Dicht bij huis werken behoort nu tot de mogelijkheden
Eindelijk een oplossing voor het individuele fileleed
LANDELIJK, 20060927 -- Nederland lijkt iedere morgen en avond op een mierennest. Als we met een vliegtuigje boven ons land zouden cirkelen tijdens de ochtend- e/of avondspits zien we enorme verkeersbewegingen. Veel wegen staan overvol, een gemiddelde lengte van ongeveer 200 kilometer file per spits en we wachten allemaal tot we verder kunnen naar ons werk of naar huis.
Vroeger was het normaal dat men ging wonen bij de plek waar de kostwinner werkte. Tegenwoordig werken vaak beide partners en zijn woning, woonomgeving en opgebouwde sociale contacten veel belangrijker dan dicht bij het werk wonen. De lange reistijd naar het werk wordt voor lief genomen. De kreet `ga wonen waar je werkt' moet worden omgezet naar `ga werken waar je woont'.
Er is namelijk altijd verkeer dat elkaar kruist, zowel op de weg als in het openbaar vervoer. Als u ´s morgens naar uw werk gaat, komen anderen uw woonplaats binnen om daar te gaan werken. Op de snelweg rijden altijd veel mensen op de andere weghelft en ook als u in de bus of trein stapt stappen er veel mensen uit. Heeft u zich ooit afgevraagd wat die mensen daar doen, waar zij naartoe rijden, waarom u geen werk vindt in uw directe omgeving, etc?
De belangrijkste vraag voor de werknemer die nu ver reist is dus: zijn er functies in mijn woonomgeving, gelijk aan mijn huidige functie of die met mijn competenties, ervaring en opleiding geschikt voor mij zijn? Deze vraag kan zeer vaak met `ja' beantwoord worden. Veel functies zijn namelijk niet eens branchegebonden en daarnaast worden voor veel functies gelijke competenties, opleidingen en/of gelijk werk- en/of denkniveau gevraagd. De vraag of op bepaalde functies mensen zitten die ook ver moeten reizen kan misschien ook wel met ´ja´ worden beantwoord. Bouke Kloosterman heeft een platform ontwikkeld waarop deze mensen elkaar kunnen ontmoeten.
Er is dus een nieuwe methode ontwikkeld waarmee mensen dichter bij huis kunnen gaan werken. Iedereen kan zich inschrijven via www.ruilvanbaan.nl , een initiatief ondersteund door politici en (vertegenwoordigers van) werkgevers. De gegevens worden opgenomen in een geanonimiseerd profiel, met de CV-gegevens van de persoon en gegevens van de huidige functie. De kandidaat bepaalt zelf wanneer de anonimiteit wordt opgeheven. Zodra er 1.000 werknemers staan ingeschreven kan er op de site via profielnaam en wachtwoord op diverse manieren gezocht worden naar geschikte ruilkandidaten.
Ook werkgevers (zeer enthousiast over het initiatief) en werving- en selectiebureaus kunnen in de nabije toekomst binnen het bestand op zoek gaan naar geschikte, ervaren en gemotiveerde kandidaten voor de invulling van vacatures. Zij hebben tevens de maatschappelijke verantwoordelijkheid om mee te werken aan het oplossen van het fileleed in Nederland en zijn er bij gebaat de juiste persoon op de juiste plek te hebben. Door deze nieuwe methode is het aanbod aan geschikte kandidaten zeer groot.
Nederland is toe aan het herverdelen van het werk, met als gevolg de vele voordelen voor werknemers en werkgevers. Bij het terugbrengen van een enkele reis woon-werkverkeer van 60 minuten naar 15 minuten, bespaart dit een fulltime werknemer ongeveer 350 uur per jaar, dit zijn opgeteld 42 dagen extra vrije dagen.
Aan werkgevers- en werknemerskant ontstaat een enorme kostenbesparing. Daarnaast wordt het eigen fileleed opgelost en wordt er een bijdrage geleverd aan het totale fileprobleem in Nederland.
Conclusie: iedereen die een half uur of langer moet reizen naar de huidige werkplek zou zich moeten inschrijven op de website www.ruilvanbaan.nl Niet om carrière te maken, maar om een zelfde leuke en plezierige baan te krijgen als de huidige, maar dan dichter bij huis.
Bouke Kloosterman