Opstapper blijft rijden
27 september 2006
-
De Opstapper blijft rijden. In het programakkoord heeft het College
van B&W reeds aangegeven de Opstapper te willen behouden. Uit
onderzoek uit 2005 blijkt echter dat de kosten van de Opstapper hoog
zijn en de dekkingsgraad laag is. Dit moet veranderen en daarom neemt
het college een aantal maatregelen om de kosten te drukken en het
gebruik te verhogen. Eén van de aanbevelingen uit het onderzoek was om
de halte bij Centraal Station te verplaatsen, om zo meer zichtbaarheid
bij het publiek te creëren. Dit is reeds gedaan. De overige
maatregelen worden rond de zomer van 2007 ingevoerd.
De nieuwe situatie
In het Businessplan 2006-2010 is onderzocht of het mogelijk is te
komen tot een hogere kostendekkingsgraad en een lagere bijdrage van de
gemeente. Door te kiezen voor de zogenaamde `optimalisatievariant'
worden de kosten verlaagd van 1,1 miljoen naar 775.000 euro. Tjeerd
Herrema, wethouder Verkeer, Vervoer & Infrastructuur: "Ik vind het
belangrijk dat de Opstapper blijft. Het is een welkome aanvulling op
het reguliere openbaar vervoer, en door enkele maatregelen kunnen de
kosten worden teruggebracht."
Het College gaat een aantal maatregelen nemen om de kosten van de
Opstapper terug te brengen en het gebruik ervan aantrekkelijker te
maken:
* In de vroege uren wordt de Opstapper nauwelijks gebruikt. Er is
daarom voor gekozen om de Opstapper in de nieuwe situatie pas
vanaf 9.00 uur te laten rijden.
* De frequentie wordt verlaagd van zes naar vijf ritten per dag.
* De Opstapper wordt openbaar aanbesteed. Door de marktwerking die
hierdoor ontstaat, kunnen de kosten worden teruggebracht.
* Chauffeurs van de Opstapper gaan gebruik maken van mobilofoons. Ze
zullen hierdoor beter op de hoogte zijn van eventuele stremmingen.
* De vergunningen voor verhuizingen en laden & lossen worden
voortaan gecoördineerd. Chauffeurs zijn hierdoor beter
geïnformeerd en kunnen op deze manier stremmingen voorkomen.
De Opstapper
De Opstapper rijdt iedere tien minuten van het Centraal Station naar
het Waterlooplein, over de Prinsengracht. De bus heeft geen vaste
haltes, maar stopt als iemand aangeeft mee te willen. De gemeenteraad
besloot in 2000 tot het instellen van de Opstapper.
Dit voorstel van het College wordt behandeld in de raadscommissie op 4
oktober.
Gemeente Amsterdam