De nieuwe C30: de meest expressieve Volvo
(9/28/2006)
De nieuwe C30 is het kleinste en tegelijkertijd meest expressieve
model uit Volvoâs leveringsprogramma. Met een compacte, solide body,
een sportief afgestemd onderstel en keuze uit een groot aantal
krachtige motoren, levert de C30 uiterst dynamisch rijgedrag.
Het interieur van de C30 is functioneel opgebouwd en kent tal van
slimme verfijningen, met een hoog niveau van comfort en flexibiliteit.
Niet in de laatste plaats voor de passagiers achterin. En net als alle
andere Volvoâs is ook de C30 vanzelfsprekend een uiterst veilige auto.
âZijn compacte formaat heeft ons er niet van weerhouden veel van het
goede van de grotere Volvoâs ook op de C30 toe te passen,â zegt Håkan
Abrahamsson, Project Director voor de C30. âZelfs de kleinste Volvo
moet het âpremiumâ-gevoel van ons merk uitstralen. Niet alleen wat
betreft uiterlijk en kwalitatieve kenmerken, maar ook op het gebied
van rijgedrag, comfort en gebruiksgemak. De C30 is bedoeld voor mensen
die van autorijden houden.â
Dankzij de geringe afmetingen en het doordachte design is de Volvo C30
uiterst handelbaar, zelfs waar de ruimte beperkt is. Onder het stevige
en compacte koetswerk gaat een ruim en functioneel interieur schuil,
gebaseerd op een sportief platform met een forse spoorbreedte en een
lange wielbasis. Het onderstel, met MacPherson-voorwielophanging en
een Multilink-achteras, staat garant voor even sportieve als stabiele
rijeigenschappen. Rijplezier stond voorop bij de ontwikkeling, met als
sleutelwoorden controle en respons. Een verlaagd sportchassis staat op
de optielijst, net als diverse typen lichtmetalen velgen in maten van
16 tot 18 inch. DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) is
standaard in Nederland. Elektro-hydraulische stuurbekrachtiging is
standaard op alle uitvoeringen, met uitzondering van de 1.6 benzine
(hydraulisch).
Zeer breed motorenpalet
Voor de Volvo C30 is een breed motorenpalet beschikbaar: vier- en
vijfcilinders benzine en diesel van 1,6 tot 2,5 liter. âDankzij het
sportieve chassis en het relatief geringe gewicht (vanaf 1179 kg) is
de C30 in iedere uitvoering pittig en snel â zelfs met de kleinste
motor, â aldus Abrahamsson. ââWe denken met het aanbod aan de wensen
van al onze klanten tegemoet te komen.â
Alle motoren zijn voorzien van vierkleppentechnologie (de
viercilinders zijn dus 16-kleppers, de vijfcilinders 20-kleppers) en
dubbele, bovenliggende nokkenassen, waardoor ze gretig reageren op
bewegingen van het gaspedaal. De krachtigste benzinemotor (de
2,5-liter T5) is uitgerust met een turbo en levert zijn hoge koppel in
een uiterst breed toerengebied: 320 Nm bij 1500 tot 4800 tpm.
De kleinste dieselmotor, de 1.6D kenmerkt zich door een zéér laag
brandstofverbruik: 4,9 l/100 km.
Benzinemotoren
Type
Configuratie
Vermogen (kW/pk)
Koppel (Nm)
T5*
5-cilinder in lijn
162/220
320
2.4i*
4-cilinder in lijn
125/170
230
2.0
4-cilinder in lijn
107/145
185
1.8
4-cilinder in lijn
92/125
165
1.6
4-cilinder in lijn
74/100
150
Dieselmotoren
Type
Configuratie
Vermogen (kW/pk)
Koppel (Nm)
D5**
5-cilinder in lijn
132/180
350
2.0D
4-cilinder in lijn
100/136
320
1.6D
4-cilinder in lijn
80/109
240
* Leverbaar met Geartronic automatische versnellingsbak
** Standaard uitgevoerd met Geartronic automatische versnellingsbak
Hoog comfort, grote flexibiliteit
Hoewel compact van formaat, biedt de Volvo C30 een ruim, comfortabel
en flexibel interieur met een verrassend âklasse-groterâ-gevoel. De
C30 biedt plaats aan vier volwassen inzittenden. De bekende
Volvo-voorstoelen zijn ergonomisch ontworpen en hebben een relaxte
zitpositie. Ze zijn eenvoudig naar voren en naar achteren te schuiven,
voor een gemakkelijke in- en uitstap van de achterpassagiers. De taps
toelopende B-stijlen dragen daar aan bij.
De achterbank bestaat uit twee afzonderlijk stoelen. Voor extra
comfort is een opklapbare armsteun leverbaar. De stoelen zijn licht
gecentreerd in de auto geplaatst; dit levert meer ruimte op voor de
achterpassagiers, die bovendien ook beschikken over ruime opbergvakken
links en rechts. De achterinzittenden hebben zo bovendien een goed
zicht naar voren, en een gesprek met bestuurder en/of voorpassagier
wordt erdoor vergemakkelijkt. De stoelen achterin laten zich zeer
eenvoudig neerklappen.
De glazen achterklep van de C30 â op zich al een opvallend stijldetail
â biedt goede toegang tot de bagageruimte en is gemakkelijk te openen
en te sluiten, zonder veel benodigde ruimte achter de auto. Handig in
de stad dus! Om spullen achterin aan ongewenste blikken te onttrekken,
is de C30 standaard voorzien van een flexibel afdekscherm voor de
bagageruimte. Een harde variant wordt later als optie leverbaar.
Hoogwaardig leefklimaat
Voor een aangenaam leefklimaat wordt de C30 standaard geleverd met
airconditioning en een pollenfilter. Optioneel kan de auto worden
uitgerust met ECC (Electronic Climate Control) waarmee de temperatuur
links en rechts gescheiden automatisch wordt geregeld. ECC kan worden
aangevuld met IAQS (Interior Air Quality System), dat continu het
koolmonoxideniveau van de lucht die via de airco de auto binnenkomt
monitort en de instroomopeningen sluit bij een te hoge concentratie.
Het systeem bevat een actief koolstoffilter om stof,
uitlaatgasdeeltjes, pollen en onwelkome geurtjes uit het interieur te
weren.
Sublieme geluidsinstallaties
âWe hebben ervoor gekozen om de C30 uit te rusten met de beste
audiosystemen,â zegt Håkan Abrahamsson. âBovendien is de speciale
body van de C30, met zijn brede portieren en diepe achterste
zijpanelen, een perfect klankbord voor alle toonsoorten, van extreem
hoog tot diep laag.â Er is keuze uit drie audiosystemen:
* Performance â met 4x20W-versterker en vier luidsprekers
* High Performance â met 4x40W-versterker en acht luidsprekers en
AUX-input
* Premium Sound â met digitale Class D-versterker met ICE
Power-technologie van Alpine, een output van 5x130W, Dolby(TM) Pro
Logic II Surround en tien luidsprekers van Dynaudio(TM) en AUX-input
De installaties van de twee hoogste niveaus, High Performance en
Premium Sound, kunnen cdâs afspelen in MP3- en WMA-formaat, waardoor
de cd-wisselaar vele honderden tracks kan bevatten. Daarnaast zijn
beide systemen uitgerust met een extra AUX-ingang voor aansluiting van
bijvoorbeeld een MP3-speler. Vanaf voorjaar 2007 wordt bovendien een
adapter leverbaar voor de aansluiting van een iPod of
USB-geheugenstick. Met de Volvo USB/iPod Music Player kan de eigen
muziekdrager verbonden worden met de bedieningsknoppen van de auto.
Overzichtelijke carrosserie
Dankzij het unieke design van de C30, met zijn grote voorruit, de
zijruiten op de juiste hoogte en de diep naar beneden doorgetrokken
glazen achterklep, biedt de auto een weids uitzicht rondom voor de
bestuurder en alle inzittenden. De achterpassagiers profiteren met
name van de taps toelopende B-stijlen en de licht naar binnen gebogen
achterste zijruiten, waardoor ze â tussen de stijlen en de
hoofdsteunen van de voorstoelen door â vrij zicht schuin naar voren
hebben.
Geavanceerde bestuurdershulp
De C30 kan optioneel worden uitgerust met BLIS (Blind Spot Information
System). Een camerasysteem, geïntegreerd in beide
achteruitkijkspiegels, houdt in de gaten of er zich een voertuig in de
dode hoek bevindt en reageert zonodig met een lichtsignaal.
Een ander veiligheidssysteem is IDIS. Het Intelligent Driver
Information System is standaard op de Volvo C30, en monitort constant
de activiteiten van de bestuurder, zoals stuurwielbewegingen, druk op
het gaspedaal en remhandelingen. Zodra het systeem signaleert dat de
bestuurder wel wat anders aan zijn hoofd heeft dan smsâjes of
inkomende telefoontjes, schakelt IDIS die onverbiddelijk uit tot het
weer verantwoord is om ze door te laten.
Veilig als elke Volvo
âHoewel de C30 22 centimeter korter is dan de S40, heeft hij hetzelfde
hoge veiligheidsniveau als zijn sedan-broertje. Zelfs bij aanrijdingen
van achteren,â zegt Håkan Abrahamsson. âDe carrosseriestructuur is op
een identieke manier ontworpen, en de C30 heeft dezelfde
veiligheidssystemen in het interieur.â
* Het front van de C30 is opgedeeld in zones van verschillende
soorten staal met verschillende deformatiekarakteristieken. Dit om
de botskrachten bij een frontale aanrijding op een gecontroleerde
en effectieve manier te verdelen en te absorberen.
* Speciale zijpanelen voorkomen dat de voorwielen bij een botsing
het inzittendencomptiment binnendringen.
* De motor is dwarsgeplaatst en heeft voldoende âbewegingsvrijheidâ
in het motorcompartiment om botsenergie op te vangen.
* Kruisdelen, dorpels en deurstijlen zijn extra sterk geconstrueerd,
om het inzittendencompartiment bij een botsing zo intact mogelijk
te houden.
* Dual-stage airbags, gordelspanners op alle zitplaatsen,
spankrachtbegrenzers op de voorste gordels en opklapbare pedalen
beschermen de inzittenden bij een frontale aanrijding.
* De stuurkolom vervormt bij een frontale botsing horizontaal op een
gecontroleerde manier en levert aldus, in interactie met de
airbag, zo min mogelijk gevaar op voor de bestuurder.
* SIPS (Side Impact Protection System), zij-airbags en IC
(Inflatable Curtains) bieden bescherming bij een zijwaartse
aanrijding.
* De achterzijde van de C30 is opgedeeld in zones van verschillende
soorten staal met verschillende deformatiekarakteristieken. Dit om
de botskrachten bij een aanrijding van achteren op een
gecontroleerde en effectieve manier te verdelen en te absorberen.
* De achterste zijpanelen zijn zo ontworpen dat ze de botsenergie
bij een aanrijding van achteren al in de beginfase voor een groot
deel absorberen.
* De brandstoftank van de C30 bevindt zich goed beschermd vóór de
achteras.
* WHIPS (Volvoâs Whiplash Protection System) is standaard op de
voorstoelen, en voorkomt, zoals reeds is bewezen, veel nekschade.
* Het zacht afgeronde front en de diepe achterspoiler zijn ontworpen
om de kans op verwondingen voor voetgangers en fietsers bij een
aanrijding zo klein mogelijk te maken.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai