Persbericht 26 september 2006
Sociale partners en beroepsgildes initiëren Onderwijsraad
Bedrijfsleven bundelt krachten in horeca beroepsonderwijs
Woerden, 26 september 2006 - Vandaag is de Onderwijsraad Horeca
Bedrijfsleven opgericht. In de Onderwijsraad stemt het bedrijfsleven
onderwijszaken onderling af, voordat ze met het beroepsonderwijs gaat
praten. Hierdoor wordt met één stem gesproken en kan het bedrijfsleven
haar wensen met veel meer kracht naar voren brengen. Dit maakt voor
het beroepsonderwijs helder waar het bedrijfsleven voor staat. De
Onderwijsraad is een initiatief van de sociale partners en de
beroepsverenigingen en is samengesteld uit afgevaardigden van FNV
Horeca, CNV Horeca, De Unie, het Koksgilde en Gastvrijheidsgilde en
Koninklijk Horeca Nederland. Voorzitter van de Onderwijsraad is de
heer Leo Bruijn van Koninklijk Horeca Nederland.
De Onderwijsraad bepaalt door middel van onderlinge afstemming de
richting die wordt genomen met betrekking tot het onderwijsbeleid.
Vervolgens wordt de vastgestelde koers door sociale partners vertaald
in concreet onderwijsbeleid en wordt in dialoog getreden met de
aanbieders van het beroepsonderwijs voor de uitvoering van het beleid.
Voorzitter Leo Bruijn: "Het is niet de bedoeling dat de Onderwijsraad
zelfstandig beleid gaat uitvoeren. Daarvoor blijven de sociale
partners samenwerken met bestaande organisatie als LOB HTV, Horeca
Branche Instituut en ROC's. De Onderwijsraad fungeert als
afstemmingsplatform."
De Onderwijsraad vervult een regiefunctie bij de totstandkoming van de
vorm en inhoud van het beroepsonderwijs in al zijn facetten, zodat de
bedrijfstak kan beschikken over kwantitatief voldoende en gemotiveerde
vakbekwame medewerkers. Het beroepsonderwijs moet aansluiten bij de
wensen van het bedrijfsleven en een bijdrage leveren aan de
ontplooiingsmogelijkheden van de leerling en medewerker. Hierbij is
het van belang dat mensen worden geïnspireerd en gemotiveerd voor een
loopbaan in de horeca.
Bruijn: "De Onderwijsraad staat ondermeer aan de wieg van een
bedrijfstakbreed project waarin een voor het bedrijfsleven werkbaar en
herkenbaar onderwijsconcept wordt ontwikkeld. Tussen dit
bedrijfstakbrede project en de eveneens opgerichte Gilden Academie
ligt een directe relatie: Het Gildeninitiatief wordt de proeftuin voor
de gehele bedrijfstak. Ervaring die in dit project wordt opgedaan, wil
het bedrijfsleven gebruiken om het beroepsonderwijs in samenwerking
met betrokken partijen te innoveren. Het credo daarbij is: leerling,
leerbedrijf en de praktijk centraal."
---
Noot voor de redactie -