Kwartaalverslag
Bureau Keteninformatisering
Werk en Inkomen (BKWI)
2e kwartaal 2006
Datum: 8 augustus 2006
Versie: 1.0
Status: Definitief
1
1 STAND VAN ZAKEN BKWI ................................................................... 3
1.1 ALGEMEEN...........................................................................................................................3
1.2 PRODUCTIEOMVANG BKWI....................................................................................................4
2 ONTWIKKELING VAN DE KETEN......................................................... 5
2.1 BEVORDEREN GEBRUIK SUWINET-INKIJK EN INVENTARISEREN VAN FUNCTIONELE WIJZIGINGEN...............5
2.2 MARKTVERKENNING BINNEN DOMEIN WERK EN INKOMEN, ALGEMEEN ...............................................5
2.3 UITVOERING KETENPROGRAMMA 2006......................................................................................6
3 ONTWIKKELING PRODUCTEN EN DIENSTEN (PROJECTEN).......... 87
3.1 ALGEMEEN......................................................................................................................... 87
3.2 KETENPROJECTEN............................................................................................................... 87
4 EXPLOITATIE SUWINET.................................................................. 109
4.1 UITVOEREN EN COÖRDINEREN TECHNISCH/FUNCTIONEEL BEHEER VOORZIENINGEN SUWINET................109
4.2 VOORBEREIDEN EN BEHEREN VAN KETENAFSPRAKEN................................................................1110
ARCHITECTUUR.....................................................................................................................1412
5 BEDRIJFSVOERING/ FINANCIËLE VERANTWOORDING............ 1614
5.1 BEDRIJFSVOERING............................................................................................................1614
5.2 FINANCIËLE VERANTWOORDING...........................................................................................1715
---
1 Stand van zaken BKWI
1.1 Algemeen
In het tweede kwartaal is in overleg met het Ministerie van Justitie en het Ministerie van SZW besloten
om het Suwinet (het koppelpunt van netwerken van ketenpartners in de Sociale Zekerheid sector)
open te stellen voor de gegevensuitwisseling tussen de Informatie Beheer Groep en gemeenten in het
kader van inburgering. Omdat inburgering bij veel gemeenten is ondergebracht bij de sociale dienst, is
gebruik van de bestaande Suwi-infrastructuur een logische stap. Een netwerklijn van het Suwi-
koppelpunt naar de Informatie Beheer Groep moest toch al worden aangelegd voor ontwikkeling van
het Digitaal Klantdossier, dus ook deze zeer beperkte investering wordt snel terugverdiend. Al met al
kunnen honderdduizenden euro's worden bespaard door hergebruik van de bestaande
infrastructurele voorzieningen.
Tussen de ontwikkeling van het Digitaal Klantdossier (DKD) en de Persoonlijke Internet Pagina (PIP)
zit een overlap met betrekking tot het verlenen van diensten aan burgers via het Internet. Juist in de
ontwikkelfase is het niet makkelijk om met alle partijen iedere bijdrage helemaal af te stemmen, maar
desondanks wordt er voor gezorgd dat de ontwikkelingen goed op elkaar aansluiten en er gebruik
gemaakt kan worden van elkaars expertise. Er is intensief contact met de GBO om de beschikbare
netwerken van de overheid beter op elkaar aan te sluiten en gebruik te maken van elkaars
voorzieningen. De verwachting is dat hergebruik van netwerk-infrastructuren binnen de overheid zal
leiden tot grote kostenbesparingen op de middellange en zelfs korte termijn. Pogingen om huisvesting
van BKWI, Inlichtingenbureau en GBO wat dichter bij elkaar te krijgen om daarmee de samenwerking
ook verder te stimuleren, hebben helaas nog niet geleid tot een oplossing wegens gebrek aan ruimte
bij het Ministerie SZW (waar GBO en ICTU zijn ondergebracht).
Er is gestart met een terugmeldproef voor het Suwi Bedrijven Register (voorloper/onderdeel van de
nieuwe basisregistratie Bedrijven). In deze proef worden ketenpartners via Suwinet in de gelegenheid
gesteld om afwijkingen in gegevens aan het handelsregister te melden. Omdat terugmeld-
voorzieningen gaan ontstaan rond alle basisregistraties, wordt de proef door velen met belangstelling
gevolgd.
