KPMG


Aanbieders van vaste telefonie spinnen garen bij breedband

27 september 2006

Aanbieders van vaste telefonie profiteren wereldwijd steeds meer van het groeiende aantal breedband abonnementen, waardoor zij erin slagen de kloof met de aanbieders van mobiele telefonie te verkleinen.

Voor het eerst sinds twee jaar slagen de aanbieders van vaste telefonie erin om meer omzet te genereren dan de aanbieders van mobiele telefonie. Uit internationaal onderzoek van KPMG blijkt dat de aanbieders van vaste telefonie hun omzet vorig jaar met 8,3% zagen toenemen, terwijl zij hun omzet in 2004 nog zagen dalen met 0,4%. De aanbieders van mobiele telefonie daarentegen zien hun omzet in toenemende mate stagneren. Vooral de volwassenheid van de markt speelt de bedrijven part. In landen als Groot-Brittannië en Italië heeft de marktpenetratie inmiddels een percentage bereikt van meer dan 100%. Ook Nederland kent inmiddels een zeer hoge marktpenetratie voor mobiele telefonie. Dan is het erg moeilijk om verder te groeien en wordt het zelfs essentieel om bestaande klanten te binden met kortingen, constateert Geert-Jan van der Snoek, segmentleider Communications bij KPMG.

In Nederland geldt bovendien dat het huidige subsidiemodel van mobiele telefoons zijn langste tijd heeft gehad. Van der Snoek: Dit zal het komend jaar een drukkend effect hebben op de groei van mobiele operators. Bovendien zijn de aanbieders van mobiele telefonie nog altijd druk bezig om maximaal rendement te halen uit hun 3G-licenties. De ontwikkeling hiervan gaat langzamer dan verwacht en de snelle ontwikkeling van breedband diensten via het vaste netwerk in Nederland, zowel via de vaste telefoonverbinding als de kabel, bezorgt de aanbieders van mobiele diensten blijvende concurrentie. Door de zeer sterke breedbandinfrastructuur in Nederland en de enorme aansluitfactor wijkt Nederland in dit opzicht af van de algemene trend in Europa. Breedband internet wordt door de Nederlandse consument nog hoofdzakelijk vanaf een vaste plek via de vaste operator of kabel gebruikt. Europa en het Midden-Oosten kunnen in dit opzicht veel leren van Azië, waar de ontwikkeling van mobiele breedbanddiensten ver gevorderd is. In deze landen is met name het gebruik van internet via het mobiele toestel verder ontwikkeld, zowel qua gebruik als qua aanbod van specifieke content voor mobiele toepassingen

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat het samengaan de aanbieders van mobiele en vaste diensten wereldwijd voor de hand ligt willen de bedrijven klanten behouden, nog enige groei vertonen en uiteindelijk hun prestaties verbeteren. Van der Snoek: In een aantal landen, waaronder Nederland is deze ontwikkeling zeer actueel. De recente transactie tussen British Telecom en Vodafone is een duidelijk voorbeeld, maar ook de aankondiging van Orange dat het bedrijf van plan is de breedbandmarkt te betreden en de integratie tussen vast en mobiel bij KPN getuigen hiervan. Deze ontwikkelingen staan in schril contrast met die in Amerika en Azië, waar de mobiele markt nog lang niet verzadigd is. Vorig jaar werden in Azië alleen al maandelijks vijftien miljoen nieuwe abonnees van mobiele diensten bijgeschreven, waarvan de helft afkomstig was uit India en China. In Europa en meer specifiek in Nederland is de groei van breedband absoluut goed nieuws voor vaste telefonie en kabel. De duidelijk verzadigde mobiele markt zoekt echter steeds intensiever naar nieuwe wegen om deel uit te maken van het succes van breedband en haar eigen positie te verdedigen. Ook het komend jaar zal de industrie dan ook ingrijpende veranderingen ondergaan.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

© 2006 KPMG Holding N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.