AFM
AFM waarschuwt consumenten voor misleiding met cliëntenprofiel
28-9-2006
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft geconstateerd dat een
financieel dienstverlener consumenten op basis van misleidende informatie
laat betalen voor het opstellen van een cliëntenprofiel. De consument krijgt
de indruk dat het cliëntenprofiel een wettelijke verplichting is waarvoor
betaald moet worden. Dit is onjuist. Er bestaat een wettelijke verplichting
om een cliëntenprofiel op te stellen als het om advisering bij complexe
financiële producten gaat, maar het is geen wettelijke verplichting dat de
consument hiervoor moet betalen. Financieel dienstverleners kunnen er voor
kiezen om de eventuele kosten van het cliëntenprofiel in rekening te brengen
bij haar klanten. Dit moet dan echter wel duidelijk zijn voor de consument
zijn. Als de indruk wordt gewekt dat op last van wetgever of AFM kosten in
rekening worden gebracht, maken financieel dienstverleners zich schuldig aan
misleiding. De AFM zal hier tegen optreden.
De Wet financiële dienstverlening (Wfd), die per 1 januari 2006 in
werking is getreden, vereist dat financieel dienstverleners een
cliëntenprofiel van haar klanten opstellen bij advisering van complexe
financiële producten. In dit profiel worden de individuele
mogelijkheden, wensen en risicobereidheid van de consument samengevat.
Dit profiel dient vervolgens als basis voor het advies dat de
financieel dienstverlener aan de consument geeft, en het aanschaffen
van het financieel product. Het verplichte cliëntenprofiel dient te
voorkomen dat consumenten financiële producten wordt geadviseerd of
verkocht, die niet bij hun wensen en mogelijkheden passen. De
wetgever, het ministerie van Financiën, wil met het cliëntenprofiel
waarborgen dat het belang van de consumenten leidend is in de
advisering en verkoop van financiële producten. Het is overigens niet
verplicht om voor elke bestaande klant een dergelijk profiel op te
stellen. Deze verplichting geldt alleen voor nieuwe klanten, of als
bestaande klanten nieuwe complexe financiële producten willen
aanschaffen.
Financieel dienstverleners kunnen zelf bepalen hoe zij aan deze
wettelijke verplichting voldoen. Daarbij kunnen zij kiezen om dit
kostenloos te doen voor de consument of juist kosten in rekening te
brengen. Als een financieel dienstverlener daarbij de consument de
indruk geeft dat dit een wettelijke verplichting is waar de consument
aan moet voldoen, is er sprake van misleiding. De AFM heeft inmiddels
meerdere signalen gekregen van consumenten en zal hard optreden tegen
financieel dienstverleners die op dergelijke wijze opereren.