Technische Universiteit Delft
Spelend leren in virtuele werelden
28 juni 2006 door TBM
Symposium
27 september 2006
plaats: Aula Congrescentrum, TU Delft
De verwachtingen rond het gebruik van games en simulaties in het hoger
onderwijs zijn hooggespannen. Ze zouden e-learning naar een hoger
niveau (kunnen) brengen. Komen deze verwachtingen uit? Kunnen we de
pluspunten van spelsimulaties en de voordelen van e-learning op een
zinvolle en effectieve manier combineren?
Deze vraag staat centraal tijdens het eendaags symposium `Spelend
leren in virtuele werelden' op 27 september in Delft. Dit symposium
vormt de afsluiting van het tweejarig SURF-project KODOS. Dit project
heeft zich gericht op de inzet van online (spel)simulaties in het
hoger onderwijs, waarbij de interactie tussen studenten, docenten en
experts centraal stond. Het symposium wordt georganiseerd in
samenwerking met SAGANET, de Nederlandse vereniging voor
spelsimulatie-professionals.
Voor wie?
Het symposium richt zich op ICTO-medewerkers, onderwijsontwikkelaars,
docenten, specialisten op het gebied van authentiek leren, online
(spel)simulaties en virtuele werelden, en opleidingsmanagers.
Programma
Tijdens het symposium wordt onder meer aandacht besteed aan de
volgende thema's:
* Waarom gebruik je simulaties en virtuele werelden in het onderwijs
(en waarom niet)?
* Als je voor een simulatie kiest hoe doe je dat dan? Wat levert het
op?
* Veranderen games en simulaties het onderwijs?
* Hoe `spelend' is het leren in een virtuele wereld?
* Mag leren leuk zijn?
* Hoe creëer je een authentieke leeromgeving en welke rol spelen
simulaties daarbij?
* Wat zijn de good practices en lessons learned?
Ook kunt u zelf `spelend leren in virtuele werelden': tijdens de
zogenaamde game carrousel kunt u verschillende simulaties bekijken en
uitproberen. Demonstraties worden onder andere verzorgd door BitPress
Educatie, Active Worlds, VStep en de TU Delft.
Als een van de gastsprekers verwelkomen wij Professor Paul Maharg van
de University of Strathclyde in Schotland.
Meer informatie en het definitieve programma komen binnenkort
beschikbaar.
Inschrijven
U kunt zich inschrijven voor het symposium `Spelend leren in virtuele
werelden' via www.surf.nl/bijeenkomsten. Uiterlijk een week voor
aanvang van het symposium ontvangt u een bevestiging met
routebeschrijving en factuur. Het maximum aantal deelnemers is 150
personen. Inschrijven kan tot 20 september 2006.
Kosten
De kosten voor deelname aan het symposium bedragen EUR100. Over dit
bedrag is geen BTW verschuldigd. Het bedrag is inclusief lunch en
consumpties. SAGANET-leden betalen een gereduceerd tarief van EUR50.
Annulering
Bij annulering na 13 september 2006 vindt geen restitutie van de
deelnamekosten plaats. Wel kan bij verhindering een collega gebruik
maken van uw inschrijving.
Contactpersoon
Karen Jager (projectleider KODOS)
jager@risbo.eur.nl