Gemeente Amsterdam



Tentoonstelling `Spirito y Carne'

25 september 2006
-
Museum Ons' Lieve Heer op Solder

De kunstcollectie van De Nederlandsche Bank (DNB) komt naar buiten. In museum Ons' Lieve Heer op Solder is een deel van deze bijzondere verzameling hedendaagse kunst te zien vanaf 28 september. Het interieur van de zeventiende-eeuwse schuilkerk vormt de achtergrond van de tentoonstelling `Spirito y Carne, uit de collectie van de Nederlandsche Bank', waarin een selectie van de kunstcollectie van DNB een moderne visie laat zien op de thema's spiritualiteit, religie en het omgaan met leven en dood. Niet eerder toonde de Nederlandsche Bank zoveel werken van haar kunstcollectie buiten de degelijke muren van het Amsterdamse bankgebouw.

Poetisch Boeket

Naamgever van de tentoonstelling is de mysterieuze foto 'Spirito y Carne' van de Nederlandse kunstenares Désirée Dolron. In haar werk onderzoekt zij wat achterblijft van levende wezens als de geest is vervlogen. Zes dode zwanen vormen een sereen wit boeket: een poëtische afbeelding van het achtergebleven, levenloze `vlees'. Die tegenstelling tussen leven en dood is ook de kern van het werk van Marc Mulders. Ook al zette hij zich als puber af tegen zijn katholieke opvoeding, toch is de christelijke iconografie nu de rode draad in zijn werk. Kruisen, schedels, pauwen, dode vissen, konijnen en bloemen verbeelden de eeuwige levenscyclus, de schoonheid van het leven én de dood.

Religie en dagelijks leven

olhozdnb.jpg (42 Kb) Dat religie ook een belangrijke rol kan spelen in het dagelijkse leven is duidelijk te zien in het werk van Bas Meerman en Céline van Balen. In Meerman's `Getekend Dagboek', waarin de kunstenaar onder andere zijn homoseksualiteit beschrijft, is Christus één van de sleutelfiguren. Céline van Balen fotografeerde een serie indringende en krachtige portretten van acht moslim meisjes bij wie de hoofddoek een wezenlijk deel van hun persoonlijkheid lijkt uit te maken.

Spannend contrast

De combinatie van het 17de-eeuwse woonhuis met zijn bijzondere kerk op zolder en de moderne werken van `Spirito y Carne' levert een spannend contrast op. De historische, gewijde context van de kerk voorziet de kunstwerken uit de collectie van de Nederlandsche Bank van een nieuwe dimensie. Zo veranderen de New Yorkse flatgebouwen van Cor van Weele in hypermoderne kerken en lijkt er in de foto `Lift' van Fiona Tan een geest op te stijgen van de aarde. Ook de kunstwerken van onder andere Marlene Dumas, Ina van Zyl en Elspeth Diederix geven aan dat spiritualiteit in `Spirito y Carne' veel verschillende vormen kan aannemen. Door deze selectie moderne kunst te plaatsen in de kaders van de kerk en het 17de-eeuwse woonhuis laat `Spirito y Carne, uit de collectie van de Nederlandsche Bank' zien dat religie midden in het moderne leven staat, net als Museum Ons' Lieve Heer op Solder.