Imago Groningen sterk verbeterd
27 september 2006
De campagne 'Er gaat niets boven Groningen' is afgelopen jaar weer
eens doorgelicht en de resultaten blijven positief. De waardering van
Groningen blijft stijgen: als je aan niet-Groningers vraagt of je hier
gemakkelijk contacten kan maken dan zegt de meerderheid 'ja'! En dat
was vroeger wel anders...
Sinds 1990 wordt elke paar jaar dezelfde enquête steekproefgewijs
afgenomen aan zo'n 600 Nederlanders. De resultaten staan in het
rapport Effectmetingen, dat gisteren is vrijgegeven. De waardering
voor ons landschap, het cultuuraanbod en de recreatiemogelijkheden
groeit gestaag. De redenen om geen bezoek te brengen aan Groningen
veranderen sterk: zo nam het percentage dat zegt dat er niets te
beleven valt, in één jaar tijd drastisch af.
Een kleine meerderheid van de Nederlanders is wel eens in Groningen
geweest voor een dagje uit, en één op de zes heeft er een vakantie
doorgebracht (Groningers zelf niet meegerekend). Iets minder dan 30%
is helemaal nooit in Groningen geweest. De stelling dat het
woonklimaat hier in Groningen beter is dan in de randstad wordt door
80% onderschreven.
Onze commissaris staat op de 5e plaats in de lijst met bekende
Groningers. Iets meer dan 50% van de ondervraagden kan zich de
uitzending van SBS6 over de Oosterparkwijk herinneren. De meerderheid
denkt dat Groningen ongeveer 150.000 inwoners heeft (het zijn er
180.000). Niet het Groninger Museum is het bekendste gebouw, maar het
Gasuniegebouw, gevolgd door de RuG en Ikea.
Gebeurtenissen die men zich kan herinneren zijn het referendum over de
Grote Markt en de aanleg van de Blauwe Stad. Groningen is en blijft
een populaire studentenstad; de opleidingsmogelijkheden worden hoog
gewaardeerd. Groninger studenten vertellen dit zelf
op www.groningerstudieblogs.nl.
In het rapport wordt gesproken van een daling in de aandacht voor de
campagne. Deze daling ligt in het feit dat er in de enquête geen
rekening wordt gehouden met de gewijzigde opzet van de campagne. Voor
de effectmeting worden namelijk alle Nederlanders benaderd. De
toeristische campagne richtte zich deze keer echter op de doelgroep
die geïnteresseerd is in cultuur en natuur. Desondanks heeft de
Tv-spot een hogere attentiewaarde (ook buiten de doelgroep) dan in het
verleden (volgens een media-onderzoek is de bezoekintentie zelfs
verdubbeld). De Tv-spot is nog tot voorjaar 2007 te zien.
Voor de overige doelgroepen (ondernemers en potentiële studenten) zijn
de campagnes kort na de peilingen gestart. Daarmee zijn de
aanbevelingen in het rapport voor een deel gerealiseerd: een aparte
economiecampagne (www.daaromGroningen.nl), met de nadruk op Groningen
als fijn woongebied. De slogan 'Er gaat niets boven Groningen' boekt
nog steeds succes: de campagne kent een veel hogere bekendheid
vergeleken met die van andere provincies. De algemene conclusie die te
trekken valt is dat het imago van stad en provincie sterk verbeterd
is, en daar doen we het tenslotte voor!
27 september 2006
Provincie Groningen