De nieuwe Audi R8: de genen van een winnaar
(9/28/2006)
Audi heeft de genen en de naam van de vijfvoudig winnaar van de 24 Uur
van Le Mans, de Audi R8, overgebracht naar een spectaculaire
sportauto. Drie jaar na de lancering van de concept Audi Le Mans
quattro debuteert â tijdens de autotentoonstelling van Parijs â de
productieversie onder de naam Audi R8 als sportauto met middenmotor.
Een fascinerende rijmachine en het sportieve hoogtepunt van Audi. De
in het midden geplaatste 420 pk sterke V8 FSI-motor, de quattro
permanente vierwielaandrijving en de volledig zelfdragende aluminium
carrosserie volgens de Audi Space Frame technologie vormen de hechte
basis voor superieure rijeigenschappen. De Audi R8 kan vanaf begin
november 2006 worden besteld. De eerste autoâs worden in het eerste
halfjaar van 2007 afgeleverd. De prijs van de Audi R8 met
handgeschakelde zesversnellingsbak is vastgesteld op ⬠146.200,--
inclusief BPM/BTW. De prijs van de versie met R tronic bedraagt â¬
156.400,-- inclusief BPM/BTW.
Als eerste Audi sportauto met middenmotor combineert de R8 de ervaring
die Audi wereldwijd op de circuits heeft opgedaan met de vernieuwende
aanpak en de erkende technische expertise van Audi. Deze ervaring
heeft geleid tot Audiâs merkenkern âVorsprung durch Technikâ, wat
tegenwoordig bijna als merknaam geldt voor vooruitstrevende techniek
zowel op de weg als op de circuits.
Audi heeft ontelbare successen geboekt tijdens autosportevenementen op
alle circuits in de hele wereld. Eerst waren er de grote
rallysuccessen in de jaren tachtig, daarna de triomfen met toerwagens
op de circuits en vervolgens de langeafstandsracerij. Dit laatste was
de grootste uitdaging voor de ingenieurs en het merk zelf.
Ook zoân grote uitdaging bleek geen probleem: de Audi R8 won de
prestigieuze 24-uursrace van Le Mans vijfmaal â van 2000 tot en met
2002 en in 2004 en 2005 â en eindigde tweemaal zelfs als eerste,
tweede en derde.
De 24 Uur van Le Mans is voor de technici van het Audi Sport Team een
buitengewoon interessant evenement. Het vergt van de autoâs namelijk
een niveau van technische ontwikkeling dat ver uitgaat boven dat van
korte normale races. Behalve de essentiële zaken als grote prestaties
en perfecte rijeigenschappen, komt bij langeafstandsraces de
onverbiddelijke eis van betrouwbaarheid en uithoudingsvermogen om de
hoek kijken, gecombineerd met een optimaal ergonomisch ontwerp.
Deze eigenschappen laten zich bij uitstek vertalen naar een sportauto
voor de openbare weg. Samen met het opwindende carrosserieontwerp
maken zij van de Audi R8 een volstrekt unieke supersportauto.
De buitenkant
Zelfs bij een vluchtige eerste blik valt het kaliber van de auto
direct op. De Audi R8 staat breed en stevig op de weg, waarbij de
sterk geaccentueerde achterzijde de spieren gespannen lijkt te hebben
om ieder moment te kunnen wegsprinten.
De karakteristieke proporties van de auto worden bepaald door de
plaatsing van de motor achter het passagierscompartiment. Deze
optimale opstelling werd al in het verleden toegepast door Audi met
de Auto Union Type C Grand Prix-auto. De centrale positie van de motor
is echter vooral een pre voor wat betreft de rijeigenschappen, vanwege
de perfecte gewichtsverdeling tussen vóór en achter; in het geval
van de R8 is dat 44 % vóór en 56 % achter.
De carrosserie van de auto maakt een zeer compacte indruk. De
voorzijde en het dak zijn in één vloeiende lijn getekend. Een lijn
die de tweezitter direct als Audi kenmerkt.
En ook de zijkant onthult duidelijke familiekenmerken. De dynamische
lijn boven de wielkasten en de schouderlijn verbinden de voorkant met
zijkant en achterzijde. De deuren met de luchtinlaat aan de zijkanten
en de ronde wielkasten met daarin de grote wielen zijn andere
duidelijke stijlkenmerken van Audi.
De cockpit van de Audi R8 is ver naar voren geplaatst â een typisch
kenmerk van sportautoâs met middenmotor â waardoor de verwantschap met
de R8-raceauto extra wordt benadrukt. Achter de cabine, vóór de
achteras, is de V8 FSI-motor gemonteerd, een technisch kunstwerk dat
zowel door de grote achterruit als vanuit het interieur zichtbaar is.
De Audi R8 heeft de afmetingen van een echte sportauto: 1,90 meter
breed bij een lengte van 4,43 meter en een hoogte van slechts 1,25
meter. De wielbasis meet 2,65 meter waardoor er plaats is voor de in
lengterichting geplaatste motor en een onverwacht ruim interieur.
Achter de deuren zijn grote luchtinlaten geplaatst die de V8 van lucht
voorzien voor zowel de ademhaling als de koeling. De kleur van de side
blades is afgestemd op die van de auto.
De voorkant van de R8 wordt gekarakteriseerd door de vormgeving van de
trapeziumvormige single frame grille, die aan weerskanten wordt
begrensd door grote luchtinlaten. Voor het eerst is de Audi-badge met
de vier ringen op de neus gemonteerd, boven de grille. De smalle,
vlakke band met innovatieve led-dagrijverlichting zitten aan de
bovenzijde van de luchtinlaten.
De R8 is de eerste in serie geproduceerde auto waarvan alle lampen
vóór als leds kunnen worden geleverd. Dimlicht, grootlicht,
stadslicht en knipperlichten kunnen alle als âlight-emitting diodesâ
worden uitgevoerd. Deze techniek heeft duidelijke voordelen ten
opzichte van normale verlichting, terwijl de levensduur veel langer
is.
Omdat ze minder ruimte innemen dan conventionele verlichting, bieden
leds de ontwerpers meer creatieve vrijheid. Het driedimensionale
ontwerp van de led-koplampen van de Audi R8 is oogstrelend.
Bij het ontwerp van de lampen hebben de designers inspiratie opgedaan
in de natuur. De reflectoren doen denken aan een geopende dennenappel,
waarbij de verschillende reflectoren concentrisch achter elkaar zijn
geplaatst. Samen met sterke led-projectoren wordt zo het licht van
één multichip-led geconcentreerd tot een forse lichtbundel.
De reflectoren van de koplampen hebben wat weg van de Sydney Opera
House. Het stadslicht is vormgegeven als een strip aan de onderzijde
van de koplamp. Zij functioneren tevens als richtingaanwijzers. De
verlichting vóór voorzien van leds is vanaf eind 2007 te bestellen
als optie.
Vanaf de zijkant gezien wordt de achterzijde van de auto gekenmerkt
door een samenspel van concave (holronde) en convexe (bolronde)
lijnen. Onder de lijn waar beide vlakken elkaar raken, bevindt zich
het verticale paneel dat wordt begrensd door de beide achterlichten
die ook al zijn voorzien van led-technologie. Het derde remlicht loopt
als een strip over vrijwel de volle breedte van het dak, waarbij het
meteen functioneert als het einde van de doorzichtige motorkap.
Het laatste is ook alweer een visueel hoogtepunt. De toeschouwer kijkt
recht op de V8, het hart van deze sportauto. Als optie te leveren
indirecte verlichting van het motorcompartiment door witte leds, maakt
het mogelijk de motor ook te zien als het donker is.
Twee grote diffusers in de achterbumper tonen welke grote invloed de
aerodynamica heeft gehad op de vormgeving van de R8. De twee paar
ronde uitlaatpijpen zijn links en rechts boven de diffusers
aangebracht.
De R8 is uitgevoerd met een automatisch opererende achterspoiler die
optimaal gebruikmaakt van de rijwind. Hij zorgt voor extra âdownforceâ
en verhoogt daarmee het zuigende effect dat door de vormgeving van de
bodemplaat en de diffusers wordt verkregen. Bij lagere snelheden trekt
de spoiler zich automatisch terug en verdwijnt in de carrosserie.
De volledig van aluminium gemaakte carrosserie wordt gebouwd volgens
de Audi Space Frame technologie (ASF). Zijn perfecte balans tussen een
minimaal gewicht en maximale stijfheid vormt de basis van uitstekende
rijeigenschappen. Bovendien wordt zodoende een voortreffelijk
specifiek gewicht verkregen van 3,71 kg per pk.
Het interieur
Het sportieve interieur is geheel afgestemd op de bestuurder, die
wordt omgeven door het dashboard en de hoge middenconsole. Het
instrumentenpaneel boven de console is gericht op de bestuurder. Het
stuurwiel met vlakke onderkant is een kenmerkend detail van dit
sportiefste model van Audi; het maakt een gemakkelijke in- en uitstap
mogelijk.
