Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Kwartaalverslag
Bureau Keteninformatisering
Werk en Inkomen (BKWI)


2e kwartaal 2006

Datum: 8 augustus 2006
Versie: 1.0
Status: Definitief

1


1 STAND VAN ZAKEN BKWI ................................................................... 3
1.1 ALGEMEEN...........................................................................................................................3
1.2 PRODUCTIEOMVANG BKWI....................................................................................................4
2 ONTWIKKELING VAN DE KETEN......................................................... 5
2.1 BEVORDEREN GEBRUIK SUWINET-INKIJK EN INVENTARISEREN VAN FUNCTIONELE WIJZIGINGEN...............5
2.2 MARKTVERKENNING BINNEN DOMEIN WERK EN INKOMEN, ALGEMEEN ...............................................5
2.3 UITVOERING KETENPROGRAMMA 2006......................................................................................6
3 ONTWIKKELING PRODUCTEN EN DIENSTEN (PROJECTEN).......... 87

3.1 ALGEMEEN......................................................................................................................... 87
3.2 KETENPROJECTEN............................................................................................................... 87
4 EXPLOITATIE SUWINET.................................................................. 109
4.1 UITVOEREN EN COÖRDINEREN TECHNISCH/FUNCTIONEEL BEHEER VOORZIENINGEN SUWINET................109
4.2 VOORBEREIDEN EN BEHEREN VAN KETENAFSPRAKEN................................................................1110 ARCHITECTUUR.....................................................................................................................1412
5 BEDRIJFSVOERING/ FINANCIËLE VERANTWOORDING............ 1614

5.1 BEDRIJFSVOERING............................................................................................................1614
5.2 FINANCIËLE VERANTWOORDING...........................................................................................1715


---


1 Stand van zaken BKWI


1.1 Algemeen

In het tweede kwartaal is in overleg met het Ministerie van Justitie en het Ministerie van SZW besloten om het Suwinet (het koppelpunt van netwerken van ketenpartners in de Sociale Zekerheid sector) open te stellen voor de gegevensuitwisseling tussen de Informatie Beheer Groep en gemeenten in het kader van inburgering. Omdat inburgering bij veel gemeenten is ondergebracht bij de sociale dienst, is gebruik van de bestaande Suwi-infrastructuur een logische stap. Een netwerklijn van het Suwi- koppelpunt naar de Informatie Beheer Groep moest toch al worden aangelegd voor ontwikkeling van het Digitaal Klantdossier, dus ook deze zeer beperkte investering wordt snel terugverdiend. Al met al kunnen honderdduizenden euro's worden bespaard door hergebruik van de bestaande infrastructurele voorzieningen.

Tussen de ontwikkeling van het Digitaal Klantdossier (DKD) en de Persoonlijke Internet Pagina (PIP) zit een overlap met betrekking tot het verlenen van diensten aan burgers via het Internet. Juist in de ontwikkelfase is het niet makkelijk om met alle partijen iedere bijdrage helemaal af te stemmen, maar desondanks wordt er voor gezorgd dat de ontwikkelingen goed op elkaar aansluiten en er gebruik gemaakt kan worden van elkaars expertise. Er is intensief contact met de GBO om de beschikbare netwerken van de overheid beter op elkaar aan te sluiten en gebruik te maken van elkaars voorzieningen. De verwachting is dat hergebruik van netwerk-infrastructuren binnen de overheid zal leiden tot grote kostenbesparingen op de middellange en zelfs korte termijn. Pogingen om huisvesting van BKWI, Inlichtingenbureau en GBO wat dichter bij elkaar te krijgen om daarmee de samenwerking ook verder te stimuleren, hebben helaas nog niet geleid tot een oplossing wegens gebrek aan ruimte bij het Ministerie SZW (waar GBO en ICTU zijn ondergebracht).

Er is gestart met een terugmeldproef voor het Suwi Bedrijven Register (voorloper/onderdeel van de nieuwe basisregistratie Bedrijven). In deze proef worden ketenpartners via Suwinet in de gelegenheid gesteld om afwijkingen in gegevens aan het handelsregister te melden. Omdat terugmeld- voorzieningen gaan ontstaan rond alle basisregistraties, wordt de proef door velen met belangstelling gevolgd.

Het BKWI levert vanaf het tweede kwartaal de programmamanager voor het Digitaal Klant Dossier. Deze programmamanager werkt in opdracht van CWI (opdrachtnemer DKD) en legt verantwoording af aan de Stuurgroep DKD waarin alle partijen op hoog niveau vertegenwoordigd zijn.


---


1.2 Productieomvang BKWI

Product/Dienst Prognose Jaarplan 2006 Werkelijke omvang Beheer Suwinet (1e kw (gem) 31.048)
· Aantal aangesloten gebruikers Eind 2006:30.300 apr: 32.332 mei: 32.457 jun: 32.786 Beheer Suwinet (1e kw (gem) 589.761)
· Aantal geslaagde raadplegingen Eind 2006: 700.000 per apr: 588.881 gebruikers maand mei: 694.103 jun: 632.169 Beheer Suwinet (1e kw (gem) 34.153)
· Aantal Meldingen Eind 2006:125.000 per maand apr: 25.431 mei: 26.560 jun: 26.673 Beheer Suwinet (1e kw (gem) 26.909)
· Aantal Suwinet-Mailberichten Eind 2006: 66.666 per maand apr: 27.612 mei: 31.998 jun: 29.441

Toelichting

- Het aantal meldingen blijft duidelijk achter bij de prognose. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de uitrol minder snel verloopt dan eerder verwacht. BKWI vraagt CP-ICT, dat verantwoordelijk is voor de uitrol, om een nadere toelichting. In het volgende kwartaal wordt de prognose voor dit jaar bijgesteld.

- Het aantal Suwinet-Mailberichten blijft ook achter bij de prognose. Onderzoek heeft aangetoond dat de metingen juist waren en dat er geen sprake is van onderrapportage. De oorzaak lijkt vooralsnog tweeledig:

o een aantal gemeenten is nog niet aangesloten op Suwinet-Mail;
o Het mailverkeer (is uitwisselen van ongestructureerde berichten) tussen ketenpartners onderling is kennelijk minder dan verwacht. In het derde kwartaal wordt de prognose naar beneden bijgesteld.


---


2 Ontwikkeling van de keten

In dit hoofdstuk beschrijven we op hoofdlijnen de reguliere activiteiten en projecten van het BKWI op het gebied van Ketenontwikkeling.

2.1 Bevorderen gebruik Suwinet-Inkijk en inventariseren van functionele wijzigingen

Activiteiten Suwinetteam
In het tweede kwartaal van 2006 zijn onder meer de volgende activiteiten ontplooid ten behoeve van de Suwinetklanten.

· De tweede periodieke release van 2006 van Suwinet-Inkijk (vs 4.1) is uitgerold. Belangrijke wijzigingen zijn: Toevoeging LRD-GBA voor gemeenten en uitbreiding van het bedrijvenregister.

· De gebruikersgroepen CWI en gemeenten worden intensief ingeschakeld bij de doorontwikkeling van Suwinet. Er is gestart met de vorming van gebruikersgroepen UWV.
· Het Suwinetteam heeft samen met Ontwikkeling Producten & Diensten (OPD) bij gemeenten onderzocht wat additionele wensen zijn om meer en beter gebruik te kunnen maken van de via Suwi Bedrijvenregister (SBR) toegankelijk gemaakte gegevens. Hiertoe wordt een query tool ontwikkeld. Daarnaast is onderzoek gestart naar doorontwikkeling van de bibliotheek.
· Naar aanleiding van de wensenlijst gemeenten is een pagina Terugvordering & Verhaal ontwikkeld. Deze wordt opgenomen in een volgende release.

· Met meerdere partijen zijn gesprekken gevoerd over uitbreidingen van Suwinet-Inkijk
o CWI: Werk.nl en arbeidsmarktinformatie komt beschikbaar via Suwinet-Inkijk. (release
4.2).

o UWV: Een pagina Bezwaar en Beroep wordt ontwikkeld.
o Arbeidsinspectie en CWI: Opname van het bestand Tewerkstellingsvergunningen in Suwinet-Inkijk wordt overwogen.

· Ter stimulering van het gebruik en verdieping van inzicht zijn ruim zeventien gesprekken gevoerd met en presentaties gegeven aan vertegenwoordigers van verschillende gemeenten. Daarnaast werden op enkele CWI en UWV locaties presentaties Suwinet-Inkijk verzorgd.

· De in het eerste kwartaal ontwikkelde Quick Scan naar het gebruik van Suwinet-Inkijk is in juni, met succes, afgenomen.

· Het plan van aanpak/onderzoeksopzet van het DKD project ''gegevenskwaliteit en gegevensmanagement'' is mede door BKWI uitgewerkt .

2.2 Marktverkenning binnen domein Werk en Inkomen, algemeen

Ook in het tweede kwartaal heeft BKWI haar streven om kennis over en wensen van de markt te vergroten voortgezet. BKWI gaat actief op zoek naar deze informatie, om zo tijdig in te kunnen spelen op de behoefte van de klanten. Onderzoek naar te ontsluiten externe bronnen ten behoeve van de werkgeversbenadering werd samen met de Expertgroep werkgeversbenadering voortgezet opdat voor het eind van 2006 deze wensen kunnen worden geconcretiseerd. De voor het tweede kwartaal aangekondigde aansluiting van de Jongeren Loket Applicatie in Rotterdam (=inlezen vanuit Suwinet) werd in verband met organisatorische wijzigingen in Rotterdam uitgesteld. Het onderzoek in Apeldoorn rond het gebruik van Suwinet binnen een Jongerenloket is na een aantal gezamenlijk, met onder meer medewerkers van het jongerenloket, uitgevoerde modelleersessies, afgerond. In het derde en vierde kwartaal wordt op basis van de resultaten een prototype ontwikkeld.

Inzicht in lokale klantbediening
Activiteiten ter verbetering van de landkaart werden in het tweede kwartaal gecontinueerd.

In het tweede kwartaal is een begin gemaakt met het vullen van de kennisbank en deze is via internet beschikbaar gesteld. De inhoud van de kennisbank wordt door de ketenpartners geleverd.
---

Klantbediening/klantstroom onderzoek
In het kader van multichanneling is het klantbediening/klantstroom onderzoek uitgevoerd. De resultaten van het klantstroomonderzoek in Apeldoorn zijn in het tweede kwartaal door BKWI, in samenwerking met een externe partij, verwerkt in een rapport `Dienstverlening begint bij de klant'. In dezelfde periode werd door BKWI ten behoeve van dit onderzoek een `klantbedieningsspiegel' ontwikkeld. Het rapport geeft inzichten in de inrichting van de dienstverlening in Apeldoorn maar is onder meer door het daarin opgenomen meer generieke model breder van opzet. Het staat ter beschikking van andere BedrijfsVerzamelGebouwen (BVG's) en kan een leidraad zijn bij de inrichting van de dienstverlening.

Met een viertal gemeenten zijn afspraken gemaakt over klantstroomonderzoek en vervolgen daarop. Deze bevinden zich in diverse stadia van uitvoering.

Voorbereidingen zijn getroffen om informatie over `klantbediening' in het derde kwartaal op te nemen in de Kennisbank.

2.3 Uitvoering ketenprogramma 2006

Doorontwikkelen en afzetten van Ketenspiegel
De belangstelling voor de ketenspiegel is ook in het tweede kwartaal toegenomen. De spiegel blijkt een nuttig instrument om het inzicht van de lokale keten in de eigen samenwerking te vergroten. De spiegel is geschikt om op meerdere terreinen en niveaus in te zetten. In de meeste gevallen leidt de spiegel tot een agenda of een set afspraken (o.a. over samenwerking en ICT) die door partijen op korte termijn zullen worden uitgevoerd.

In dit kwartaal werd een `werkgeversspiegel' ontwikkeld waarmee de lokale samenwerking en benodigde ICT-ondersteuning rondom werkgeversbenadering kan worden geanalyseerd. Na toetsing/verfijning door leden van de expertgroep werkgeversbenadering wordt deze in het derde kwartaal ingezet.

In het eerste kwartaal zijn er 7 spiegels afgenomen, in het tweede kwartaal 21. We verwachten er dit jaar nog 25 ­ 30 waarmee het totaal komt op 50 ­ 60, een verdubbeling ten opzichte van.o.v. vorig jaar.

Het blijkt dat het lokaal vaak moeilijk is de, naar aanleiding van de spiegels gemaakte afspraken, daadwerkelijk te implementeren. In de komende helft van dit jaar gaat BKWI meer aandacht besteden aan de follow-up van de Spiegels om ook lokaal zichtbaar resultaat te boeken.

Ketenprestatieindicatoren
Het BKWI vervult de rol van projectleider voor het Algemeen Keten Overleg (AKO)-project prestatiemeting en faciliteert dit project met uitvoeringscapaciteit. Dit project heeft het afgelopen kwartaal de volgende activiteiten ontplooid.
§ Door middel van een klantonderzoek werd een bruikbaar instrument voor het meten van de klantgerichtheid van de Suwiketen ontwikkeld. Het eindrapport van dit onderzoek (en daarmee het meetinstrument) is door het AKO geaccordeerd en ter informatie verzonden aan het Ministerie van SZW en de Landelijke Cliëntenraad. Een plan van aanpak voor doorontwikkeling van dit instrument werd opgesteld en door het AKO geaccordeerd. Op basis daarvan heeft het AKO opdracht gegeven in 2006 het instrument op een aantal locaties, waaronder de hierna te noemen 4 toonkamerlocaties, te gaan toepassen. § Analoog aan het eerste kwartaal, werd de rapportage over ketenprestatieindicatoren (KPI's) voor preventie en uitstroom voor de WW en de WWB voortgezet. Vanaf 1 augustus 2006 neemt BKWI de actuele KPI's WW op in de zogenoemde landkaart waarna ze maandelijks door het project worden geactualiseerd.
§ Met het Ministerie van SZW en Centraal Bureau voor de Statistiek zijn nadere afspraken gemaakt over het benutten van de bijstandsstatistieken voor het berekenen van de KPI's voor de WWB over 2005 en (voor zover de data beschikbaar zijn) over 2006. De eerste uitkomsten hiervan worden in het komende kwartaal verwacht.

---

§ Op verzoek van het AKO worden de KPI's voor 4 Toonkamerlocaties en 2 locaties die de A/B- routering toepassen berekend. De berekening van de lokale KPI's voor de WWB is gebaseerd op gemeentelijke bijstandsgegevens. Door vertraging in de aanlevering van deze gegevens door de betrokken gemeenten worden naar verwachting pas in september resultaten van deze berekeningen verwacht.


---


3 Ontwikkeling Producten en Diensten (Projecten)

In dit hoofdstuk beschrijven we op hoofdlijnen de reguliere activiteiten en projecten van het BKWI op het gebied van Ontwikkeling Producten en Diensten.

3.1 Algemeen
In het tweede kwartaal 2006 is vanuit Gegevens & Berichten een uitgebreide bijdrage geleverd aan de lopende projecten in samenhang met de in het Centraal Meldpunt Ketenwijzigingen (CMK) ingediende wijzigingsverzoeken.

· Ontsluiting Polisadministratie (Suwi Gegevens Register (SGR)-compliant maken van nieuwe gegevens uit de Polisadministratie);

· DKD ­ 2006 (deelname diverse projecten);

· Suwinet-Inkijk (helpteksten en berichtschema's).

3.2 Ketenprojecten

Ontwikkelen `blauwdruk' voor infrastructurele oplossing BVG
Het in het eerste kwartaal ontwikkelde concept Blauwdruk BVG Infrastructuur is in het tweede kwartaal aan het AKO aangeboden maar nog niet vastgesteld. Na nader overleg in het derde kwartaal wordt het opnieuw aan het AKO aangeboden, gevolgd door definitieve oplevering. De lopende pilots waarin mogelijke blauwdrukoplossingen worden beproefd ondervinden hiervan geen consequenties.

Omschrijving van mijlpaal Geplande Gerealiseerde opleverdatum opleverdatum

Opgeleverde en gedragen `blauwdruk' voor 31-12-2005 Concept vastgesteld op infrastructurele oplossingen voor 30-03-2006. gemeenschappelijke ketenlocaties Verwachte opleverdatum definitieve blauwdruk 10-