BedrijfsautoRAI

Renault Trafic en Master slagen voor roettest

(9/26/2006)
De bedrijfsautoâs van Renault, de Trafic en de Master, voldoen met de 145 pk sterke dCi-motor aan de strenge milieu-eisen die de Stichting Voertuigbeheer Amsterdam hanteert in opdracht van de Milieu en Bouwdienst van de gemeente Amsterdam.
Beide modellen zijn getest op de uitstoot van roetdeeltjes (fijnstof) en blijven ruim binnen de gestelde norm. Op termijn wordt verwacht dat ook de 2.5 dCi 120 pk met optioneel partikelfilter, beschikbaar zal komen op de Renault Master.

De Renaults slaagden glansrijk voor de test, waardoor de autoâs perfect in het wagenpark van de gemeente Amsterdam passen. Zowel de Renault Trafic als de Renault Master is voorzien van een 145 pk sterke dCi-motor met partikelfilter. Dit roetfilter reduceert de uitstoot van fijnstof met maar liefst 95 procent. Fijnstof is volgens deskundigen een gevaarlijk onderdeel van de luchtvervuiling, met name in een stadse omgeving waar de concentratie fijnstof hoger is.

Milieu en wetgeving

De Europese regelgeving voor de luchtkwaliteit maakt dat gemeenten en overheid worden geconfronteerd met de gevolgen van het overschrijden van bepaalde normen.

Artikel 25 van het Besluit Luchtkwaliteit verplicht gemeentes daarnaast om een plan op te stellen waarin maatregelen worden beschreven die er toe moeten leiden dat er in 2010 aan bepaalde wettelijke luchtkwaliteitgrenswaarden wordt voldaan.

Nederland loopt voorop in het naleven van deze regels. Zo liggen op last van De Raad van State een groot aantal bouwprojecten (zoals wegverbredingen en de aanleg van bedrijventerreinen en nieuwbouwwijken) stil.

Positieve bijkomstigheid is dat een Renault met partikelfilter, naast de verbetering van de luchtkwaliteit, ook een verbetering voor de stedelijke omgeving oplevert doordat de kenmerkende dieselgeur en rookpluim tot het verleden behoren.

Ruim en aangenaam

Naast de milieutechnische aspecten hebben de Trafic en Master meer te bieden. De Renault Trafic is een ruime en aangename bedrijfsauto, die onder meer leverbaar is als gesloten bestelbus in twee lengtes en twee hoogtes. Het laadvolume bedraagt tussen de 5 en 8,4 kubieke meter; het laadvermogen varieert â afhankelijk van de uitvoering â van 1.025 tot 1.275 kilogram.

Naast de standaardtransmissie is de Trafic ook leverbaar met de gerobotiseerde Quickshift-versnellingsbak. In alle uitvoeringen van de Trafic is de milieuvriendelijke dCi-motor leverbaar, dus ook in de Trafic Passenger (personenvervoer) en Platform Cabine. De laatste variant is naar de wensen van de klant op te bouwen, zelfs leverbaar met een open laadbak of een kiepbak.

Comfortabel en betrouwbaar

Het ergonomische design van de Renault Master maakt hem tot een comfortabele en betrouwbare bedrijfsauto. Hij biedt keus uit twee motoren: de 145 pk sterke dCi-motor met partikelfilter en de 120 pk leverende dCi-motor met optioneel een partikelfilter. Verder is de bestelbus leverbaar in maar liefst drie lengtes en hoogtes. Hierdoor loopt het laadvolume uiteen van 8 tot 13,9 kubieke meter, terwijl het laadvermogen varieert â afhankelijk van de uitvoering â van 1.030 tot 1.720 kilogram.