Renault onthult de showcars Twingo, Koleos en Nepta
(9/28/2006)
Op de Mondial de lâAutomobile in Parijs onthult Renault twee showcars.
Daarmee licht Renault een tipje van de sluier op van twee van de 26
autoâs die het merk tot 2009 op de markt wil brengen in het kader van
âRenault Contract 2009â. De Twingo Concept is een voorproefje van de
nieuwe Twingo. Met de Koleos Concept toont Renault dat het merk nieuwe
marktsegmenten wil aanboren, met name de markt van de cross-overs en
de all-terrains.
De concept-car Nepta is een grote cabriolet met vier zitplaatsen. Met
dit studiemodel toont Renault dat het merk vanaf 2010 een grotere rol
wil gaan spelen in de topklasse.
Het huidige gamma dat in Parijs te zien is blijft zich ontwikkelen met
de nieuwe Scénic, de Mégane GT, de Mégane F1 Team R26, de Clio
Campus, de Modus Nieuwe Collectie en de Espace Dynamique.
Drie demonstrateurs illustreren in de autosalon het begrip kwaliteit
zoals Renault dat ziet. Kwaliteit is een speerpunt in het âRenault
contract 2009â. Zo is één van de ambities van dat plan om de
toekomstige Laguna in de top drie van zijn klasse te brengen voor wat
betreft product- én servicekwaliteit.
Ook met het milieu houdt het âRenault Contract 2009â plan rekening,
getuige een verdubbeling van het aantal autoâs dat op biobrandstoffen
rijdt. Zoals de Mégane die op bio-ethanol rijdt en de 2.0 dCi motor
die op biodiesel rijdt. Beiden ontwikkeld om de uitstoot van
uitlaatgassen terug te dringen. Met een CO âuitstoot van slechts
140 g/km bij een vermogen van 100 pk en een cilinderinhoud van 1.2
liter getuigt motortype TCE 100 van de vooruitgang die is geboekt op
het gebied van de beperking van brandstofverbruik.
Het motto âRijplezier in Renaultâ komt in alle wereldprimeurs op de
Renault stand op de Mondial de lâAutomobile tot uiting.
Wereldpremières ter illustratie van een ambitieus productplan in het
kader van âRenault Contract 2009â
Renault komt op de Salon van Parijs met de Twingo Concept, waarbij
alvast een blik wordt gegund op de toekomstige Twingo, die medio 2007
op de markt verschijnt. De Twingo Concept is uitgerust met de nieuwe
schone TCE 100 motor. Ook is de Twingo Concept voorzien van de laatste
multimediatechnieken: in de middenconsole zijn een iPod van Apple en
een smartphone van Nokia aan te sluiten. Via een paneel in het
dashboard en een 15 inch scherm is vanuit de Twingo Concept een
computer met internet en webcam te bedienen.
Renault onthult ook de Koleos Concept. Deze showcar is een voorproefje
op een 4WD die Renault in de eerste helft van 2008 op de markt brengt
en waarmee het merk de eerste stappen in een nieuw marktsegment zet.
Deze auto heeft de looks van een terreinwagen en is zowel elegant en
sportief als robuust. De Koleos Concept maakt gebruik van een nieuw
onderstel met vierwielaandrijving. De 2.0 dCi motor is geboren uit de
samenwerking tussen Renault en Nissan.
De nieuwe concept-car Nepta is een stijlontwerp en wordt neergezet als
een luxueuze cabriolet met vier zitplaatsen met vloeiende en strakke
lijnen. Het is een droom van een auto waar de liefde voor techniek en
vorm vanaf spat. De vleugeldeuren worden met motoren geopend. De Nepta
wordt aangedreven door een in de lengterichting geplaatste 3.5 V6
benzinemotor met 420 pk in combinatie met een automatische
versnellingsbak met zeven versnellingen en sequentiële bediening via
het stuurwiel.
De Altica, een sportieve break, wordt op de autosalon in Frankrijk
voor het eerst aan publiek getoond. De praktische eigenschappen zijn
gecombineerd met sportieve eigenschappen en het spreekwoordelijke
Renault-comfort.
Plezier en comfort aan boord: de expertise van Renault
Met een exclusief drieledig aanbod in het segment van de compacte
monospaces is de nieuwe Scénic voortaan leverbaar in de volgende
versies: een Scénic met vijf zitplaatsen, een nieuwe Grand Scénic
met vijf zitplaatsen en de Grand Scénic met zeven zitplaatsen. De
hoeveelheid opbergruimte en de modulariteit van de stoelen getuigen
wederom van het veelzijdige karakter van de nieuwe Scénic. De lijnen
van de nieuwe Scénic zijn gemoderniseerd. Verder beschikt de nieuwe
Scénic over een compleet aanbod motoren bestaande uit zeven
benzinemotoren en zes dieselmotoren en een dubbel aanbod
handgeschakelde en automatische versnellingsbakken, waaronder de
gloednieuwe automatische zes-versnellingsbak AJ0.
Het Espace gamma is verrijkt met een nieuwe Espace Dynamique versie
die zich richt op klanten die op zoek zijn naar een sportief interieur
en dito buitenkant. Deze nieuwe versie ziet er aan de buitenkant
aanzienlijk anders uit en heeft een geheel eigen karakter, terwijl de
traditionele eigenschappen van de Espace zijn behouden.
Ook in het B-segment is het één en ander veranderd: een nieuwe
vormgeving voor de binnen- en buitenkant en uitgebreide uitrustingen
voor de Clio Campus en de Modus Nieuwe Collectie.
In het segment van de vrijetijdsautoâs is het dieselgamma van de
Trafic Passenger, de personenautoversie van de Trafic, vernieuwd om
aan emissienorm Euro 4 te kunnen voldoen. De 2.0 dCi motor is zowel
leverbaar met 90 als met 115 pk. De 2.5 dCi motor is vergroot van 135
pk naar 150 pk en heeft nu een standaard roetfilter. Ook het
assortiment handgeschakelde en automatische zes-versnellingsbakken is
onder handen genomen.
Renault is al meer dan vijftig jaar intensief bezig met onderzoek naar
en ontwikkeling van technieken die de veiligheid van haar autoâs
verbetert en is daarmee toonaangevend op het gebied van veiligheid.
Renault blijft constant innoveren door keer op keer de auto van morgen
uit te vinden. De mens staat centraal in deze onderzoeken . De âIHM
demonstrateurâ stelt het publiek in staat om zelf de belangrijkste
onderzoeksmiddelen te testen die Renault gebruikt op het gebied van
veiligheid.
Rijplezier: mechanische perfectie
Renault presenteert twee nieuwe benzinemotoren.
De gloednieuwe 2.0 16V 140 pk motor is voortgekomen uit de
Renault-Nissan Alliantie. Felheid en koppel vanaf de laagste
toerentallen, kracht in de hoogste toerentallen en een uitstekende
geluiddemping over het totale toeren bereik; deze nieuwe motor biedt
opvallend veel rijcomfort. Het Deze motor is binnenkort ook leverbaar
in het Clio gamma waarbij hij met twee versnellingsbakken leverbaar
is: de nieuwste pro-actieve viertrapsautomaat en de handgeschakelde
zes-versnellingsbak.
De nieuwe TCE 100 benzinemotor met een cilinderinhoud van 1.2 liter
wordt begin 2007 geïntroduceerd en is bedoeld voor de autoâs uit het
A- en B-segment van Renault. Deze motor is voorzien van een snel
reagerende turbo en heeft het vermogen van een 1.4 liter motor en het
koppel van een 1.6 liter motor met daarentegen het brandstofverbruik
van een 1.2 liter motor. Met een C0 -uitstoot van slechts 140 g/km
is deze krachtbron gemaakt om toonaangevend te worden op het gebied
van prestaties en brandstofverbruik voor een dergelijk
vermogensniveau.
Renault maakt haar aandrijfgroepen compleet met de nieuwe automatische
versnellingsbak met zes versnellingen, de AJ0. Deze versnellingsbak is
door Renault gekozen voor de krachtige diesel- en benzinemotoren van
het gamma en is voor het eerst toegepast op de nieuwe Scénic 2.0 dCi.
In combinatie met deze dieselmotor bleef het brandstofverbruik beperkt
bleef tot slechts 7 l/100 km. De bak is als volledig automatische
transmissie te gebruiken, maar kan ook met de sequentiële bediening
bediend worden.
In het kader van het âRenault Contract 2009â heeft Renault ambitieuze
plannen op het gebied van de bescherming van het milieu. Deze plannen
zijn gebaseerd op drie verplichtingen: Renault wil gaan behoren tot de
drie beste autofabrikanten voor wat betreft de CO -uitstoot, over
autoâs beschikken die op biobrandstoffen rijden en een scala aan
alternatieve technologieën ontwikkelen.
Op de Salon toont Renault met zân krachtige motoren, het dubbele
aanbod biobrandstoffen (bio-ethanol en biodiesel) en de demonstratie
van de brandstofcel duidelijk; hoe ver zij op dit gebied is gevorderd.
De kick van autosporten: van seriegeproduceerde auto naar de Formule 1
De Mégane GT is leverbaar met een 2.0 turbo benzinemotor van 165 pk
en een 2.0 dCi dieselmotor van 150 pk die gemaakt zijn voor mensen die
iedere dag willen genieten van rijplezier. Het chassis zorgt voor een
sportief rijgedrag zonder af te doen aan het comfort en de efficiency.
Het uitgesproken design doet zowel aan de buiten- als aan de
binnenkant sportief aan.
De Mégane F1 Team R26, die naar verwachting begin 2007 in nederland
leverbaar is, is afgeleid van de Mégane Renault Sport met
sportchassis en is uitgerust met een differentieel met beperkte slip
die de efficiency op de weg en op het circuit vergroot. De 2.0
turbomotor van 230 pk, het aangepaste chassis en het Brembo remsysteem
maken deze auto tot één van de snelste op de markt van de compacte
sportauto's. De Mégane F1 Team R26 richt zich op klanten die vol
spanning de prestaties van het Renault F1 Team volgen, de dubbele
wereldkampioen in 2005, leider van het Formule 1 klassement van 2006
na veertien races.
Renault neemt niet alleen deel aan de autosport op het allerhoogste
niveau, maar maakt het voor velen mogelijk om van autosport te
genieten, met de World Series by Renault. Daar zijn in 2005 al meer
dan 650.000 toeschouwers naar toegekomen, dankzij een concept voor
automeetings dat nieuw is in Europa en dat autoraces op hoog niveau
combineert met vermaak voor het grote publiek.
AutoRai