Renault Trafic en Master slagen voor roettest
(9/26/2006)
De bedrijfsautoâs van Renault, de Trafic en de Master, voldoen met de
145 pk sterke dCi-motor aan de strenge milieu-eisen die de Stichting
Voertuigbeheer Amsterdam hanteert in opdracht van de Milieu en
Bouwdienst van de gemeente Amsterdam.
Beide modellen zijn getest op de uitstoot van roetdeeltjes (fijnstof)
en blijven ruim binnen de gestelde norm. Op termijn wordt verwacht dat
ook de 2.5 dCi 120 pk met optioneel partikelfilter, beschikbaar zal
komen op de Renault Master.
De Renaults slaagden glansrijk voor de test, waardoor de autoâs
perfect in het wagenpark van de gemeente Amsterdam passen. Zowel de
Renault Trafic als de Renault Master is voorzien van een 145 pk sterke
dCi-motor met partikelfilter. Dit roetfilter reduceert de uitstoot van
fijnstof met maar liefst 95 procent. Fijnstof is volgens deskundigen
een gevaarlijk onderdeel van de luchtvervuiling, met name in een
stadse omgeving waar de concentratie fijnstof hoger is.
Milieu en wetgeving
De Europese regelgeving voor de luchtkwaliteit maakt dat gemeenten en
overheid worden geconfronteerd met de gevolgen van het overschrijden
van bepaalde normen.
Artikel 25 van het Besluit Luchtkwaliteit verplicht gemeentes
daarnaast om een plan op te stellen waarin maatregelen worden
beschreven die er toe moeten leiden dat er in 2010 aan bepaalde
wettelijke luchtkwaliteitgrenswaarden wordt voldaan.
Nederland loopt voorop in het naleven van deze regels. Zo liggen op
last van De Raad van State een groot aantal bouwprojecten (zoals
wegverbredingen en de aanleg van bedrijventerreinen en
nieuwbouwwijken) stil.
Positieve bijkomstigheid is dat een Renault met partikelfilter, naast
de verbetering van de luchtkwaliteit, ook een verbetering voor de
stedelijke omgeving oplevert doordat de kenmerkende dieselgeur en
rookpluim tot het verleden behoren.
Ruim en aangenaam
Naast de milieutechnische aspecten hebben de Trafic en Master meer te
bieden. De Renault Trafic is een ruime en aangename bedrijfsauto, die
onder meer leverbaar is als gesloten bestelbus in twee lengtes en twee
hoogtes. Het laadvolume bedraagt tussen de 5 en 8,4 kubieke meter; het
laadvermogen varieert â afhankelijk van de uitvoering â van 1.025 tot
1.275 kilogram.
Naast de standaardtransmissie is de Trafic ook leverbaar met de
gerobotiseerde Quickshift-versnellingsbak. In alle uitvoeringen van de
Trafic is de milieuvriendelijke dCi-motor leverbaar, dus ook in de
Trafic Passenger (personenvervoer) en Platform Cabine. De laatste
variant is naar de wensen van de klant op te bouwen, zelfs leverbaar
met een open laadbak of een kiepbak.
Comfortabel en betrouwbaar
Het ergonomische design van de Renault Master maakt hem tot een
comfortabele en betrouwbare bedrijfsauto. Hij biedt keus uit twee
motoren: de 145 pk sterke dCi-motor met partikelfilter en de 120 pk
leverende dCi-motor met optioneel een partikelfilter. Verder is de
bestelbus leverbaar in maar liefst drie lengtes en hoogtes. Hierdoor
loopt het laadvolume uiteen van 8 tot 13,9 kubieke meter, terwijl het
laadvermogen varieert â afhankelijk van de uitvoering â van 1.030 tot
1.720 kilogram.
BedrijfsautoRAI