Het BKWI levert vanaf het tweede kwartaal de programmamanager voor het Digitaal Klant Dossier.
Deze programmamanager werkt in opdracht van CWI (opdrachtnemer DKD) en legt verantwoording af
aan de Stuurgroep DKD waarin alle partijen op hoog niveau vertegenwoordigd zijn.
---
1.2 Productieomvang BKWI
Product/Dienst Prognose Jaarplan 2006 Werkelijke omvang
Beheer Suwinet (1e kw (gem) 31.048)
· Aantal aangesloten gebruikers Eind 2006:30.300 apr: 32.332
mei: 32.457
jun: 32.786
Beheer Suwinet (1e kw (gem) 589.761)
· Aantal geslaagde raadplegingen Eind 2006: 700.000 per apr: 588.881
gebruikers maand mei: 694.103
jun: 632.169
Beheer Suwinet (1e kw (gem) 34.153)
· Aantal Meldingen Eind 2006:125.000 per maand apr: 25.431
mei: 26.560
jun: 26.673
Beheer Suwinet (1e kw (gem) 26.909)
· Aantal Suwinet-Mailberichten Eind 2006: 66.666 per maand apr: 27.612
mei: 31.998
jun: 29.441
Toelichting
- Het aantal meldingen blijft duidelijk achter bij de prognose. Een mogelijke verklaring
hiervoor is dat de uitrol minder snel verloopt dan eerder verwacht. BKWI vraagt CP-ICT, dat
verantwoordelijk is voor de uitrol, om een nadere toelichting. In het volgende kwartaal
wordt de prognose voor dit jaar bijgesteld.
- Het aantal Suwinet-Mailberichten blijft ook achter bij de prognose. Onderzoek heeft
aangetoond dat de metingen juist waren en dat er geen sprake is van onderrapportage.
De oorzaak lijkt vooralsnog tweeledig:
o een aantal gemeenten is nog niet aangesloten op Suwinet-Mail;
o Het mailverkeer (is uitwisselen van ongestructureerde berichten) tussen ketenpartners
onderling is kennelijk minder dan verwacht. In het derde kwartaal wordt de prognose
naar beneden bijgesteld.
---
2 Ontwikkeling van de keten
In dit hoofdstuk beschrijven we op hoofdlijnen de reguliere activiteiten en projecten van het BKWI op
het gebied van Ketenontwikkeling.
2.1 Bevorderen gebruik Suwinet-Inkijk en inventariseren van functionele
wijzigingen
Activiteiten Suwinetteam
In het tweede kwartaal van 2006 zijn onder meer de volgende activiteiten ontplooid ten behoeve van
de Suwinetklanten.
· De tweede periodieke release van 2006 van Suwinet-Inkijk (vs 4.1) is uitgerold. Belangrijke
wijzigingen zijn: Toevoeging LRD-GBA voor gemeenten en uitbreiding van het
bedrijvenregister.
· De gebruikersgroepen CWI en gemeenten worden intensief ingeschakeld bij de
doorontwikkeling van Suwinet. Er is gestart met de vorming van gebruikersgroepen UWV.
· Het Suwinetteam heeft samen met Ontwikkeling Producten & Diensten (OPD) bij gemeenten
onderzocht wat additionele wensen zijn om meer en beter gebruik te kunnen maken van de via
Suwi Bedrijvenregister (SBR) toegankelijk gemaakte gegevens. Hiertoe wordt een query tool
ontwikkeld. Daarnaast is onderzoek gestart naar doorontwikkeling van de bibliotheek.
· Naar aanleiding van de wensenlijst gemeenten is een pagina Terugvordering & Verhaal
ontwikkeld. Deze wordt opgenomen in een volgende release.
· Met meerdere partijen zijn gesprekken gevoerd over uitbreidingen van Suwinet-Inkijk
o CWI: Werk.nl en arbeidsmarktinformatie komt beschikbaar via Suwinet-Inkijk. (release
4.2).
o UWV: Een pagina Bezwaar en Beroep wordt ontwikkeld.
o Arbeidsinspectie en CWI: Opname van het bestand Tewerkstellingsvergunningen in
Suwinet-Inkijk wordt overwogen.
· Ter stimulering van het gebruik en verdieping van inzicht zijn ruim zeventien gesprekken
gevoerd met en presentaties gegeven aan vertegenwoordigers van verschillende
gemeenten. Daarnaast werden op enkele CWI en UWV locaties presentaties Suwinet-Inkijk
verzorgd.
· De in het eerste kwartaal ontwikkelde Quick Scan naar het gebruik van Suwinet-Inkijk is in juni,
met succes, afgenomen.
· Het plan van aanpak/onderzoeksopzet van het DKD project ''gegevenskwaliteit en
gegevensmanagement'' is mede door BKWI uitgewerkt .
2.2 Marktverkenning binnen domein Werk en Inkomen, algemeen
Ook in het tweede kwartaal heeft BKWI haar streven om kennis over en wensen van de markt te
vergroten voortgezet. BKWI gaat actief op zoek naar deze informatie, om zo tijdig in te kunnen spelen
op de behoefte van de klanten. Onderzoek naar te ontsluiten externe bronnen ten behoeve van de
werkgeversbenadering werd samen met de Expertgroep werkgeversbenadering voortgezet opdat
voor het eind van 2006 deze wensen kunnen worden geconcretiseerd. De voor het tweede kwartaal
aangekondigde aansluiting van de Jongeren Loket Applicatie in Rotterdam (=inlezen vanuit Suwinet)
werd in verband met organisatorische wijzigingen in Rotterdam uitgesteld.
Het onderzoek in Apeldoorn rond het gebruik van Suwinet binnen een Jongerenloket is na een aantal
gezamenlijk, met onder meer medewerkers van het jongerenloket, uitgevoerde modelleersessies,
afgerond. In het derde en vierde kwartaal wordt op basis van de resultaten een prototype ontwikkeld.
Inzicht in lokale klantbediening
Activiteiten ter verbetering van de landkaart werden in het tweede kwartaal gecontinueerd.
In het tweede kwartaal is een begin gemaakt met het vullen van de kennisbank en deze is via internet
beschikbaar gesteld. De inhoud van de kennisbank wordt door de ketenpartners geleverd.
---
Klantbediening/klantstroom onderzoek
In het kader van multichanneling is het klantbediening/klantstroom onderzoek uitgevoerd. De
resultaten van het klantstroomonderzoek in Apeldoorn zijn in het tweede kwartaal door BKWI, in
samenwerking met een externe partij, verwerkt in een rapport `Dienstverlening begint bij de klant'. In
dezelfde periode werd door BKWI ten behoeve van dit onderzoek een `klantbedieningsspiegel'
ontwikkeld. Het rapport geeft inzichten in de inrichting van de dienstverlening in Apeldoorn maar is
onder meer door het daarin opgenomen meer generieke model breder van opzet. Het staat ter
beschikking van andere BedrijfsVerzamelGebouwen (BVG's) en kan een leidraad zijn bij de inrichting
van de dienstverlening.
Met een viertal gemeenten zijn afspraken gemaakt over klantstroomonderzoek en vervolgen daarop.
Deze bevinden zich in diverse stadia van uitvoering.
Voorbereidingen zijn getroffen om informatie over `klantbediening' in het derde kwartaal op te nemen in
de Kennisbank.
2.3 Uitvoering ketenprogramma 2006
Doorontwikkelen en afzetten van Ketenspiegel
De belangstelling voor de ketenspiegel is ook in het tweede kwartaal toegenomen. De spiegel blijkt
een nuttig instrument om het inzicht van de lokale keten in de eigen samenwerking te vergroten. De
spiegel is geschikt om op meerdere terreinen en niveaus in te zetten. In de meeste gevallen leidt de
spiegel tot een agenda of een set afspraken (o.a. over samenwerking en ICT) die door partijen op
korte termijn zullen worden uitgevoerd.
In dit kwartaal werd een `werkgeversspiegel' ontwikkeld waarmee de lokale samenwerking en
benodigde ICT-ondersteuning rondom werkgeversbenadering kan worden geanalyseerd. Na
toetsing/verfijning door leden van de expertgroep werkgeversbenadering wordt deze in het derde
kwartaal ingezet.
In het eerste kwartaal zijn er 7 spiegels afgenomen, in het tweede kwartaal 21. We verwachten er dit
jaar nog 25 30 waarmee het totaal komt op 50 60, een verdubbeling ten opzichte van.o.v. vorig jaar.
Het blijkt dat het lokaal vaak moeilijk is de, naar aanleiding van de spiegels gemaakte afspraken,
daadwerkelijk te implementeren. In de komende helft van dit jaar gaat BKWI meer aandacht besteden
aan de follow-up van de Spiegels om ook lokaal zichtbaar resultaat te boeken.
Ketenprestatieindicatoren
Het BKWI vervult de rol van projectleider voor het Algemeen Keten Overleg (AKO)-project
prestatiemeting en faciliteert dit project met uitvoeringscapaciteit. Dit project heeft het afgelopen
kwartaal de volgende activiteiten ontplooid.
§ Door middel van een klantonderzoek werd een bruikbaar instrument voor het meten van de
klantgerichtheid van de Suwiketen ontwikkeld. Het eindrapport van dit onderzoek (en daarmee
het meetinstrument) is door het AKO geaccordeerd en ter informatie verzonden aan het
Ministerie van SZW en de Landelijke Cliëntenraad. Een plan van aanpak voor
doorontwikkeling van dit instrument werd opgesteld en door het AKO geaccordeerd. Op basis
daarvan heeft het AKO opdracht gegeven in 2006 het instrument op een aantal locaties,
waaronder de hierna te noemen 4 toonkamerlocaties, te gaan toepassen.
§ Analoog aan het eerste kwartaal, werd de rapportage over ketenprestatieindicatoren (KPI's)
voor preventie en uitstroom voor de WW en de WWB voortgezet. Vanaf 1 augustus 2006
neemt BKWI de actuele KPI's WW op in de zogenoemde landkaart waarna ze maandelijks
door het project worden geactualiseerd.
§ Met het Ministerie van SZW en Centraal Bureau voor de Statistiek zijn nadere afspraken
gemaakt over het benutten van de bijstandsstatistieken voor het berekenen van de KPI's voor
de WWB over 2005 en (voor zover de data beschikbaar zijn) over 2006. De eerste uitkomsten
hiervan worden in het komende kwartaal verwacht.
---
§ Op verzoek van het AKO worden de KPI's voor 4 Toonkamerlocaties en 2 locaties die de A/B-
routering toepassen berekend. De berekening van de lokale KPI's voor de WWB is
gebaseerd op gemeentelijke bijstandsgegevens. Door vertraging in de aanlevering van deze
gegevens door de betrokken gemeenten worden naar verwachting pas in september
resultaten van deze berekeningen verwacht.
---
3 Ontwikkeling Producten en Diensten (Projecten)
In dit hoofdstuk beschrijven we op hoofdlijnen de reguliere activiteiten en projecten van het BKWI op
het gebied van Ontwikkeling Producten en Diensten.
3.1 Algemeen
In het tweede kwartaal 2006 is vanuit Gegevens & Berichten een uitgebreide bijdrage geleverd aan de
lopende projecten in samenhang met de in het Centraal Meldpunt Ketenwijzigingen (CMK) ingediende
wijzigingsverzoeken.
· Ontsluiting Polisadministratie (Suwi Gegevens Register (SGR)-compliant maken van nieuwe
gegevens uit de Polisadministratie);
· DKD 2006 (deelname diverse projecten);
· Suwinet-Inkijk (helpteksten en berichtschema's).
3.2 Ketenprojecten
Ontwikkelen `blauwdruk' voor infrastructurele oplossing BVG
Het in het eerste kwartaal ontwikkelde concept Blauwdruk BVG Infrastructuur is in het tweede kwartaal
aan het AKO aangeboden maar nog niet vastgesteld. Na nader overleg in het derde kwartaal wordt het
opnieuw aan het AKO aangeboden, gevolgd door definitieve oplevering. De lopende pilots waarin
mogelijke blauwdrukoplossingen worden beproefd ondervinden hiervan geen consequenties.
Omschrijving van mijlpaal Geplande Gerealiseerde
opleverdatum opleverdatum
Opgeleverde en gedragen `blauwdruk' voor 31-12-2005 Concept vastgesteld op
infrastructurele oplossingen voor 30-03-2006.
gemeenschappelijke ketenlocaties Verwachte opleverdatum
definitieve blauwdruk 10-
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid