Resultaten opsporing bijstandsfraude 2005
Vorig jaar heeft de sociale recherche van Sociale Zaken 92 gevallen
van uitkeringsfraude in onderzoek genomen. Dit blijkt uit het
overzicht dat Sociale Zaken jaarlijks opstelt over fraude met
uitkeringen. In 79 gevallen is gebleken dat de betrokkene
daadwerkelijk had gefraudeerd. Veruit de meeste zaken (58) hadden
betrekking op verzwegen inkomsten of een niet opgegeven vermogen. In 5
gevallen had de betrokkene zwart gewerkt. In 15 gevallen was verzwegen
dat men samenwoonde, niet (meer) op het opgegeven adres in Capelle aan
den IJssel woonde of in detentie verbleef. In 1 geval had de
betrokkene onjuiste gegevens over zijn identiteit verstrekt.
In totaal bedroeg het fraudebedrag 208.181,- In alle gevallen zijn de
ten onrechte uitbetaalde bedragen geheel van de betrokkenen
teruggevorderd. Daarnaast heeft Sociale Zaken in 48 gevallen besloten
om de bijstandsuitkering tijdelijk te verlagen, omdat men geen of
onjuiste informatie had verstrekt aan Sociale Zaken.
In 4 fraudezaken is proces-verbaal opgemaakt, met als gevolg dat de
betrokkenen zich voor de rechter moeten verantwoorden. In totaal
werden 18 uitkeringen beëindigd.
Aantal op uitkering toegepaste verlagingen
Als een klant van Sociale Zaken de informatieverplichting niet nakomt
of zich onvoldoende inzet om zo snel mogelijk een betaalde baan te
vinden, wordt de uitkering verlaagd. In 2005 is dat bij 279 klanten
gebeurd. Het ging hierbij om een bedrag van in totaal 103.982,- In
deze gevallen kon de klant verweten worden dat de regels niet goed
zijn nageleefd.
Harde aanpak van misbruik van uitkeringen
Een bijstandsuitkering is bedoeld voor die mensen die het echt nodig
hebben. Wie een uitkering ontvangt maar daar geen recht op heeft,
pleegt fraude. De gemeente steekt veel energie in de aanpak van
fraude. Doel is het voorkomen en bestrijden van misbruik van
uitkeringsgelden. Met duidelijke voorlichting aan de klanten over
rechten en plichten, een goede dienstverlening en het uitvoeren van
gerichte controles wil de gemeente fraude voorkomen.
Als fraude met een uitkering wordt ontdekt, treedt Sociale Zaken
streng op. De ten onrechte betaalde bijstand wordt altijd
teruggevorderd. Daarnaast verlaagt Sociale Zaken de uitkering.
Bij ernstige fraude krijgt de betrokkene te maken met de sociale
recherche van Sociale Zaken. Ook doet de gemeente dan aangifte bij
justitie. De betrokkene moet dan voor de rechter verschijnen, die een
gevangenis- of taakstraf en/of geldboete kan opleggen.
De medewerkers van Sociale Zaken zijn speciaal getraind in het zo snel
mogelijk opsporen en aanpakken van fraude. Dit betekent dat zij alert
zijn op alle mogelijke signalen die kunnen duiden op fraude. Sociale
Zaken maakt daarbij onder andere gebruik van gegevensuitwisseling met
andere instanties, zoals de Belastingdienst.
Melden van fraude
Als u denkt dat iemand fraudeert met een bijstandsuitkering, kunt u
dit per brief of telefonisch melden aan de Taakgroep Bijzonder
Onderzoek van Sociale Zaken, Postbus 133, 2900 AC Capelle aan den
IJssel. U kunt uw melding ook anoniem doen. De door u verstrekte
informatie wordt zeer zorgvuldig en strikt vertrouwelijk behandeld.
Voor uw melding kunt u elke werkdag rechtstreeks telefonisch contact
opnemen met de taakgroep Bijzonder Onderzoek via telefoonnummer 010 -
2848 406.
Meer informatie
Als u nog vragen heeft, kunt u op werkdagen tussen 8.00 uur en 12.00
uur contact opnemen met de informatielijn van de afdeling Sociale
Zaken, telefoonnummer 010-284 8457.
Gemeente Capelle a/d IJssel