Amsterdam, 27 september 2006
ABN AMRO brengt de media in beeld
Veranderingen in de mediasector zijn groter dan ooit, zowel in consumentengedrag als in technologie.
Nederlanders besteden steeds meer tijd aan media. Multi-tasken en het gebruik van media privé en op
het werk liggen hieraan ten grondslag. Dit zijn conclusies uit het rapport `Media in Beeld' dat ABN AMRO
vandaag tijdens het 16e Omroepcongres in Hilversum heeft aangeboden aan PCM-topman Ton aan de
Stegge.
Uit het onderzoek, dat is gebaseerd op een tiental gesprekken met betrokkenen uit de branche, heeft
ABN AMRO drie trends gedestilleerd. Deze trends hebben een grote impact op de sector, nu en in de
toekomst:
· Media any time, any place, any where. De consument bepaalt waar en wanneer hij consumeert
· De consument wordt steeds actiever door toenemende interactieve toepassingen op televisie en
internet, bijvoorbeeld zelf gemaakt videomateriaal dat op internet worden geplaatst
· Grenzen tussen media en sectoren vervagen: media groeien qua functionaliteit naar elkaar toe
Pieter van Mierlo, Directeur Zaken Midden Nederland: "In dit rapport worden de veranderingen
geanalyseerd op het vlak van technologie en consumentengedrag. ABN AMRO wil deze ontwikkelingen
nauwgezet volgen, om beter advies te kunnen geven en om risico's beter in te kunnen schatten. De
concurrentiekrachten in medialand zijn groter dan ooit. Door samenwerking tussen verschillende partijen
en sectoren kan het maximale uit de nieuwe ontwikkelingen worden gehaald".
De consument bepaalt steeds meer zelf waar hij naar kijkt en wanneer en waar hij dat doet. Dit trekt een
wissel op het huidige verdienmodel van omroepen bijvoorbeeld doordat commercials steeds makkelijker
kunnen worden `vermeden'. De grip op de kijker neemt af en media-aandacht verschuift, vooral bij
jongeren. Daarnaast vragen nieuwe media om nieuwe creatieve ideeën op interactief gebied. Interactieve
content staat echter nog in de kinderschoenen. In een (voorlopig) antwoord op de digitale toekomst en de
positieverschuiving van omroepen richting productie zijn grotere productiebedrijven aan het verschuiven
naar uitbating en handel in rechten. Televisie blijft nog jaren binnen de wereld van de nieuwe media het
venster waar `het gebeurt'. ABN AMRO adviseert media om, met het oog op verdere internationale
concurrentie, nadrukkelijker de samenwerking te zoeken.
ABN AMRO