100ste vraagstuk Kennisrotonde
Stichting ict op school
Het 100ste vraagstuk
is aangemeld bij de Kennisrotonde. De Piusschool uit Abcoude wil
graag beter gebruik maken van Google Earth in de aardrijkskunde- en geschiedenislessen en
diende een vraagstuk in. Inmiddels doen zo'n 200 scholen mee als indiener of aansluiter
bij vraagstukken op de rotonde. Daarnaast zijn er ruim 1.000 scholen indirect actief op
de rotonde via een samenwerkingsverband of overkoepelend schoolbestuur. De Kennisrotonde
is een programma van Ict op School. Ict op school is onderdeel van Stichting Kennisnet
Ict op School, de landelijke ict-ondersteuningsorganisatie voor het onderwijs.
Kennis halen en delen
De kennis die ontstaat door samenwerking op de Kennisrotonde is bedoeld en toegankelijk
voor alle scholen in Nederland. Is de kennis nog niet aanwezig dan gaat de Kennisrotonde
samen met de school er naar op zoek. Een goed voorbeeld hiervan is het populaire
vo-vraagstuk 'Laptops in de klas'. Een middelbare school uit Emmeloord wil graag
overstappen van de gedrukte lesmethode naar digitaal lesmateriaal door hun leerlingen met
laptops te laten werken. Een bezoek aan een highschool in de Verenigde Staten die al op
deze manier werkt leverde interessante kennis. Ga voor meer informatie hierover naar
www.kennisrotonde.nl/snel/laptops.
Diversiteit troef
De Kennisrotonde kent een grote diversiteit aan vraagstukken. Vooral vraagstukken omtrent
didactiek en ict zijn populair. Een hieraan gerelateerd po-vraagstuk is bijvoorbeeld
'Klassenmanagement eindelijk duidelijk!'. Centraal staat hier de vraag hoe ict is in te
passen in de verschillende vormen van klassenmanagement. Zowel scholen met een klassikale
inslag als scholen die een meer leerlinggestuurd onderwijsconcept hanteren hebben baat bij
de kennis die voortkomt uit het vraagstuk. Ga voor meer informatie hierover naar
www.kennisrotonde.nl/klassenmanagement.
Vraagbaak en graadmeter
De Kennisrotonde is niet alleen een belangrijke virtuele vraagbaak voor het onderwijs, ook
is het een graadmeter voor wat er leeft in het onderwijs op het gebied van ict. 'We zien
aan de succesvolle vraagstukken en projecten dat niet de ict-vraag centraal moet staan,
maar de visie op onderwijs. Ict is een hulpmiddel om deze visie te verwezenlijken.
Daarnaast wordt inspelen op de wens van de individuele leerling steeds belangrijker. Ict
blijkt een goede manier om aantrekkelijk onderwijs op maat te realiseren. Wij helpen
scholen hier kennis over te vinden,' aldus programmamanager Hanneke Ackermann.
Meer informatie?
Ook geĂŻnteresseerd in de Kennisrotonde? Ga naar www.kennisrotonde.nl voor meer
informatie. Meer vraagstukken bekijken? Ga naar www.kennisrotonde.nl/vraagstukken
---