Technische Universiteit Delft

Spelend leren in virtuele werelden
28 juni 2006 door TBM

Symposium

27 september 2006
plaats: Aula Congrescentrum, TU Delft

De verwachtingen rond het gebruik van games en simulaties in het hoger onderwijs zijn hooggespannen. Ze zouden e-learning naar een hoger niveau (kunnen) brengen. Komen deze verwachtingen uit? Kunnen we de pluspunten van spelsimulaties en de voordelen van e-learning op een zinvolle en effectieve manier combineren?

Deze vraag staat centraal tijdens het eendaags symposium `Spelend leren in virtuele werelden' op 27 september in Delft. Dit symposium vormt de afsluiting van het tweejarig SURF-project KODOS. Dit project heeft zich gericht op de inzet van online (spel)simulaties in het hoger onderwijs, waarbij de interactie tussen studenten, docenten en experts centraal stond. Het symposium wordt georganiseerd in samenwerking met SAGANET, de Nederlandse vereniging voor spelsimulatie-professionals.

Voor wie?

Het symposium richt zich op ICTO-medewerkers, onderwijsontwikkelaars, docenten, specialisten op het gebied van authentiek leren, online (spel)simulaties en virtuele werelden, en opleidingsmanagers.

Programma

Tijdens het symposium wordt onder meer aandacht besteed aan de volgende thema's:

* Waarom gebruik je simulaties en virtuele werelden in het onderwijs (en waarom niet)?

* Als je voor een simulatie kiest hoe doe je dat dan? Wat levert het op?

* Veranderen games en simulaties het onderwijs?
* Hoe `spelend' is het leren in een virtuele wereld?
* Mag leren leuk zijn?

* Hoe creëer je een authentieke leeromgeving en welke rol spelen simulaties daarbij?

* Wat zijn de good practices en lessons learned?

Ook kunt u zelf `spelend leren in virtuele werelden': tijdens de zogenaamde game carrousel kunt u verschillende simulaties bekijken en uitproberen. Demonstraties worden onder andere verzorgd door BitPress Educatie, Active Worlds, VStep en de TU Delft.

Als een van de gastsprekers verwelkomen wij Professor Paul Maharg van de University of Strathclyde in Schotland.

Meer informatie en het definitieve programma komen binnenkort beschikbaar.

Inschrijven

U kunt zich inschrijven voor het symposium `Spelend leren in virtuele werelden' via www.surf.nl/bijeenkomsten. Uiterlijk een week voor aanvang van het symposium ontvangt u een bevestiging met routebeschrijving en factuur. Het maximum aantal deelnemers is 150 personen. Inschrijven kan tot 20 september 2006.

Kosten

De kosten voor deelname aan het symposium bedragen EUR100. Over dit bedrag is geen BTW verschuldigd. Het bedrag is inclusief lunch en consumpties. SAGANET-leden betalen een gereduceerd tarief van EUR50.

Annulering

Bij annulering na 13 september 2006 vindt geen restitutie van de deelnamekosten plaats. Wel kan bij verhindering een collega gebruik maken van uw inschrijving.

Contactpersoon

Karen Jager (projectleider KODOS)
jager@risbo.eur.nl