27-09-2006
Nieuwe route stadsbussen over de Parade
Het college kiest voor een verdere ontwikkeling van een autoluwe
binnenstad. Op dit moment wordt deze visie uitgewerkt. Deze keus leidt
ook tot een nieuwe discussie over de meest wenselijke route van het
Openbaar Vervoer door de binnenstad. De bestaande busroute via de
Markt krijgt door conflicten met voetgangers, bevoor-radingsverkeer en
de warenmarkt steeds meer doorstromingsproblemen. In de Vughterstraat,
de Markt, de Marktstraat en het Burg. Loeffplein leidt dit tot
vertraging. Er is onderzocht welke alternatieven er zijn voor deze
route. Voor de stadsbussen die nu over de Markt rijden is de Parade
een zeer geschikte alternatieve halte.
De reden om die heroverweging nú te maken is dat er namelijk nú een
keus gemaakt moet worden over de (ondergrondse) infrastructuur van de
Markt (start herinrichting begin 2007). De infrastructuur wordt onder
meer afgestemd op de nieuwe opstelling van de warenmarkt. Deze
openbaar vervoerroute door de binnenstad kan in overleg met de
provincie al op korte termijn worden ingevoerd voor de komende vijf
jaar.
Pendelbussen
De pendelbussen komend van de transferia hebben hun bestemming ín de
binnenstad. Immers, de pendelbussen horen bij een specifieke
binnenstads(parkeer)-voorziening, die niet meer uit 's-Hertogenbosch
is weg te denken. Dankzij de pendelbussen kunnen momenteel ruim 1.600
auto's van binnenstadbezoekers op de transferia worden geparkeerd. De
kracht van de pendelbussen ligt in de hoge frequentie en de haltes
direct bij het kernwinkelgebied in de binnenstad. Alleen pendelbuslijn
60 (Vlijmenseweg) rijdt over de Markt. De huidige halte op de Markt
van pendelbuslijn 60 kan komen te vervallen door de bus ná de halte
aan de Vughterstraat ter hoogte van St. Jorisstraat via de route
Achter het verguld Harnas - Wolvenhoek de binnenstad uit te laten
rijden. Hierdoor ontstaat zelfs een kortere route voor deze bus die
een hogere frequentie mogelijk maakt.
Stadsbussen
Voor de stadsbussen geldt dat tijdens de herinrichtingwerkzaamheden de
Markt noodgedwongen de meeste tijd afgesloten zal zijn voor het
doorgaande busverkeer van zuid naar noord. In deze periode moet een
vervangende busroute worden aangewezen. Het college kiest voor de
route via de Parade: Heetmanplein - Parklaan - Zuidwal - Parade - Sint
Josephstraat. Deze route heeft als voordelen dat de doorstroming
voldoende is en dat de halte aan de Parade een bekende en gunstig
gelegen binnenstadhalte is. Na voltooiing van de herinrichting van de
Markt kunnen de stadsbussen in principe weer over de Markt gaan
rijden. Gezien de doorstroming, het gewenste verblijfskarakter van de
Markt en de gewenste verruimde opstelling van de warenmarkt kiest het
college ervoor om de route van de stadsbussen via de Parade te
continueren.
Het alternatief, de bussen over de Pensmarkt is ongewenst: bussen
veroorzaken hinder op de drukke Pensmarkt en zijn ook verder op het
traject hinderlijk voor voetgangers op de smalle passages (Visstraat,
Orthenstraat). Ook kunnen er circulatieproblemen ontstaan op een deel
van de Orthenstraat doordat er dan bussen in twee richtingen gaan
rijden. Deze bussen kunnen elkaar niet passeren door de beperkte
wegbreedte, wat een verkeerslicht ter plekke nodig maakt.
Gemeente 's-Hertogenbosch