Ingezonden persbericht
Consument wil zelf bepalen wie reclame mag sturen
Den Haag, 28 september 2006 - Nederlandse consumenten staan open voor het toesturen van reclame en aanbiedingen, maar willen zelf bepalen welke bedrijven dit wel of niet mogen doen. Eén op de drie consumenten wil zelf aangeven welke post met reclame ze wel of niet willen ontvangen. Dit blijkt uit onderzoek onder consumenten die zich hebben aangesloten bij de 'virtuele Nee/Ja sticker' van stichting Infofilter.
Via Infofilter.nl hebben al 1,5 miljoen consumenten zelf bepaald of ze zich willen laten blokkeren tegen ongevraagde reclame, commerciële aanbiedingen en telefonisch marktonderzoek.
Infofilter is het onderzoek gestart omdat steeds meer bij Infofilter geblokkeerde consumenten een verzoek doen reclames slechts ten dele te blokkeren. Uit het onderzoek blijkt dat bijna 500.000 consumenten zelf willen kiezen of ze wel of niet geblokkeerd worden voor reclame per branche deelgebied: energie, financieel, dagbladen, tijdschriften of telecom. Ook willen ze zelf kunnen bepalen of de blokkade voor aanbiedingen per post, telefoon of mobiele telefoon geldt.
Paul Nouwen, voorzitter van de Stichting Infofilter: "Uit ons onderzoek blijkt dat het volledige blokkeren van commerciële informatie voor consumenten, zoals een aantal politieke partijen dit voor staat, niet meer van deze tijd is. De grootste irritatie ontstaat doordat consumenten 's avonds vrij laat gebeld worden over een onderwerp dat ze niet interesseert. Ieder product of dienst gedijt natuurlijk het beste als een consument daar ook prijs op stelt. Infofilter legt de keuze of ze deze wel of niet willen ontvangen bij de consument zelf."
Het overgrote deel van het bedrijfsleven en een groot aantal goede doelen die samen meer dan 90 procent van de directe reclame of commerciële informatie in Nederland verzorgen is aangesloten bij Stichting Infofilter.
Over Stichting Infofilter
Via Infofilter kan de consument zelf bepalen of hij zich kosteloos wil laten blokkeren tegen ongevraagde reclame of commerciële aanbiedingen van bedrijven en goede doelen per telefoon, post en tegen onaangekondigd telefonisch marktonderzoek. In 3 stappen is een consument voor 5 jaar geblokkeerd bij alle bedrijven die bij Infofilter zijn aangesloten. Deze bedrijven en goede doelen verzorgen samen meer dan 90% van de directe reclame of commerciële informatie in Nederland. Daarnaast biedt Infofilter nabestaanden de mogelijkheid om overledenen te registreren in het Infofilter Overledenen bestand.