De vorm wordt bepaald door de functie. Deze filosofie is overal in de
Audi R8 te herkennen. Behalve de op de rijder gerichte architectuur,
die ook terugkomt in de vormgeving van de zijruiten, zijn het de
gebruikte materialen die zowel functioneel zijn als goed aanvoelen.
Kijk zittend achter het stuur om je heen en je merkt dat, net als in
de raceauto, de vormgeving van alle elementen in de cabine van deze
rijmachine is gericht op wat essentieel is. Met als absolute centrum
de bestuurder.
Deze combinatie van schoonheid en ergonomie wordt voortgezet in de
kleuren die zijn gebruikt en de sfeer die is geschapen. Donkere tinten
onderstrepen de technische aspecten en doen tegelijkertijd denken aan
de racerij. De indruk van professionele functionaliteit en ergonomie
wordt versterkt door de zichtbare aanwezigheid van materialen van
topkwaliteit en de sublieme afwerking.
De sportstoelen zijn standaard bekleed met een combinatie van leder en
alcantara. Als optie is een volledig lederen bekleding leverbaar. Er
is ruimte te over voor beide inzittenden en het niveau van het comfort
ligt ver boven dat wat normaal is in topklasse-sportautoâs. Achter de
stoelen is ruimte voor grote tassen of zelfs twee golftassen. De
bagageruimte geheel voorin heeft een inhoud van 100 liter.
Met tal van mogelijkheden voor wat betreft de afwerking, zijn er in
feite nauwelijks grenzen aan de persoonlijke voorkeuren voor het
interieur.
De aandrijflijn
Een turbineachtige kracht tot in de hoogste toerentallen, een hoog
maximumkoppel en een bijzonder fraai geluid zijn de karakteristieken
van de perfecte sportautomotor. De R8-motor imponeert vanwege zijn
enorme kracht en tegelijkertijd zijn geschiktheid voor dagelijks
gebruik onder alle omstandigheden.
Met de hoge toerentallen draaiende, 420 pk sterke, achtcilindermotor
bereikt de technologie van directe benzine-inspuiting nieuwe limieten.
Deze technologie heeft een belangrijke rol gespeeld in de grote Le
Mans-successen van de Audi R8 raceauto.
De cijfers illustreren het geweldige potentieel van de achtcilinder.
Bij 7.800 t/min. levert de 4.2 liter motor 309 kW (420 pk). Het
maximumkoppel bedraagt 430 Nm tussen 4.500 en 6.000 t/min. En niet
minder dan 90 % van het maximumkoppel is beschikbaar van 3.500 tot
7.600 t/min. Het gevolg is dat de achtcilinder onder vrijwel alle
omstandigheden volop kracht biedt.
De prestaties zijn al net zo indrukwekkend. De R8 accelereert in 4,6
seconden van 0 tot 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 301 km/h.
De motor is een hoogtoerige machine. Het maximumtoerental bedraagt
8.250 t/min. Het voordeel van dit type motor is dat er ook bij hoge
snelheden nog volop vermogen voorhanden is, terwijl de motor soepel
blijft en over het volle toerengebied snel op het gas reageert.
Daaraan kan worden toegevoegd de souplesse, het levendige karakter en
het fraaie geluid dat niet onderdoet voor dat van de raceauto.
De Audi R8 beschikt over âdry-sumpâ smering. Deze techniek stamt
direct uit de racerij. Dit maakt het mogelijk hard te accelereren,
snel te remmen en hoge bochtsnelheden te rijden zonder het risico dat
de motor tijdelijk zonder smering draait. Bovendien kon de V8 door dit
systeem â het ontbreken van een oliepan onder de motor â lager in de
auto worden gemonteerd, wat een lager zwaartepunt en nog betere
rijeigenschappen oplevert.
Er zijn twee transmissies leverbaar: een handgeschakelde zesbak of â
als extra â de Audi R tronic sequentiële transmissie. Ook hier is de
invloed van de racerij weer duidelijk zichtbaar met een kort pookje in
de centrale console en flippers aan het stuurwiel, waarmee de laatste
jaren ook op de circuits wordt geschakeld. De transmissie van de Audi
R8 Le Mans-auto werd eveneens door middel van flippers aan het stuur
bediend.
âShift by wireâ-technologie maakt het mogelijk razendsnel te
schakelen. Bovendien spaart het gewicht en blijven de afmetingen van
de transmissie beperkt. De Sport-mode, die ultrasnel schakelen
mogelijk maakt, is het summum voor de sportieve rijder. Ook kan worden
gekozen voor de stand âautomaatâ.
Een zó krachtige Audi wordt uiteraard geleverd met de quattro
permanente vierwielaandrijving, die het vermogen variabel over vóór-
en achterwielen verdeelt via een viscokoppeling. Het quattro-systeem
van de Audi R8 is afgestemd op de specifieke eigenschappen en
behoeften van een sportauto met middenmotor.
Het onderstel
Het onderstel heeft rondom dubbele triangelvormige draagarmen van
gesmeed aluminium. De beide onderste triangels achter zijn uitgevoerd
met een reactiearm. Deze ophanging zorgt voor een optimale geleiding
van de wielen. De geometrie ervan zorgt voor optimale
rijeigenschappen, een zeer precieze besturing en sublieme stabiliteit
tijdens rechtuit rijden.
Een directe, hydraulisch bediende tandheugelbesturing geeft de
bestuurder een zeer nauwkeurig contact met de weg.
De afstelling van de vering en demping is stijf om maximale
rijeigenschappen te verkrijgen. Desondanks is een ongekend hoog niveau
van comfort bereikt. Dit geldt helemaal wanneer als optie het âAudi
magnetic rideâ - het zichzelf aan de omstandigheden aanpassende
dempersysteem - wordt gekozen in plaats van de standaard gemonteerde
gasgevulde dempers.
De reden hiervoor is dat deze dempers gebruikmaken van innovatieve
technologie. In plaats van de traditionele vloeistof wordt
gebruikgemaakt van een vloeistof waarvan de viscositeit kan worden
beïnvloed door veranderingen in een magnetisch veld. Hierdoor wordt
het karakter van de dempers elektronisch aan de omstandigheden
aangepast door elektromagneten onder meer of minder stroom te zetten.
âAudi magnetic rideâ past de demping voortdurend aan aan de
omstandigheden, waardoor de rijeigenschappen en het comfort worden
geoptimaliseerd. Een computer met sensoren meet in milliseconden de
omstandigheden en kiest de gewenste instelling. De berijder kan kiezen
uit twee programmaâs, afhankelijk van of men zeer sportief wil rijden
of meer gesteld is op comfort.
De Audi R8 wordt standaard uitgerust met 19 inch velgen met
vijf-dubbelspaak-design. De wegligging van de auto wordt gewaarborgd
door banden in de maat 235/35 vóór en 285/30 achter. Deze
configuratie staat ook garant voor de noodzakelijke grip onder alle
omstandigheden.
De lange wielbasis van de middenmotor-sportauto en zijn extreem laag
gelegen zwaartepunt zorgen voor een uitstekende stabiliteit, die
resulteert in een maximale wendbaarheid, een goede respons en een hoge
mate van veiligheid.
Uitvoering en bekleding
Zelfs de standaarduitrusting van de Audi R8 voldoet aan de hoge eisen
die cliënten in dit segment stellen. Xenon plus koplampen,
led-achterlichten en stadslichten, 19 inch lichtmetalen velgen, een
audiosysteem met 6,5 inch monitor, een diefstalalarm en lederen
bekleding gecombineerd met alcantara zijn slechts enkele voorbeelden
van de lange lijst standaardvoorzieningen.
De reeks van opties maakt letterlijk àlles mogelijk. Een Bang &
Olufsen-geluidssysteem, met een vermogen van 465 watt en twaalf
speciaal ontwikkelde luidsprekers, levert hifi van het hoogste niveau.
Een met een microfoon uitgerust compensatiesysteem voor weggeluiden
regelt het geluidssysteem in de auto af op de veranderende
wegcondities en/of de snelheid.
De akoestische sensoren van het parkeersysteem helpen de berijder de
auto in de kleinste gaatjes te parkeren. Het
radio-/DVD-navigatiesysteem met grote kleurenmonitor en MMI-keypad
combineert een grote mate van functionaliteit met een groot
bedieningsgemak.
Een reeks van op elkaar afgestemde en ideaal te combineren
optiepakketten van Audi en quattro GmbH biedt de koper de
mogelijkheid om zijn of haar R8 verregaand een persoonlijke droomauto
te maken. Er zijn acht kleuren leverbaar, van Ibiswit tot Phantomzwart
pareleffect.
Het vakmanschap
De Audi R8 wordt gebouwd op een speciale productielijn voor kleine
aantallen in een nieuw deel van de Audi-fabriek in Neckarsulm. Het
complete productieproces â vanaf de carrosserie tot aan de
eindassemblage â is opgezet als bij een jachtwerf: kleine teams van
specialisten waken over iedere stap in de productie. Dat zorgt ervoor
dat alle vijftien autoâs die per dag worden gebouwd, voldoen aan de
hoogste eisen die Audi en cliënten stellen.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai