Inspectie Verkeer en Waterstaat
27 september 2006: Verkeerd oversteken oorzaak treinongeval Hoek van Holland
Het op onjuiste wijze passeren van een overweg door chauffeur en
begeleiders van een exceptioneel transport is de oorzaak van het
ongeval, waarbij in december 2005 in Hoek van Holland een
reizigerstrein een vrachtwagen met oplegger aanreed. Dit valt op te
maken uit het rapport van de Inspectie Verkeer en Waterstaat over het
incident. Onbekendheid met de regels voor exceptioneel transport en
een onduidelijke, gedateerde toelichting op de te volgen procedures
speelden ook een rol.
Een 34 meter lange vrachtwagencombinatie met dakspanten bleek niet in
staat, zoals wettelijk verplicht, de overweg in een keer te passeren.
De daarbij aankomende trein kon niet meer op tijd tot stilstand komen
en een aanrijding was het gevolg. Er vielen geen gewonden, maar de
materiële schade was groot.
Volgens de inspectie bestond er bij de betrokken partijen
onduidelijkheid over de procedures met betrekking tot het oversteken
van spoorwegovergangen door exceptioneel transport. Zo was de
begeleider van het transport niet op de hoogte van beperkingen die
gelden voor dergelijke situaties en was er geen contact geweest met
spoorwegbeheerder ProRail. Betrokken wegbeheerders Rijkswaterstaat,
Provincie Zuid-Holland en de gemeenten Westland en Rotterdam bleken
geen kennis te hebben ten aanzien van het berijden van overwegen. Zij
stelden bij de Rijksdienst Wegverkeer (RDW), die namens de beheerders
de ontheffing verleende, ook geen voorwaarden aan de vervoerder. De
"Toelichting Diepladers 2004" van ProRail, die voor dit soort
transporten geraadpleegd zou moeten worden, is volgens de inspectie
onduidelijk en niet actueel. ProRail heeft inmiddels te kennen gegeven
als vervanging een publicatie uit te geven met als titel "Passeren van
overwegen door exceptionele transporten". De RDW is bereid voor het
verlenen van een ontheffing deze toelichting als voorwaarde op te
nemen.
27-9-2006 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement