AutoRai

Renault onthult de showcars Twingo, Koleos en Nepta

(9/28/2006)
Op de Mondial de lâAutomobile in Parijs onthult Renault twee showcars. Daarmee licht Renault een tipje van de sluier op van twee van de 26 autoâs die het merk tot 2009 op de markt wil brengen in het kader van âRenault Contract 2009â. De Twingo Concept is een voorproefje van de nieuwe Twingo. Met de Koleos Concept toont Renault dat het merk nieuwe marktsegmenten wil aanboren, met name de markt van de cross-overs en de all-terrains.
De concept-car Nepta is een grote cabriolet met vier zitplaatsen. Met dit studiemodel toont Renault dat het merk vanaf 2010 een grotere rol wil gaan spelen in de topklasse.

Het huidige gamma dat in Parijs te zien is blijft zich ontwikkelen met de nieuwe Scénic, de Mégane GT, de Mégane F1 Team R26, de Clio Campus, de Modus Nieuwe Collectie en de Espace Dynamique.

Drie demonstrateurs illustreren in de autosalon het begrip kwaliteit zoals Renault dat ziet. Kwaliteit is een speerpunt in het âRenault contract 2009â. Zo is één van de ambities van dat plan om de toekomstige Laguna in de top drie van zijn klasse te brengen voor wat betreft product- én servicekwaliteit.

Ook met het milieu houdt het âRenault Contract 2009â plan rekening, getuige een verdubbeling van het aantal autoâs dat op biobrandstoffen rijdt. Zoals de Mégane die op bio-ethanol rijdt en de 2.0 dCi motor die op biodiesel rijdt. Beiden ontwikkeld om de uitstoot van uitlaatgassen terug te dringen. Met een CO âuitstoot van slechts 140 g/km bij een vermogen van 100 pk en een cilinderinhoud van 1.2 liter getuigt motortype TCE 100 van de vooruitgang die is geboekt op het gebied van de beperking van brandstofverbruik.

Het motto âRijplezier in Renaultâ komt in alle wereldprimeurs op de Renault stand op de Mondial de lâAutomobile tot uiting.

Wereldpremières ter illustratie van een ambitieus productplan in het kader van âRenault Contract 2009â

Renault komt op de Salon van Parijs met de Twingo Concept, waarbij alvast een blik wordt gegund op de toekomstige Twingo, die medio 2007 op de markt verschijnt. De Twingo Concept is uitgerust met de nieuwe schone TCE 100 motor. Ook is de Twingo Concept voorzien van de laatste multimediatechnieken: in de middenconsole zijn een iPod van Apple en een smartphone van Nokia aan te sluiten. Via een paneel in het dashboard en een 15 inch scherm is vanuit de Twingo Concept een computer met internet en webcam te bedienen.

Renault onthult ook de Koleos Concept. Deze showcar is een voorproefje op een 4WD die Renault in de eerste helft van 2008 op de markt brengt en waarmee het merk de eerste stappen in een nieuw marktsegment zet. Deze auto heeft de looks van een terreinwagen en is zowel elegant en sportief als robuust. De Koleos Concept maakt gebruik van een nieuw onderstel met vierwielaandrijving. De 2.0 dCi motor is geboren uit de samenwerking tussen Renault en Nissan.

De nieuwe concept-car Nepta is een stijlontwerp en wordt neergezet als een luxueuze cabriolet met vier zitplaatsen met vloeiende en strakke lijnen. Het is een droom van een auto waar de liefde voor techniek en vorm vanaf spat. De vleugeldeuren worden met motoren geopend. De Nepta wordt aangedreven door een in de lengterichting geplaatste 3.5 V6 benzinemotor met 420 pk in combinatie met een automatische versnellingsbak met zeven versnellingen en sequentiële bediening via het stuurwiel.

De Altica, een sportieve break, wordt op de autosalon in Frankrijk voor het eerst aan publiek getoond. De praktische eigenschappen zijn gecombineerd met sportieve eigenschappen en het spreekwoordelijke Renault-comfort.

Plezier en comfort aan boord: de expertise van Renault

Met een exclusief drieledig aanbod in het segment van de compacte monospaces is de nieuwe Scénic voortaan leverbaar in de volgende versies: een Scénic met vijf zitplaatsen, een nieuwe Grand Scénic met vijf zitplaatsen en de Grand Scénic met zeven zitplaatsen. De hoeveelheid opbergruimte en de modulariteit van de stoelen getuigen wederom van het veelzijdige karakter van de nieuwe Scénic. De lijnen van de nieuwe Scénic zijn gemoderniseerd. Verder beschikt de nieuwe Scénic over een compleet aanbod motoren bestaande uit zeven benzinemotoren en zes dieselmotoren en een dubbel aanbod handgeschakelde en automatische versnellingsbakken, waaronder de gloednieuwe automatische zes-versnellingsbak AJ0.

Het Espace gamma is verrijkt met een nieuwe Espace Dynamique versie die zich richt op klanten die op zoek zijn naar een sportief interieur en dito buitenkant. Deze nieuwe versie ziet er aan de buitenkant aanzienlijk anders uit en heeft een geheel eigen karakter, terwijl de traditionele eigenschappen van de Espace zijn behouden.

Ook in het B-segment is het één en ander veranderd: een nieuwe vormgeving voor de binnen- en buitenkant en uitgebreide uitrustingen voor de Clio Campus en de Modus Nieuwe Collectie.

In het segment van de vrijetijdsautoâs is het dieselgamma van de Trafic Passenger, de personenautoversie van de Trafic, vernieuwd om aan emissienorm Euro 4 te kunnen voldoen. De 2.0 dCi motor is zowel leverbaar met 90 als met 115 pk. De 2.5 dCi motor is vergroot van 135 pk naar 150 pk en heeft nu een standaard roetfilter. Ook het assortiment handgeschakelde en automatische zes-versnellingsbakken is onder handen genomen.

Renault is al meer dan vijftig jaar intensief bezig met onderzoek naar en ontwikkeling van technieken die de veiligheid van haar autoâs verbetert en is daarmee toonaangevend op het gebied van veiligheid. Renault blijft constant innoveren door keer op keer de auto van morgen uit te vinden. De mens staat centraal in deze onderzoeken . De âIHM demonstrateurâ stelt het publiek in staat om zelf de belangrijkste onderzoeksmiddelen te testen die Renault gebruikt op het gebied van veiligheid.

Rijplezier: mechanische perfectie

Renault presenteert twee nieuwe benzinemotoren.

De gloednieuwe 2.0 16V 140 pk motor is voortgekomen uit de Renault-Nissan Alliantie. Felheid en koppel vanaf de laagste toerentallen, kracht in de hoogste toerentallen en een uitstekende geluiddemping over het totale toeren bereik; deze nieuwe motor biedt opvallend veel rijcomfort. Het Deze motor is binnenkort ook leverbaar in het Clio gamma waarbij hij met twee versnellingsbakken leverbaar is: de nieuwste pro-actieve viertrapsautomaat en de handgeschakelde zes-versnellingsbak.

De nieuwe TCE 100 benzinemotor met een cilinderinhoud van 1.2 liter wordt begin 2007 geïntroduceerd en is bedoeld voor de autoâs uit het A- en B-segment van Renault. Deze motor is voorzien van een snel reagerende turbo en heeft het vermogen van een 1.4 liter motor en het koppel van een 1.6 liter motor met daarentegen het brandstofverbruik van een 1.2 liter motor. Met een C0 -uitstoot van slechts 140 g/km is deze krachtbron gemaakt om toonaangevend te worden op het gebied van prestaties en brandstofverbruik voor een dergelijk vermogensniveau.

Renault maakt haar aandrijfgroepen compleet met de nieuwe automatische versnellingsbak met zes versnellingen, de AJ0. Deze versnellingsbak is door Renault gekozen voor de krachtige diesel- en benzinemotoren van het gamma en is voor het eerst toegepast op de nieuwe Scénic 2.0 dCi. In combinatie met deze dieselmotor bleef het brandstofverbruik beperkt bleef tot slechts 7 l/100 km. De bak is als volledig automatische transmissie te gebruiken, maar kan ook met de sequentiële bediening bediend worden.

In het kader van het âRenault Contract 2009â heeft Renault ambitieuze plannen op het gebied van de bescherming van het milieu. Deze plannen zijn gebaseerd op drie verplichtingen: Renault wil gaan behoren tot de drie beste autofabrikanten voor wat betreft de CO -uitstoot, over autoâs beschikken die op biobrandstoffen rijden en een scala aan alternatieve technologieën ontwikkelen.

Op de Salon toont Renault met zân krachtige motoren, het dubbele aanbod biobrandstoffen (bio-ethanol en biodiesel) en de demonstratie van de brandstofcel duidelijk; hoe ver zij op dit gebied is gevorderd.

De kick van autosporten: van seriegeproduceerde auto naar de Formule 1

De Mégane GT is leverbaar met een 2.0 turbo benzinemotor van 165 pk en een 2.0 dCi dieselmotor van 150 pk die gemaakt zijn voor mensen die iedere dag willen genieten van rijplezier. Het chassis zorgt voor een sportief rijgedrag zonder af te doen aan het comfort en de efficiency. Het uitgesproken design doet zowel aan de buiten- als aan de binnenkant sportief aan.

De Mégane F1 Team R26, die naar verwachting begin 2007 in nederland leverbaar is, is afgeleid van de Mégane Renault Sport met sportchassis en is uitgerust met een differentieel met beperkte slip die de efficiency op de weg en op het circuit vergroot. De 2.0 turbomotor van 230 pk, het aangepaste chassis en het Brembo remsysteem maken deze auto tot één van de snelste op de markt van de compacte sportauto's. De Mégane F1 Team R26 richt zich op klanten die vol spanning de prestaties van het Renault F1 Team volgen, de dubbele wereldkampioen in 2005, leider van het Formule 1 klassement van 2006 na veertien races.

Renault neemt niet alleen deel aan de autosport op het allerhoogste niveau, maar maakt het voor velen mogelijk om van autosport te genieten, met de World Series by Renault. Daar zijn in 2005 al meer dan 650.000 toeschouwers naar toegekomen, dankzij een concept voor automeetings dat nieuw is in Europa en dat autoraces op hoog niveau combineert met vermaak voor het grote publiek.