Persbericht 27 september 2006, 240
Schoolbesturen en gemeente op de bres voor basisschoolleerlingen
âHet gezamenlijk stimuleren van de ontwikkeling van kinderen in de
leeftijd van nul tot twaalf jaar, zodat ze allen op een volwaardige
manier mee kunnen doen in de Eindhovense samenleving.â Dat is de
ambitie die de belangrijkste partijen binnen het educatieve veld in
Eindhoven voor ogen hebben. Vandaag,
27 september 2006 ondertekenen acht schoolbesturen (SKPO, Salto, Stg.
Vrije School Eindhoven Zuid, Stg. Evangelisch Onderwijs, Vrije School
Brabant, Regionale Internationale School, Islamitische Basisscholen)
en de gemeente Eindhoven daartoe het convenant Educatieve Agenda voor
primair onderwijs, waarin verschillende afspraken op onderwijsgebied
zijn vastgelegd.
Zo staat in de Educatieve Agenda voor het primair onderwijs het
stimuleren en ondersteunen van kinderen door het aanbieden van
educatie centraal. Maar educatie gaat daarbij verder dan het bieden
van alleen onderwijs, uiteindelijk gericht op een startkwalificatie en
het vinden van werk. Het gaat ook om de persoonlijkheids-ontwikkeling
van kinderen en hun talenten. Zodat zij actief deel uit kunnen maken
van een sociale en leefbare samenleving, een gezonde leefstijl kunnen
ontwikkelen en kunnen deelnemen aan het artistieke en culturele leven,
aan sport en recreatieve bezigheden. En dat betekent weer dat men aan
moet sluiten bij de leefwereld en de talenten en/of beperkingen van
kinderen. Educatie dus in de meest brede zin van het woord: spelen,
integreren, leren (SPIL).
Omdat ontwikkeling en opvoeding onlosmakelijk met elkaar verbonden
zijn, zullen ondertekenende partijen ouders nadrukkelijk betrekken in
dit educatieve proces.
Programmalijnen
In de Educatieve Agenda zijn ook een aantal programmalijnen opgenomen,
die genoemde partners op termijn verder zullen uitwerken. Het gaat om
de themaâs âkwaliteit van onderwijsâ, âzorg voor de leerlingâ,
âonderwijsachterstandenâ, âeducaties (techniek, cultuur, verkeer,
sport en beweging)â, âonderwijsvernieuwingâ en âschool en omgeving:
sociale vorming, participatie en burgerschapâ. Met name op dat laatste
gebied gaan partners al gericht aan de slag. Zo ondertekenen ze als
onderdeel van het convenant Educatieve Agenda vandaag ook de
âIntentieverklaring tot aanpak Zwart-Wit Problematiek in het
Basisonderwijsâ en zullen ze aansluitend tijdens een workshop
gezamenlijk zoeken naar mogelijke oplossingen voor problemen die zich
op dit gebied voordoen.
Intentieverklaring tot aanpak Zwart-Wit problematiek
In Eindhoven is in de periode 1993-2004 het aantal zwarte scholen
(meer dan 60% allochtone leerlingen) gestegen, terwijl het aantal
witte scholen gelijk is gebleven. Om deze negatieve spiraal te
doorbreken, zijn schoolbesturen en gemeenten verplicht met elkaar te
overleggen en bindende afspraken te maken over het voorkomen van
segregatie, het bevorderen van integratie en het bestrijden van
onderwijsachterstanden.
Uitgangspunt van de Eindhovense intentieverklaring is een aanpak op
het niveau van stadsdelen. Centraal hierbij staat het stimuleren van
uitwisseling, ontmoeting en samenwerking tussen scholen. Dit gebeurt
door aan te sluiten bij de gedachte van de educatieve agenda: het
bieden van een algemeen en breed aanbod van onderwijs, zorg en
activering van kunst en cultuur, sport, techniek en maatschappij.
Extra aandacht gaat daarbij uit naar scholen met veel
achterstandsleerlingen. Ook hier betrekken de genoemde partners ouders
actief bij de aanpak.
Gemeente Eindhoven