Bouwplannen
Er zijn lichte en reguliere bouwvergunningen met ieder een eigen
beslissingstermijn. Deze termijnen zijn voor een lichte bouwvergunning
zes weken en voor een reguliere bouwvergunning twaalf weken. In de
periode van 14 t/m 20 september 2006 zijn de volgende aanvragen om een
vergunning ingediend.
Stadskanaal
* Veenstraat 10, het slopen van een voormalige werkplaats en
zadeldak van het kantoor, d.d. 14 september
* Handelsstraat 44, het gedeeltelijk slopen en renoveren van het
dak, d.d. 20 september
* Spechtenhof 28, het uitbreiden van de woning, d.d. 20 september
Musselkanaal
* Floralaan 44, het uitbreiden van de woning, d.d. 20 september
Alteveer
* Höchterweg 3, het bouwen van een woning, d.d. 19 september
De rayonarchitect van de welstandscommissie komt op de maandag van
alle even weken om 13.30 uur. Deze bijeenkomsten zijn openbaar.
Belangstellenden kunnen zich melden bij de receptie. De uitslag van
het welstandsadvies is op de oneven weken op maandag van 16.00 tot
17.00 uur op te vragen bij de heer J. de Vries, T (0599) 631 436. Voor
nadere informatie over deze bouwplannen kunt u contact opnemen met
onze medewerker van het team bouw, milieu en bijzondere wetten, de
heer G.J. Jansen, T (0599) 631 605.
Kapvergunningen
Op 26 september 2006 zijn de volgende kapvergunningen verleend:
Stadskanaal
* Spoorstraat 2: bomen (herplant)
* Kerklaan 8: 1 boom
* Dintellaan 23: 4 bomen
* Heusdenlaan 27: 2 bomen
* Praamweg 19: 5 bomen (herplant)
* Arendshorst 65: 4 bomen
* Sijzenhof 13: 2 bomen (herplant)
Vledderveen
* Vledderweg 11: 1 boom (herplant)
Bezwaren tegen deze besluiten kunnen, uitsluitend schriftelijk, binnen
een termijn van zes weken na de datum van vergunningverlening, bij
burgemeester en wethouders worden ingediend.
Welke organisatie ontvangt de `Vrijwilligersprijs 2006'?
Het `Comité vrijwilligersprijs 2006' is op zoek naar genomineerden
voor Vrijwilligersprijs 2006. Doel van de prijs is het stimuleren van
het vrijwilligerswerk. De vrijwilligersprijs is echter ook een blijk
van waardering voor het vele en onmisbare werk door vrijwilligers in
onze gemeente. U kunt uw eigen of een andere organisatie voordragen
voor deze prijs. Uit de inzendingen worden door een deskundige jury
vijf organisaties genomineerd en eventueel uitgenodigd om tijdens de
vrijwilligersavond een presentatie te houden.
Er is een aantal voorwaarden waaraan de aanmelding moet voldoen om mee
te kunnen dingen naar de prijs. Hieronder vindt u de belangrijkste:
* De prijs wordt alleen uitgereikt aan organisaties, groepen of
verenigingen en dus niet aan individuen
* Een organisatie kan zichzelf schriftelijk aanmelden, maar ook
anderen (burgers en/of organisaties) kunnen een voordracht doen
* Bij opgave moeten de naam van de organisatie, een contactpersoon
met telefoonnummer en de reden waarom u vindt dat die organisatie
de prijs verdient, vermeld worden
* Uw aanmelding moet vóór 15 oktober 2006 binnen zijn!
U kunt uw voordracht (schriftelijk) indienen op het onderstaande
adres: "Comité vrijwilligersprijs 2006" Postbus 140, 9500 AC
Stadskanaal. Indien u meer informatie wenst, dan kunt u contact
opnemen met de secretaris van de werkgroep vrijwilligersdag, de heer
Fred van Kasteel, T (0599) 619 090.
Onttrekking openbaarheid
Prins Hendriklaan deels niet meer openbaar toegankelijk
Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij van plan zijn om
de Prins Hendriklaan, voorzover gelegen tussen de Irenelaan en de
Wilhelminalaan, te Stadskanaal aan de openbaarheid te onttrekken. Een
en ander houdt verband met de realisering van uitbreidings-plannen van
het naastgelegen complex Parkheem. Belanghebbenden kunnen hierop
reageren gedurende de termijn van terinzagelegging. Deze duurt zes
weken, ingaande 28 september 2006.
Denk vooruit!
Tips voor rampen in Nederland
Rampen zijn bijna dagelijks te zien op het nieuws. Meestal gaat het om
gebeurtenissen die zich ver weg van ons voltrekken. Een ramp lijkt
daardoor iets on-Nederlands; dat overkomt ons toch niet? Inderdaad,
een tsunami of een orkaan ligt in Nederland niet echt voor de hand.
Maar er zijn andere rampen die hier beslist niet ondenkbaar zijn.
Gelukkig kan iedereen zich daar op voorbereiden. De gouden tip luidt:
denk vooruit. Rampen vallen niet te plannen, voorbereidingen wel.
Dit is dan ook het centrale thema van de nieuwe campagne die deze week
start. Wellicht dat u de komende tijd de spotjes op radio en/of tv
voorbij ziet komen. Het doel van de campagne is mensen bewust te maken
van risico's en nuttige tips te geven over handelen in geval van een
plotselinge ramp. Natuurlijk hoeven we niet dagelijks in angst te
leven voor een overstroming of een grote brand. Maar met een goede
voorbereiding is het toch rustiger slapen.
Wat is een goede voorbereiding? In elk geval één waarbij er rekening
wordt gehouden met een onverwacht lang verblijf binnenshuis. Eten en
drinkwater voor minimaal drie dagen in huis hebben en zorgen voor een
draagbare radio met extra batterijen. Daarmee kunt u de rampenzender
volgen voor meer informatie. In onze gemeente is dat Radio Noord (97,5
FM). Als de stroom langdurig uitvalt, is het altijd handig om kaarsen
of een goede zaklamp in huis te hebben.
De campagne is dus bedoeld om u (voor zover mogelijk) voor te bereiden
op rampen of grote incidenten. U kunt hierbij dan denken aan grote
branden, ongevallen met gevaarlijke stoffen, overstromingen,
terroristische aanslagen of uitval van stroom, gas, water of telefoon.
Meer informatie over deze rampsoorten vindt u op de website die bij de
campagne hoort. Dit is www.crisis.nl. Door het invoeren van uw
postcode komt u te weten welke risico's in onze omgeving gelden. Voor
meer informatie kunt u ook terecht bij de gemeente.
Bekendmaking
Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Stadskanaal
De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 25 september 2007 de
Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Stadskanaal
vastgesteld. Deze verordening, die op 1 januari 2007 in werking treedt
maakt het mogelijk voorzieningen op grond van de Wet maatschappelijke
ondersteuning te verstrekken. Die wet treedt ook op 1 januari 2007 in
werking.
Deze nieuwe verordening ligt met ingang van heden gedurende vier weken
ter inzage in het publiekbureau in de hal van het gemeentehuis. U kunt
de verordening ook vinden op internet in onze digitale regelingenbank
en wel op het volgende adres:
http://www.regels-stadskanaal.nl/regelingen/Verordening_voorzieningen_
maatschappelijke_ondersteuning_Stadskanaal
Het nieuwe rijbewijs wordt een handig kaartje!
Per 1 oktober 2006 wordt het papieren roze rijbewijs vervangen door
een nieuw kunststof rijbewijs op bankpas- of creditkaartformaat.
Wat hebt u nodig voor een nieuw rijbewijs?
* U moet zich persoonlijk melden aan het loket; u kunt zich
identificeren met uw rijbewijs dat is afgegeven na 1 oktober 1996
of met een ander geldig identiteitsbewijs zoals paspoort,
identiteitskaart, vreemdelingendocument
* Bij een vernieuwing van een rijbewijs dat u al in uw bezit heeft
of bij een categorie-uitbreiding, moet u het al eerder afgegeven
rijbewijs meenemen
* wanneer u voor het eerst een rijbewijs (ook een
bromfietsrijbewijs!) komt aanvragen moet u ook een geldig (ander)
identiteitsdocument kunnen tonen
* U hoeft slecht één recente, goedgelijkende kleurenpasfoto die
recht van voren is genomen, in te leveren. De pasfoto moet aan
dezelfde eisen voldoen als die voor paspoort of identiteitskaart
gelden
* Verschuldigde leges (EUR 31,70)
* Bij vermissing van het rijbewijs moet u een verklaring van
vermissing afhalen bij de gemeente. Vervolgens doet u aangifte bij
de politie. Het door de politie opgemaakte proces-verbaal moet u
inleveren als u het nieuwe rijbewijs aanvraagt. U moet u dan
legitimeren met een geldig legitimatiebewijs
* U moet uw nieuwe rijbewijs persoonlijk ophalen bij dezelfde
gemeente waar u het ook hebt aangevraagd. Daarbij levert u uw oude
rijbewijs in.
Wacht de komende weken niet tot het laatste moment om uw rijbewijs te
vernieuwen! Net als bij het paspoort of de identiteitskaart kan het
rijbewijs vanaf 2 oktober 2006 pas na vijf werkdagen worden opgehaald.
Wel wordt het mogelijk een spoedaanvraag te doen. Dat kost 40 euro
méér, maar dan kan het rijbewijs wel de volgende werkdag worden
afgehaald. U moet uw aanvraag dan wel vóór 14.00 uur bij de gemeente
indienen.
Verklaring van geschiktheid
* Wanneer uw rijbewijs verloopt op of na uw 70ste verjaardag
* Of wanneer u in het bezit bent van een rijbewijs met één of meer
van de categorieën C, C1, D, D1, CE, C1E, DE en/of D1E
* Of wanneer om medische redenen een rijbewijs aan u verstrekt is
met een beperkte gel-digheidsduur, moet u medisch gekeurd worden.
Om medisch geschikt te worden verklaard, moet u altijd nog wel een
zogeheten `Eigen verklaring' invullen. Die is verkrijgbaar bij de
gemeente of bij het CBR. Aan deze `Eigen verklaring' zijn kosten
verbonden evenals aan een daarop volgende mogelijke keuring door
een arts.
U hoeft vanaf 1 oktober 2006 geen Verklaring van rijvaardigheid
(bewijs van CBR dat u ge-slaagd bent voor een categorie, bijvoorbeeld
A, B of C) of een `Verklaring van geschiktheid' meer te overleggen.
Deze gegevens worden vanaf die datum namelijk direct en rechtstreeks
via het CBR in de registers van de RDW geregistreerd.
Bromfietscertificaat
Vanaf 1 oktober 2006 is het bromfietscertificaat, dat door het CBR
wordt uitgegeven, niet meer verkrijgbaar. Degenen die dan geslaagd
zijn halen niet bij het CBR, maar bij de gemeente een rijbewijs met de
nieuwe categorie AM. Dit rijbewijs kan ook dienen als geldig algemeen
identiteitsbewijs in Nederland.
De huidige bromfietscertificaten blijven gewoon geldig en wel
gedurende 3 jaren (tot 1 oktober 2009). Wel moet u, wanneer u na 1
oktober 2009 bromfiets wilt blijven rijden, en geen ander rijbewijs
bezit, het certificaat bij de gemeente omwisselen voor een rijbewijs
met de nieuwe categorie AM.
Klein Gevaarlijk Afval (KGA)
Twee keer per jaar wordt op afspraak Klein Gevaarlijk Afval opgehaald.
Voor de route in week 42 (16 t/m 20 oktober) kunt u zich aanmelden van
2 tot en met 11 oktober. U kunt zich aanmelden via het servicenummer,
T 0900-631 40 50.
De chemobox moet u zelf overhandigen (of laten overhandigen) aan de
medewerkers van de chemokar. Het is niet toegestaan de chemobox
onbeheerd aan de weg te zetten. U kunt uw KGA-afval ook zelf brengen
naar het KCA-depot van de Gemeentelijke Afvalverwerking aan de
Industriestraat 32 in Stadskanaal.
Openingstijden Afvalverwerking:
werkdagen: 08.00 - 12.00 uur 13.00 - 16.00 uur
zaterdagen: 10.00 - 14.00 uur
Sluiting balies burgerzaken vrijdag 29 september 2006
In verband met het inrichten en testen van programmatuur voor de
nieuwe rijbewijzen kunnen er op vrijdag 29 september 2006 aan de
balies van burgerzaken geen documenten worden afgegeven. Daarom zijn
de balies van burgerzaken op deze dag gesloten. De andere balies zijn
dan wel geopend van 09.00 tot 12.00 uur.
* 27 september 2006
Gemeente Stadskanaal