Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Contactpersoon Ons kenmerk UB/A/2006/77886 Doorkiesnummer Datum 27 september 2006

Onderwerp 12e voortgangsrapportage SUWI bij de
halfjaarverslagen van UWV, CWI, SVB, BKWI en
IB

Medio augustus hebben wij de tweede kwartaalverslagen 2006 van de SUWI-organisaties UWV, CWI, SVB, BKWI en IB ontvangen. Zoals gebruikelijk sturen wij u de kwartaalverslagen toe met de door u gevraagde voortgangsrapportage. Tevens doe ik u een verkennende studie toekomen van de Inspectie Werk en Inkomen naar de preventiequote en informeer ik u, zoals toegezegd in het AO SUWI van 7 september jl., over het percentage van de stijging van het aantal ingediende vacatures bij CWI.

De tweede kwartaalverslagen en de voortgangsrapportage geven een beeld van de uitvoering halverwege 2006. In bijlage 1 zijn de prestatie-indicatoren van UWV, CWI en SVB over het eerste halfjaar van 2006 opgenomen.

Op het gebied van verbetering van de dienstverlening wordt door de uitvoeringsorganisaties veel inzet gepleegd.
UWV meldt in het tweede kwartaalverslag de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek 2005. Ik heb u dit onderzoek bij brief op 28 juni 2006 doen toekomen (TK 26648, nr. 282). De klanttevredenheidscijfers voor zowel de uitkeringsgerechtigden als de werkgevers vertonen een lichte daling ten opzichte van het jaar 2003 (uitkeringsgerechtigden: van 6,5 naar 6,3, voor werkgevers van 5,2 naar 5,0). UWV neemt op grond van de uitkomsten van het onderzoek gerichte maatregelen om de klanttevredenheid te verbeteren, zoals het verbeteren van het telefoniebeleid. De eerste resultaten betreffende de klanttevredenheid over de re- integratiecoaches zijn positief. De re-integratiecoach wordt door de cliënt gemiddeld met een 8 gewaardeerd.

CWI rapporteert in het tweede kwartaalverslag over het waarderingscijfer werkzoekenden. Deze kwam uit op 5,7. CWI heeft een aantal verbetermaatregelen opgesteld zoals het verhogen van de kwaliteit en de frequentie van de contactmomenten met de klant. CWI heeft tevens gerapporteerd over het waarderingscijfer werkgevers. Deze kwam uit op een 6,9. Meer dan driekwart van de werkgevers geeft aan een nieuwe vacature via CWI te zullen plaatsen.

Ons kenmerk UB/A/2006/77886

Verder is op basis van vijf klantprincipes (bereikbaarheid en toegankelijkheid, tijdigheid, persoonlijke aandacht en persoonlijke inbreng, houvast en evenwichtige behandeling) onderzoek gedaan naar de klantgerichtheid in de SUWI-keten. Persoonlijke aandacht en persoonlijke inbreng zijn verreweg de belangrijkste klantprincipes. Het meest positief wordt geoordeeld over de bereikbaarheid en toegankelijkheid. Op basis van het onderzoek zullen in ketenverband concrete verbeteracties worden opgesteld.

Bij zowel SVB, CWI als UWV is een daling van het aantal klachten te zien. Voor de SVB geldt dat vooral het aantal klachten over de behandelingsduur zijn afgenomen ten opzichte van het eerste kwartaal. SVB zet in op verdere verbetering via het vernieuwingsprogramma SVB Tien.
Ook bij CWI zet de dalende tendens van het aantal klachten door. In 2005 zijn er in totaal 1078 klachten ingediend. In het eerste kwartaal bedroeg het aantal klachten 191 en in het tweede kwartaal bedroeg het aantal klachten 157.
UWV kende eind 2005 en begin 2006 een sterke stijging van het aantal klachten. In het eerste kwartaal 2006 kreeg UWV 8.011 klachten. In het tweede kwartaal is dit aanzienlijk afgenomen tot 5.138. Zowel de stijging als de huidige daling zijn in belangrijke mate herleidbaar tot de invoeringsproblemen van het nieuwe Ziektewetsysteem. In het eerste kwartaal waren er ruim 3.400 ZW-klachten, in het tweede kwartaal is dit aantal gedaald tot ruim 2.000. Het absoluut aantal klachten bij UWV ligt nog wel te hoog. Om dit te verlagen neemt UWV maatregelen zoals de invoering van een actief voorschotbeleid en de instelling van klachtambassadeurs. Over de invoeringsproblemen bij het nieuwe Ziektewetsysteem zal ik u, conform mijn toezegging in het AO SUWI van 7 september jl., voor 10 oktober nader informeren.

Naast klanttevredenheid zijn ook aspecten als werk boven uitkering, juiste en tijdige uitkeringsverstrekking en doelmatigheid belangrijke aandachtspunten. Voor de SVB geldt dat de tijdigheid verder is verbeterd. Nog niet op alle punten wordt volledig aan de, voor 2006 aangescherpte, normen voldaan. Op grond van de tussentijdse meting van de rechtmatigheid mag verwacht worden dat SVB ook voor 2006 aan de rechtmatigheidseisen zal voldoen.
Tot de taken van CWI behoort onder meer het voorkomen van instroom naar de WWB en de WW en het bevorderen van de uitstroom uit de WWB en WW. Om de resultaten van CWI op dit terrein te meten, worden de prestatie-indicatoren preventiequote en uitstroomquote gebruikt. De realisaties tot en met medio 2006 liggen boven de streefwaarden, met uitzondering van de preventiequote WW. Zo zorgt de invoering van E-intake er onder andere voor dat cliënten die afzien van aanvragen van een uitkering niet meer in beeld komen Bij het CWI geldt dat de volledige en tijdige overdracht van gegevens voor WW en WWB ruimschoots boven de normen voor 2006 liggen, met uitzondering van de tijdigheid WWB. Als belangrijkste oorzaak hiervan geeft CWI aan dat met een aantal gemeenten afspraken zijn
---

Ons kenmerk UB/A/2006/77886

gemaakt voor een langere termijn van aanlevering van dossiers dan de 8-dagen termijn. Het realiseren van deze afwijkende termijn is niet in de meting meegenomen. UWV laat een wisselend beeld zien ten aanzien van de bereikte prestaties. Een aantal prestaties-cijfers zijn in het eerste halfjaar 2006 nog niet beschikbaar. De tijdigheid WW voldoet UWV net als het eerste kwartaal ruimschoots aan de norm. De tijdigheid ZW loopt inmiddels op, maar voldoet door de problemen bij de implementatie van het ziektewetproces niet aan de norm. Ook de re-integratieaanbodquote neemt toe. UWV verwacht hier eind 2006 voor de nieuwe instroom aan de norm te kunnen voldoen. UWV ligt met het aantal verwachte plaatsingen op schema (13.956 halverwege 2006 op een verwacht totaal van 27.500 voor heel