven dat we er als eersten in geslaagd zijn designelementen te
ontwikkelen die daadwerkelijk de vrije geest oproepen van het skiën
en alles wat daarmee te maken heeft", concludeert Pauli. "Skiën kan
een behoorlijk emotionele belevenis zijn, en het is deze belevenis die
we mensen willen bieden wanneer ze de iosis X-omgeving binnengaan!"
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai