Time : 17:23:39
Date : 27 September 2006
Sender Name: KPMG

Rapport van KPMG International geeft aan dat breedband een stimulans is voor de Europese telecomsector


- Breedband heeft een positieve invloed op de toekomstperspectieven van vaste-lijn telecombedrijven in Europa

- Hoge penetratieniveaus verplichten Europese mobiele telecombedrijven om uit te kijken naar nieuwe mogelijkheden

Een nieuwe analyse van de globale telecomsector door de professionele dienstenorganisatie KPMG, toont aan dat breedband de vaste-lijn telecombedrijven helpt om de kloof met aanbieders van mobiele telefonie, te dichten.

De Global Telecoms Financial Performance Tracker van KPMG International onderzoekt de financiële resultaten van de top 20 telecombedrijven voor 2005, op basis van omzet, in elk van de drie belangrijkste regio's van de wereld. Uit het meest recente rapport blijkt dat de inkomstengroei van de vaste-lijn telecombedrijven voor het eerst in meer dan twee jaar hoger is dan die van de mobiele telecombedrijven. De meest waarschijnlijke reden voor deze groei is de toename in de verkoop van breedbanddiensten.

De vaste-lijn telecombedrijven die werden onderzocht in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMA) boekten een verkoopsgroei van 8,3 % gedurende het voorbije jaar. Vergeleken met een daling van de inkomsten met 0,4 % in het jaar daarvoor en een stijging met slechts 0,8 % in 2003, is dit een positieve evolutie.

Alex Sanderson, hoofd van de telecomafdeling van KPMG in het Verenigd Koninkrijk, legt uit: "De stijgende groei van de verkoop van breedbanddiensten biedt de vaste-lijn operatoren een kans om terug te vechten ten opzichte van de toenemende dominantie van de mobiele operatoren en zo de trend van de laatste twee jaar om te buigen. Het geeft ook meer betekenis aan de behoefte aan 'vaste mobiele convergentie' en verklaart tevens de recente initiatieven van de mobiele operatoren om zelf breedbanddiensten aan te bieden".

Tezelfdertijd heeft de mobiele telecommarkt in de EMA-regio te lijden van een trage groei, die te wijten is aan de stijgende verzadiging van de markt, waarbij grote markten zoals het Verenigd Koninkrijk en Italië penetratieniveaus tot ver boven de 100% bereiken. In deze omstandigheden is het moeilijk om te groeien, behalve dan door het verkopen van nieuwe of andere diensten, en wordt het steeds belangrijker om bestaande klanten te behouden door hen geen diensten aan te bieden die ze niet nodig hebben.

Bovendien hebben mobiele telecombedrijven het moeilijk om het potentieel van hun investeringen in hun 3G licenties te realiseren. De ontwikkeling en de toepassing van deze diensten verloopt trager dan voorzien en de snelle verwezenlijking van vaste-lijn breedband houdt een concurrentiebedreiging in met betrekking tot nieuwe, op het Internet gebaseerde, diensten. Hier kan misschien nog iets opgestoken worden vanAziatische markt, waar de ontwikkeling van mobiele breedbanddiensten reeds verder gevorderd is.

Alex Sanderson vervolgt: "De resultaten van dit onderzoek laten vermoeden dat er, om te groeien, cliënten te behouden, en om uiteindelijk de financiële prestaties te verbeteren, waarschijnlijk een grotere convergentie tussen de vaste-lijn en de mobiele telecombedrijven zal komen. Recente afsprakentussen BT en Vodafone, evenals de aankondiging van Orange dat het zich op de breedbandmarkt waagt, tonen aan dat dit al aan het gebeuren is. Het is ook interessant vast te stellendat de Europese vaste-lijn telecombedrijven geïnvesteerd hebben in het uitdiepen van hun dienstenportfolio's om zowel vaste als mobiele diensten aan te bieden, waardoor ze opnieuw mobiele operaties aanbieden, diensten die eerder afgestoten werden".

Deze trend is in duidelijk contrast met de twee andere belangrijke regio's die onderzocht werden - nl. De Aziatische en Amerikaanse regio - waar de mobiele markten hun verzadigingspunt nog niet bereikt hebben. Zo kwamen er in 2005 bijvoorbeeld 15 miljoen nieuwe abonnees per maand bij op de Aziatische netwerken, waarvan de helft uit India en China. Ook op de Amerikaanse mobiele markt is er ruimte voor verdere groei, aangezien zij in eerste instantie achterop lag bij de andere markten wegens haar aanvankelijk gefragmenteerde structuur en de verschillen in vaste-lijn aanbiedingen, zoals gratis locale telefoontjes.

Het is eveneens interessant om vast te stellendat de strijd met betrekking tot geconvergeerde diensten reeds is losgebarsten in Noord-Amerika, waar als in geen andere regio de concurrentie tussen telecombedrijven en omroepen zeer uitgesproken is. Tegelijkertijd fungeerde de mobiele concurrentiedruk op de vaste-lijn diensten in de Aziatische regio lang alskatalysator voor de vaste-lijn operatoren om zich te verdedigen met snelle breedbandinstallaties op de verzadigde markten van Noord-Azië, zoals Korea, Japan, Hongkong en Taiwan.

Alex Sanderson besluit: "In Europa is de groei van breedband duidelijk goed nieuws voor de vaste-lijn telecombedrijven, maar het zal interessant zijn om te zien hoe de industrie in het komende jaar zal evolueren, gezien de duidelijke verzadiging van de mobiele markt en de toename in de pogingen van de mobiele telecombedrijven om hun deel van het succes van breedband mee te pikken, en om breedband te gebruiken om hun eigen posities te verdedigen.


-Einde-

Voor verdere persinformatie, contacteer:
Patrick Tooher, Head of Media Relations in het Verenigd Koninkrijk Tel: 00 44 207 694 2597
GSM: 00 44 7831 314671
E-mail: patrick.tooher@kpmg.co.uk

Tina Vandenbosch, Public Relations Manager in België Tel.: 0032 2 708 43 10
GSM: 0032 476 96 04 97
E-mail: tvandenbosch@kpmg.com

Over de Global Telecoms Financial Performance Tracker Om de zes maanden documenteert en analyseert de Global Communications praktijk van KPMG de financiële informatie van de top 20 leidende telecomoperatoren in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, Amerika en de Aziatische regio, om een overzicht te geven van de trends in de telecomindustrie.

Over KPMG
KPMG is een wereldwijd netwerk van professionele ondernemingen die audit-, fiscale, en advisory-diensten verlenen. Wij opereren in 144 landen en er werken meer dan 104.000 professionele medewerkers in KPMG-ondernemingen over de hele wereld.
De onafhankelijke ondernemingen die lid zijn van het KPMG-netwerk zijn aangesloten bij KPMG International, een Zwitserse coöperatieve vennootschap. KPMG International verleent geen diensten aan cliënten.

URL: http://www.kpmg.be