PERSBERICHT
Datum: woensdag 27 september 2006
Ondernemende basisscholen doen mee aan Kids in Bizz
Vier basisscholen genomineerd voor 'meest ondernemende school 2006' tijdens Nationale Onderwijsweek.
Vier basisscholen die in het schooljaar 2005-2006 deel hebben genomen aan het project Kids in Bizz maken kans om uitgeroepen te worden tot 'meest ondernemende school 2006'. Deze prijs wordt uitgereikt tijdens de opening van de Nationale Onderwijsweek op maandag 2 oktober a.s. in Den Haag. Staatssecretaris van Economische Zaken, mevrouw Karien van Gennip, zal de winnaar bekendmaken en de prijs overhandigen.
De scholen die kansmaken op deze prijs zijn: OBS De Tiggeldobbe uit Winsum (Gr.), Burgemeester Thalenschool uit Akkrum (Fr.), Koningin Julianaschool uit De Lier (ZH.) en de Prins Bernhardschool uit Dordrecht (ZH).
Elke school vaardigt de docent uit groep 8 af, samen met een aantal leerlingen die dit jaar in groep 8 zitten. De leerlingen maken kans om in de prijzen te vallen tijdens het standwerkerconcours. In 2 minuten tijd houden zij een 'verkooppraatje' voor één van de producten die dit schooljaar in Kids in Bizz gebruikt worden.
Kids in Bizz is één van de projecten die stichting Jong Ondernemen aanbiedt om ondernemerschap onder jongeren te bevorderen. In Kids in Bizz runnen leerlingen gedurende enkele weken een eigen 'bedrijfje' waarbij zij spelenderwijs leren wat het inhoudt om een eigen bedrijf te hebben. Hierbij voeren de leerlingen zelf een marktonderzoek uit, kopen producten in en maken een onderscheidende verpakking, ontwikkelen een reclamecampagne en verkopen uiteindelijk de producten weer. De winst die zij maken wordt geschonken aan een goed doel. De leerlingen worden gedurende het project begeleidt door een zakelijk begeleider van buitenaf.
Het project Kids in Bizz wordt financieel ondersteunt door ABN AMRO vanuit het programma 'gebruik je talenten'. Tevens werft ABN AMRO bankvrijwilligers die bereid zijn het project voor de klas te begeleiden.
Binnen dit programma worden alle maatschappelijke initiatieven van ABN AMRO in Nederland uitgevoerd. De bank wil het ondernemerschap in Nederland versterken door talent en ondernemerskennis bij elkaar te brengen en te stimuleren. Onder andere door het aanmoedigen van vrijwilligerswerk vanuit de bank. Het talent van kinderen en jongeren samenbrengen met de kennis en kunde van bankvrijwilligers, klanten en andere relaties is daarbij het uitgangspunt.