Antwoorden op kamervragen van Van Miltenburg en Kant over bovenregionaal
gehandicaptenvervoer (Valys)
Kamerstuk, 28-9-2006
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
28 september 2006
Antwoorden van staatssecretaris Ross op Kamervragen van het lid Van
Miltenburg (VVD) (ingezonden 10 augustus) welke tevens een antwoord
vormen op de Kamervragen van het lid Kant (SP) (ingezonden 31
augustus) over bovenregionaal gehandicaptenvervoer (Valys).
2050617560
Vraag 1
Zijn taxichauffeurs in geval van bovenregionaal vervoer verplicht een
gehandicapte klant naar en van een gehuurde bungalow op een
bungalowpark te brengen of mogen zij deze klant ook afzetten en
ophalen bij de receptie?
Vraag 2
Staat in het aanbestedingscontract met Valys dat het tot de voordeur
van de bungalow brengen afhangt van de "goedheid" van de
taxichauffeur? Zo ja, waarom is dit opgenomen in het contract? Zo
neen, wat kunt u ondernemen om iedere klant te garanderen dat deze
voor de deur van de bungalow wordt afgezet?
Antwoord 1 en 2
In het contract tussen Transvision (de huidige uitvoerder van Valys)
en VWS is opgenomen, dat de uitgevoerde rit van het bovenregionaal
vervoer plaatsvindt van deur tot deur van het vertrekadres naar de
gewenste bestemming. In het geval van een bungalowpark wordt als lijn
aangehouden, dat de receptie als het adres geldt. De redenen waarom
hiervoor is gekozen zijn verschillend van aard. Niet altijd zijn de
terreinen van bungalowparken toegankelijk voor taxi's. Ook is het in
de praktijk vaak zoeken naar de juiste bungalow, doordat een
plattegrond ontbreekt, de bewegwijzering onduidelijk is, waardoor de
aansluiting met andere ritten in de verdrukking kan komen. De
instructie van Transvision aan de taxibedrijven is om de klant bij de
receptie op te halen, respectievelijk af te zetten. Ook in de
voorlichting aan de klanten gaat Valys hier van uit. Bij
CVV/Regiotaxi-systemen zijn deze afspraken doorgaans ook de bestaande
praktijk.
Vraag 3
Deelt u de mening dat bovengenoemde kwestie onwenselijk is? Zo ja, wat
bent u voornemens te doen om deze onwenselijke situatie op te lossen?
Zo neen, waarom niet?
Antwoord 3
In de praktijk blijkt dat kwesties als de onderhavige in negen van de
tien gevallen soepel worden opgelost. Door actieve medewerking van
alle betrokkenen. De klant moet bij de boeking goede informatie geven
over wat er precies nodig is en hoe op het terrein te rijden. De
vervoerder moet zijn chauffeur goed instrueren en bij zijn ritplanning
rekening houden met de tijd die nodig is om over het terrein te
rijden, de receptie van het terrein moet de chauffeur snel doorlaten
en hem goed voorlichten over de route. Soms kunnen de medewerkers van
de Valys-helpdesk ook het nodige doen door in voorkomende gevallen met
partijen te overleggen. Gegeven het bovenstaande zie ik géén
aanleiding om maatregelen te treffen.
Antwoorden op kamervragen van het lid Kant (SP) aan de
staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over
bovenregionaal gehandicaptenvervoer (Ingezonden 31 augustus 2006).
2050618280
Vraag 1
Wat is uw reactie dat de algemene voorwaarden van Valys het officieel
niet toestaan gehandicapten af te zetten bij hun geboekte bungalow in
een bungalowpark waar wel met auto's op het terrein mag worden
gereden?
Antwoord 1
Een dergelijke passage is niet in de algemene voorwaarden van Valys
opgenomen.
Vraag 2
Deelt u de mening dat gehandicapten bij het boeken van een vakantie in
een bungalowpark er ook zeker van moeten zijn dat ze rechtstreeks bij
de bungalow arriveren, en niet vast komen te staan bij de receptie? Zo
neen, waarom niet?
Vraag 3
Klopt het dat de term aankomstadres in de algemene voorwaarden van
Transvion B.V. bepaalt dat gehandicapten officieel niet tot hun
bungalow gebracht mogen worden? Zo neen, met welke regel in de
algemene voorwaarden wordt dit dan wel bepaald? Zo ja, wat gaat u
ondernemen?
Antwoord 2 en 3
Zie antwoorden op kamervragen van het lid Van Miltenburg.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport