Ingezonden persbericht


Persbericht

Nijmegen, 25-9-2006

Fietsersbond start onderzoek gezondheid en fietsgebruik in Nijmegen

Van 2000 tot 2004 fietsten onderzoekers van de Fietsersbond in totaal 10.000 kilometer op speciaal ontwikkelde meetfietsen voorzien van trillingsmeters, computerapparatuur, microfoon en camera om het fietsklimaat in 125 gemeenten in kaart te brengen. Deze maand is de Fietsersbond begonnen met het vervolgonderzoek Fietsbalans-2. Nijmegen is een van de elf grote gemeenten die dit jaar onderzocht worden. Op 27 september start de praktijkmeting naar de kwaliteit van fietsen in Nijmegen. Een persbijeenkomst biedt gelegenheid om de hightech meetfiets en -auto te bewonderen en uit te proberen.

In Fietsbalans-2 worden gemeenten weer beoordeeld op de tien aspecten uit het eerste onderzoek en wordt bekeken welke vooruitgang er geboekt is. Fietsbalans-2 is echter uitgebreid met vier nieuwe aspecten: een netwerkanalyse, praktijkonderzoek fietsparkeren, luchtkwaliteitmeting en gezondheid. Met de netwerkanalyse wordt grofweg de kwaliteit van de fietsroutes in de gehele gemeente onderzocht, dit als aanvulling op het onderzoek op de routes die de meetfiets en -auto rijden. De kwaliteit van stallingsvoorzieningen wordt onderzocht door vrijwilligers van de Fietsersbond. Voor de zorgvuldigheid hebben zij precieze instructies gekregen, worden standaard-registratieformulieren gebruikt en worden ook foto's gemaakt. In totaal zijn voor Nijmegen 46 locaties uitgekozen, volgens een methodiek die vergelijking met andere steden mogelijk maakt.

Wat: Persbijeenkomst Fietsbalans-2 Nijmegen
Wanneer: Woensdag 27 september
Waar: Stadhuis
Programma: 09.30 Start persbijeenkomst
09.45 Startschot door Jan van der Meer (wethouder voor verkeer en milieu) 10.00-11.15 Demonstratie van meetfiets en meetauto: gelegenheid voor interviews en opnames, terwijl de meetauto en meetfiets een stukje van de route rijden (eventueel kan dit ook voorafgaand aan de persbijeenkomst; ook kunt u - in overleg - op een ander tijdstip meegaan tijdens het praktijkonderzoek fietsparkeren)

Het belangrijkste onderdeel van de Fietsbalans is echter het rijden van een aantal routes door de stad. De meetfiets is met de ervaring van de eerste Fietsbalans nog verder verfijnd en onder andere voorzien van GPS. Voor Fietsbalans-2 heeft de Fietsersbond bovendien, voor het eerst in zijn bestaan, een (meet)auto aangeschaft. Er is speciale high tech-apparatuur ontwikkeld voor het meten van de persoonlijke blootstelling van verkeersdeelnemers aan luchtvervuiling. De Fietsersbond wil onderzoeken wat het verschil is tussen de luchtkwaliteit in de auto en op de fiets, en wat het verschil is op diverse plaatsen in de stad. Voor het onderzoek naar de persoonlijke blootstelling aan luchtvervuiling wordt samengewerkt met het IRAS (Institute for Risk Assessment Sciences) van de Universiteit Utrecht. De Fietsersbond hoopt te kunnen laten zien hoe de lucht op fietsroutes kan verbeteren als meer mensen de fiets pakken in plaats van de auto en als de routes worden gewijzigd, bijvoorbeeld door minder (wachttijd bij) stoplichten voor fietsers.

In samenwerking met het Instituut voor Gezondheidswetenschappen van de Vrije Universiteit (Amsterdam) wordt getracht elke gemeente zo concreet mogelijk inzicht te geven in de relatie tussen gezondheid en fietsen. Er wordt onder andere geïnventariseerd hoeveel inwoners lijden aan ziekten door bewegingsarmoede en fijn stof, en welke helende en preventieve bijdrage een gewijzigd verkeersbeleid daar mogelijk aan kan leveren.

Fietsbalans-2 bezoekt in 2006 elf gemeenten. Elk van deze gemeenten ontvangt begin volgend jaar een uitgebreide rapportage en een set concrete aanbevelingen. Vanaf 2007 wordt Fietsbalans-2 jaarlijks in 20 nieuwe gemeenten uitgevoerd. Volgend jaar wordt ook voor de derde keer de titel 'Fietsstad van het jaar' uitgereikt. Eerder ontvingen Veenendaal (2000) en Groningen (2003) deze eretitel. In 2005 werden de gemeenten Amsterdam en Winterswijk gelauwerd voor hun inzet tegen diefstal. Bij de beoordeling van Fietsstad 2007 wegen luchtkwaliteit en gezondheidsaspecten extra mee.



Ingezonden persbericht