AutoRai

De nieuwe Audi R8: de genen van een winnaar

(9/28/2006)
Audi heeft de genen en de naam van de vijfvoudig winnaar van de 24 Uur van Le Mans, de Audi R8, overgebracht naar een spectaculaire sportauto. Drie jaar na de lancering van de concept Audi Le Mans quattro debuteert â tijdens de autotentoonstelling van Parijs â de productieversie onder de naam Audi R8 als sportauto met middenmotor. Een fascinerende rijmachine en het sportieve hoogtepunt van Audi. De in het midden geplaatste 420 pk sterke V8 FSI-motor, de quattro permanente vierwielaandrijving en de volledig zelfdragende aluminium carrosserie volgens de Audi Space Frame technologie vormen de hechte basis voor superieure rijeigenschappen. De Audi R8 kan vanaf begin november 2006 worden besteld. De eerste autoâs worden in het eerste halfjaar van 2007 afgeleverd. De prijs van de Audi R8 met handgeschakelde zesversnellingsbak is vastgesteld op ⬠146.200,-- inclusief BPM/BTW. De prijs van de versie met R tronic bedraagt ⬠156.400,-- inclusief BPM/BTW.

Als eerste Audi sportauto met middenmotor combineert de R8 de ervaring die Audi wereldwijd op de circuits heeft opgedaan met de vernieuwende aanpak en de erkende technische expertise van Audi. Deze ervaring heeft geleid tot Audiâs merkenkern âVorsprung durch Technikâ, wat tegenwoordig bijna als merknaam geldt voor vooruitstrevende techniek zowel op de weg als op de circuits.

Audi heeft ontelbare successen geboekt tijdens autosportevenementen op alle circuits in de hele wereld. Eerst waren er de grote rallysuccessen in de jaren tachtig, daarna de triomfen met toerwagens op de circuits en vervolgens de langeafstandsracerij. Dit laatste was de grootste uitdaging voor de ingenieurs en het merk zelf.

Ook zoân grote uitdaging bleek geen probleem: de Audi R8 won de prestigieuze 24-uursrace van Le Mans vijfmaal â van 2000 tot en met 2002 en in 2004 en 2005 â en eindigde tweemaal zelfs als eerste, tweede en derde.

De 24 Uur van Le Mans is voor de technici van het Audi Sport Team een buitengewoon interessant evenement. Het vergt van de autoâs namelijk een niveau van technische ontwikkeling dat ver uitgaat boven dat van korte normale races. Behalve de essentiële zaken als grote prestaties en perfecte rijeigenschappen, komt bij langeafstandsraces de onverbiddelijke eis van betrouwbaarheid en uithoudingsvermogen om de hoek kijken, gecombineerd met een optimaal ergonomisch ontwerp.

Deze eigenschappen laten zich bij uitstek vertalen naar een sportauto voor de openbare weg. Samen met het opwindende carrosserieontwerp maken zij van de Audi R8 een volstrekt unieke supersportauto.

De buitenkant
Zelfs bij een vluchtige eerste blik valt het kaliber van de auto direct op. De Audi R8 staat breed en stevig op de weg, waarbij de sterk geaccentueerde achterzijde de spieren gespannen lijkt te hebben om ieder moment te kunnen wegsprinten.

De karakteristieke proporties van de auto worden bepaald door de plaatsing van de motor achter het passagierscompartiment. Deze optimale opstelling werd al in het verleden toegepast door Audi met de Auto Union Type C Grand Prix-auto. De centrale positie van de motor is echter vooral een pre voor wat betreft de rijeigenschappen, vanwege de perfecte gewichtsverdeling tussen vóór en achter; in het geval van de R8 is dat 44 % vóór en 56 % achter.

De carrosserie van de auto maakt een zeer compacte indruk. De voorzijde en het dak zijn in één vloeiende lijn getekend. Een lijn die de tweezitter direct als Audi kenmerkt.

En ook de zijkant onthult duidelijke familiekenmerken. De dynamische lijn boven de wielkasten en de schouderlijn verbinden de voorkant met zijkant en achterzijde. De deuren met de luchtinlaat aan de zijkanten en de ronde wielkasten met daarin de grote wielen zijn andere duidelijke stijlkenmerken van Audi.

De cockpit van de Audi R8 is ver naar voren geplaatst â een typisch kenmerk van sportautoâs met middenmotor â waardoor de verwantschap met de R8-raceauto extra wordt benadrukt. Achter de cabine, vóór de achteras, is de V8 FSI-motor gemonteerd, een technisch kunstwerk dat zowel door de grote achterruit als vanuit het interieur zichtbaar is.

De Audi R8 heeft de afmetingen van een echte sportauto: 1,90 meter breed bij een lengte van 4,43 meter en een hoogte van slechts 1,25 meter. De wielbasis meet 2,65 meter waardoor er plaats is voor de in lengterichting geplaatste motor en een onverwacht ruim interieur. Achter de deuren zijn grote luchtinlaten geplaatst die de V8 van lucht voorzien voor zowel de ademhaling als de koeling. De kleur van de side blades is afgestemd op die van de auto.

De voorkant van de R8 wordt gekarakteriseerd door de vormgeving van de trapeziumvormige single frame grille, die aan weerskanten wordt begrensd door grote luchtinlaten. Voor het eerst is de Audi-badge met de vier ringen op de neus gemonteerd, boven de grille. De smalle, vlakke band met innovatieve led-dagrijverlichting zitten aan de bovenzijde van de luchtinlaten.

De R8 is de eerste in serie geproduceerde auto waarvan alle lampen vóór als leds kunnen worden geleverd. Dimlicht, grootlicht, stadslicht en knipperlichten kunnen alle als âlight-emitting diodesâ worden uitgevoerd. Deze techniek heeft duidelijke voordelen ten opzichte van normale verlichting, terwijl de levensduur veel langer is.

Omdat ze minder ruimte innemen dan conventionele verlichting, bieden leds de ontwerpers meer creatieve vrijheid. Het driedimensionale ontwerp van de led-koplampen van de Audi R8 is oogstrelend.

Bij het ontwerp van de lampen hebben de designers inspiratie opgedaan in de natuur. De reflectoren doen denken aan een geopende dennenappel, waarbij de verschillende reflectoren concentrisch achter elkaar zijn geplaatst. Samen met sterke led-projectoren wordt zo het licht van één multichip-led geconcentreerd tot een forse lichtbundel.

De reflectoren van de koplampen hebben wat weg van de Sydney Opera House. Het stadslicht is vormgegeven als een strip aan de onderzijde van de koplamp. Zij functioneren tevens als richtingaanwijzers. De verlichting vóór voorzien van leds is vanaf eind 2007 te bestellen als optie.

Vanaf de zijkant gezien wordt de achterzijde van de auto gekenmerkt door een samenspel van concave (holronde) en convexe (bolronde) lijnen. Onder de lijn waar beide vlakken elkaar raken, bevindt zich het verticale paneel dat wordt begrensd door de beide achterlichten die ook al zijn voorzien van led-technologie. Het derde remlicht loopt als een strip over vrijwel de volle breedte van het dak, waarbij het meteen functioneert als het einde van de doorzichtige motorkap.

Het laatste is ook alweer een visueel hoogtepunt. De toeschouwer kijkt recht op de V8, het hart van deze sportauto. Als optie te leveren indirecte verlichting van het motorcompartiment door witte leds, maakt het mogelijk de motor ook te zien als het donker is.

Twee grote diffusers in de achterbumper tonen welke grote invloed de aerodynamica heeft gehad op de vormgeving van de R8. De twee paar ronde uitlaatpijpen zijn links en rechts boven de diffusers aangebracht.

De R8 is uitgevoerd met een automatisch opererende achterspoiler die optimaal gebruikmaakt van de rijwind. Hij zorgt voor extra âdownforceâ en verhoogt daarmee het zuigende effect dat door de vormgeving van de bodemplaat en de diffusers wordt verkregen. Bij lagere snelheden trekt de spoiler zich automatisch terug en verdwijnt in de carrosserie.

De volledig van aluminium gemaakte carrosserie wordt gebouwd volgens de Audi Space Frame technologie (ASF). Zijn perfecte balans tussen een minimaal gewicht en maximale stijfheid vormt de basis van uitstekende rijeigenschappen. Bovendien wordt zodoende een voortreffelijk specifiek gewicht verkregen van 3,71 kg per pk.

Het interieur
Het sportieve interieur is geheel afgestemd op de bestuurder, die wordt omgeven door het dashboard en de hoge middenconsole. Het instrumentenpaneel boven de console is gericht op de bestuurder. Het stuurwiel met vlakke onderkant is een kenmerkend detail van dit sportiefste model van Audi; het maakt een gemakkelijke in- en uitstap mogelijk.

De vorm wordt bepaald door de functie. Deze filosofie is overal in de Audi R8 te herkennen. Behalve de op de rijder gerichte architectuur, die ook terugkomt in de vormgeving van de zijruiten, zijn het de gebruikte materialen die zowel functioneel zijn als goed aanvoelen. Kijk zittend achter het stuur om je heen en je merkt dat, net als in de raceauto, de vormgeving van alle elementen in de cabine van deze rijmachine is gericht op wat essentieel is. Met als absolute centrum de bestuurder.

Deze combinatie van schoonheid en ergonomie wordt voortgezet in de kleuren die zijn gebruikt en de sfeer die is geschapen. Donkere tinten onderstrepen de technische aspecten en doen tegelijkertijd denken aan de racerij. De indruk van professionele functionaliteit en ergonomie wordt versterkt door de zichtbare aanwezigheid van materialen van topkwaliteit en de sublieme afwerking.

De sportstoelen zijn standaard bekleed met een combinatie van leder en alcantara. Als optie is een volledig lederen bekleding leverbaar. Er is ruimte te over voor beide inzittenden en het niveau van het comfort ligt ver boven dat wat normaal is in topklasse-sportautoâs. Achter de stoelen is ruimte voor grote tassen of zelfs twee golftassen. De bagageruimte geheel voorin heeft een inhoud van 100 liter.

Met tal van mogelijkheden voor wat betreft de afwerking, zijn er in feite nauwelijks grenzen aan de persoonlijke voorkeuren voor het interieur.

De aandrijflijn
Een turbineachtige kracht tot in de hoogste toerentallen, een hoog maximumkoppel en een bijzonder fraai geluid zijn de karakteristieken van de perfecte sportautomotor. De R8-motor imponeert vanwege zijn enorme kracht en tegelijkertijd zijn geschiktheid voor dagelijks gebruik onder alle omstandigheden.

Met de hoge toerentallen draaiende, 420 pk sterke, achtcilindermotor bereikt de technologie van directe benzine-inspuiting nieuwe limieten. Deze technologie heeft een belangrijke rol gespeeld in de grote Le Mans-successen van de Audi R8 raceauto.

De cijfers illustreren het geweldige potentieel van de achtcilinder. Bij 7.800 t/min. levert de 4.2 liter motor 309 kW (420 pk). Het maximumkoppel bedraagt 430 Nm tussen 4.500 en 6.000 t/min. En niet minder dan 90 % van het maximumkoppel is beschikbaar van 3.500 tot 7.600 t/min. Het gevolg is dat de achtcilinder onder vrijwel alle omstandigheden volop kracht biedt.

De prestaties zijn al net zo indrukwekkend. De R8 accelereert in 4,6 seconden van 0 tot 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 301 km/h.

De motor is een hoogtoerige machine. Het maximumtoerental bedraagt 8.250 t/min. Het voordeel van dit type motor is dat er ook bij hoge snelheden nog volop vermogen voorhanden is, terwijl de motor soepel blijft en over het volle toerengebied snel op het gas reageert. Daaraan kan worden toegevoegd de souplesse, het levendige karakter en het fraaie geluid dat niet onderdoet voor dat van de raceauto.

De Audi R8 beschikt over âdry-sumpâ smering. Deze techniek stamt direct uit de racerij. Dit maakt het mogelijk hard te accelereren, snel te remmen en hoge bochtsnelheden te rijden zonder het risico dat de motor tijdelijk zonder smering draait. Bovendien kon de V8 door dit systeem â het ontbreken van een oliepan onder de motor â lager in de auto worden gemonteerd, wat een lager zwaartepunt en nog betere rijeigenschappen oplevert.

Er zijn twee transmissies leverbaar: een handgeschakelde zesbak of â als extra â de Audi R tronic sequentiële transmissie. Ook hier is de invloed van de racerij weer duidelijk zichtbaar met een kort pookje in de centrale console en flippers aan het stuurwiel, waarmee de laatste jaren ook op de circuits wordt geschakeld. De transmissie van de Audi R8 Le Mans-auto werd eveneens door middel van flippers aan het stuur bediend.

âShift by wireâ-technologie maakt het mogelijk razendsnel te schakelen. Bovendien spaart het gewicht en blijven de afmetingen van de transmissie beperkt. De Sport-mode, die ultrasnel schakelen mogelijk maakt, is het summum voor de sportieve rijder. Ook kan worden gekozen voor de stand âautomaatâ.

Een zó krachtige Audi wordt uiteraard geleverd met de quattro permanente vierwielaandrijving, die het vermogen variabel over vóór- en achterwielen verdeelt via een viscokoppeling. Het quattro-systeem van de Audi R8 is afgestemd op de specifieke eigenschappen en behoeften van een sportauto met middenmotor.

Het onderstel
Het onderstel heeft rondom dubbele triangelvormige draagarmen van gesmeed aluminium. De beide onderste triangels achter zijn uitgevoerd met een reactiearm. Deze ophanging zorgt voor een optimale geleiding van de wielen. De geometrie ervan zorgt voor optimale rijeigenschappen, een zeer precieze besturing en sublieme stabiliteit tijdens rechtuit rijden.

Een directe, hydraulisch bediende tandheugelbesturing geeft de bestuurder een zeer nauwkeurig contact met de weg.

De afstelling van de vering en demping is stijf om maximale rijeigenschappen te verkrijgen. Desondanks is een ongekend hoog niveau van comfort bereikt. Dit geldt helemaal wanneer als optie het âAudi magnetic rideâ - het zichzelf aan de omstandigheden aanpassende dempersysteem - wordt gekozen in plaats van de standaard gemonteerde gasgevulde dempers.

De reden hiervoor is dat deze dempers gebruikmaken van innovatieve technologie. In plaats van de traditionele vloeistof wordt gebruikgemaakt van een vloeistof waarvan de viscositeit kan worden beïnvloed door veranderingen in een magnetisch veld. Hierdoor wordt het karakter van de dempers elektronisch aan de omstandigheden aangepast door elektromagneten onder meer of minder stroom te zetten.

âAudi magnetic rideâ past de demping voortdurend aan aan de omstandigheden, waardoor de rijeigenschappen en het comfort worden geoptimaliseerd. Een computer met sensoren meet in milliseconden de omstandigheden en kiest de gewenste instelling. De berijder kan kiezen uit twee programmaâs, afhankelijk van of men zeer sportief wil rijden of meer gesteld is op comfort.

De Audi R8 wordt standaard uitgerust met 19 inch velgen met vijf-dubbelspaak-design. De wegligging van de auto wordt gewaarborgd door banden in de maat 235/35 vóór en 285/30 achter. Deze configuratie staat ook garant voor de noodzakelijke grip onder alle omstandigheden.

De lange wielbasis van de middenmotor-sportauto en zijn extreem laag gelegen zwaartepunt zorgen voor een uitstekende stabiliteit, die resulteert in een maximale wendbaarheid, een goede respons en een hoge mate van veiligheid.

Uitvoering en bekleding
Zelfs de standaarduitrusting van de Audi R8 voldoet aan de hoge eisen die cliënten in dit segment stellen. Xenon plus koplampen, led-achterlichten en stadslichten, 19 inch lichtmetalen velgen, een audiosysteem met 6,5 inch monitor, een diefstalalarm en lederen bekleding gecombineerd met alcantara zijn slechts enkele voorbeelden van de lange lijst standaardvoorzieningen.

De reeks van opties maakt letterlijk àlles mogelijk. Een Bang & Olufsen-geluidssysteem, met een vermogen van 465 watt en twaalf speciaal ontwikkelde luidsprekers, levert hifi van het hoogste niveau. Een met een microfoon uitgerust compensatiesysteem voor weggeluiden regelt het geluidssysteem in de auto af op de veranderende wegcondities en/of de snelheid.

De akoestische sensoren van het parkeersysteem helpen de berijder de auto in de kleinste gaatjes te parkeren. Het
radio-/DVD-navigatiesysteem met grote kleurenmonitor en MMI-keypad combineert een grote mate van functionaliteit met een groot bedieningsgemak.

Een reeks van op elkaar afgestemde en ideaal te combineren optiepakketten van Audi en quattro GmbH biedt de koper de mogelijkheid om zijn of haar R8 verregaand een persoonlijke droomauto te maken. Er zijn acht kleuren leverbaar, van Ibiswit tot Phantomzwart pareleffect.

Het vakmanschap
De Audi R8 wordt gebouwd op een speciale productielijn voor kleine aantallen in een nieuw deel van de Audi-fabriek in Neckarsulm. Het complete productieproces â vanaf de carrosserie tot aan de eindassemblage â is opgezet als bij een jachtwerf: kleine teams van specialisten waken over iedere stap in de productie. Dat zorgt ervoor dat alle vijftien autoâs die per dag worden gebouwd, voldoen aan de hoogste eisen die Audi en cliënten stellen.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster