Tentoonstelling `Spirito y Carne'
25 september 2006
-
Museum Ons' Lieve Heer op Solder
De kunstcollectie van De Nederlandsche Bank (DNB) komt naar buiten. In
museum Ons' Lieve Heer op Solder is een deel van deze bijzondere
verzameling hedendaagse kunst te zien vanaf 28 september. Het
interieur van de zeventiende-eeuwse schuilkerk vormt de achtergrond
van de tentoonstelling `Spirito y Carne, uit de collectie van de
Nederlandsche Bank', waarin een selectie van de kunstcollectie van DNB
een moderne visie laat zien op de thema's spiritualiteit, religie en
het omgaan met leven en dood. Niet eerder toonde de Nederlandsche Bank
zoveel werken van haar kunstcollectie buiten de degelijke muren van
het Amsterdamse bankgebouw.
Poetisch Boeket
Naamgever van de tentoonstelling is de mysterieuze foto 'Spirito y
Carne' van de Nederlandse kunstenares Désirée Dolron. In haar werk
onderzoekt zij wat achterblijft van levende wezens als de geest is
vervlogen. Zes dode zwanen vormen een sereen wit boeket: een poëtische
afbeelding van het achtergebleven, levenloze `vlees'. Die
tegenstelling tussen leven en dood is ook de kern van het werk van
Marc Mulders. Ook al zette hij zich als puber af tegen zijn katholieke
opvoeding, toch is de christelijke iconografie nu de rode draad in
zijn werk. Kruisen, schedels, pauwen, dode vissen, konijnen en bloemen
verbeelden de eeuwige levenscyclus, de schoonheid van het leven én de
dood.
Religie en dagelijks leven
olhozdnb.jpg (42 Kb) Dat religie ook een belangrijke rol kan spelen in
het dagelijkse leven is duidelijk te zien in het werk van Bas Meerman
en Céline van Balen. In Meerman's `Getekend Dagboek', waarin de
kunstenaar onder andere zijn homoseksualiteit beschrijft, is Christus
één van de sleutelfiguren. Céline van Balen fotografeerde een serie
indringende en krachtige portretten van acht moslim meisjes bij wie de
hoofddoek een wezenlijk deel van hun persoonlijkheid lijkt uit te
maken.
Spannend contrast
De combinatie van het 17de-eeuwse woonhuis met zijn bijzondere kerk op
zolder en de moderne werken van `Spirito y Carne' levert een spannend
contrast op. De historische, gewijde context van de kerk voorziet de
kunstwerken uit de collectie van de Nederlandsche Bank van een nieuwe
dimensie. Zo veranderen de New Yorkse flatgebouwen van Cor van Weele
in hypermoderne kerken en lijkt er in de foto `Lift' van Fiona Tan een
geest op te stijgen van de aarde. Ook de kunstwerken van onder andere
Marlene Dumas, Ina van Zyl en Elspeth Diederix geven aan dat
spiritualiteit in `Spirito y Carne' veel verschillende vormen kan
aannemen. Door deze selectie moderne kunst te plaatsen in de kaders
van de kerk en het 17de-eeuwse woonhuis laat `Spirito y Carne, uit de
collectie van de Nederlandsche Bank' zien dat religie midden in het
moderne leven staat, net als Museum Ons' Lieve Heer op Solder.
Gemeente Amsterdam