KPMG
Aanbieders van vaste telefonie spinnen garen bij breedband
27 september 2006
Aanbieders van vaste telefonie profiteren wereldwijd steeds meer van
het groeiende aantal breedband abonnementen, waardoor zij erin slagen
de kloof met de aanbieders van mobiele telefonie te verkleinen.
Voor het eerst sinds twee jaar slagen de aanbieders van vaste
telefonie erin om meer omzet te genereren dan de aanbieders van
mobiele telefonie. Uit internationaal onderzoek van KPMG blijkt dat de
aanbieders van vaste telefonie hun omzet vorig jaar met 8,3% zagen
toenemen, terwijl zij hun omzet in 2004 nog zagen dalen met 0,4%. De
aanbieders van mobiele telefonie daarentegen zien hun omzet in
toenemende mate stagneren. Vooral de volwassenheid van de markt speelt
de bedrijven part. In landen als Groot-Brittannië en Italië heeft de
marktpenetratie inmiddels een percentage bereikt van meer dan 100%.
Ook Nederland kent inmiddels een zeer hoge marktpenetratie voor
mobiele telefonie. Dan is het erg moeilijk om verder te groeien en
wordt het zelfs essentieel om bestaande klanten te binden met
kortingen, constateert Geert-Jan van der Snoek, segmentleider
Communications bij KPMG.
In Nederland geldt bovendien dat het huidige subsidiemodel van mobiele
telefoons zijn langste tijd heeft gehad. Van der Snoek: Dit zal het
komend jaar een drukkend effect hebben op de groei van mobiele
operators. Bovendien zijn de aanbieders van mobiele telefonie nog
altijd druk bezig om maximaal rendement te halen uit hun 3G-licenties.
De ontwikkeling hiervan gaat langzamer dan verwacht en de snelle
ontwikkeling van breedband diensten via het vaste netwerk in
Nederland, zowel via de vaste telefoonverbinding als de kabel, bezorgt
de aanbieders van mobiele diensten blijvende concurrentie. Door de
zeer sterke breedbandinfrastructuur in Nederland en de enorme
aansluitfactor wijkt Nederland in dit opzicht af van de algemene trend
in Europa. Breedband internet wordt door de Nederlandse consument nog
hoofdzakelijk vanaf een vaste plek via de vaste operator of kabel
gebruikt. Europa en het Midden-Oosten kunnen in dit opzicht veel leren
van Azië, waar de ontwikkeling van mobiele breedbanddiensten ver
gevorderd is. In deze landen is met name het gebruik van internet via
het mobiele toestel verder ontwikkeld, zowel qua gebruik als qua
aanbod van specifieke content voor mobiele toepassingen
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat het samengaan de aanbieders van
mobiele en vaste diensten wereldwijd voor de hand ligt willen de
bedrijven klanten behouden, nog enige groei vertonen en uiteindelijk
hun prestaties verbeteren. Van der Snoek: In een aantal landen,
waaronder Nederland is deze ontwikkeling zeer actueel. De recente
transactie tussen British Telecom en Vodafone is een duidelijk
voorbeeld, maar ook de aankondiging van Orange dat het bedrijf van
plan is de breedbandmarkt te betreden en de integratie tussen vast en
mobiel bij KPN getuigen hiervan. Deze ontwikkelingen staan in schril
contrast met die in Amerika en Azië, waar de mobiele markt nog lang
niet verzadigd is. Vorig jaar werden in Azië alleen al maandelijks
vijftien miljoen nieuwe abonnees van mobiele diensten bijgeschreven,
waarvan de helft afkomstig was uit India en China. In Europa en meer
specifiek in Nederland is de groei van breedband absoluut goed nieuws
voor vaste telefonie en kabel. De duidelijk verzadigde mobiele markt
zoekt echter steeds intensiever naar nieuwe wegen om deel uit te maken
van het succes van breedband en haar eigen positie te verdedigen. Ook
het komend jaar zal de industrie dan ook ingrijpende veranderingen
ondergaan.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2006 KPMG Holding N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.