Heerlen, 26 september 2006
PERSBERICHT
Buitenring houdt onvoldoende rekening met belang fietsers
Als er toch een buitenring wordt aangelegd, dan moet deze naar de mening van de Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg ook een meerwaarde hebben voor het (toenemende) regionale fietsverkeer. Dit fietsverkeer heeft ook behoefte aan doorgaande verbindingen, waarop veilig en met weinig oponthoud kan worden gefietst. De Fietsersbond denkt hierbij onder andere aan de sportieve woon-werk fietser, aan de recreatieve fietser die wat meer kilometers wil afleggen met een wat hogere gemiddelde snelheid en ook aan een goede bereikbaarheid van bijvoorbeeld toeristisch - recreatieve voorzieningen voor de fietser.
De Fietsersbond constateert echter dat bij de buitenring te weinig rekening wordt gehouden met deze doelgroepen. De meeste trajecten zullen volgens de huidige plannen worden aangelegd "gesloten voor langzaam verkeer". Bij de uitbouw van enkele bestaande trajecten blijft er een fietsverbinding gehandhaafd (bijvoorbeeld Kathagen - Pastoorskuilenweg noord van Hoensbroek) of is er een parallelweg voorzien (bijvoorbeeld Mensheggerweg - Tunnelweg en Crombacherstraat - Grachtenstraat in Kerkrade). Bij de uitbouw van sommige bestaande trajecten (bijvoorbeeld Tunnelweg - Kerkradersteenweg en Hamweg - N281 of Strijthagerweg - Rukkerweg) dreigt de fietsverbinding zelfs (voor een groot deel) te vervallen.
Het lijkt erop dat de buitenring een verslechtering gaat betekenen voor de fietsers, daar waar de wegreconstructies ook zouden kunnen leiden tot een verbetering voor het regionaal verbindend fietsnetwerk.
Aansluitend heeft de Fietsersbond de volgende zorg. De buitenring mag geen barrière gaan vormen voor het (regionale) langzaam verkeer dat de buitenring wil kruisen. De provincie wordt daarom gevraagd om overal waar de buitenring fietsverbindingen kruist, deze fietsroutes intact blijven. Vanwege veiligheid en comfort dient conflicterend weggebruik tussen fietsers en snelverkeer te worden voorkomen. Deze kruisingen dienen naar onze mening dan ook zo veel mogelijk ongelijkvloers te worden uitgevoerd.
Blz. 2.
De Fietsersbond afdeling Parkstad - Limburg is over het algemeen gesproken geen uitgesproken voorstander van de aanleg van de buitenring. De Fietsersbond is van mening dat de aanleg van nieuwe wegen niet de eerst aangewezen oplossing is voor de aanwezige verkeersproblemen. Het streven naar vermindering van de automobiliteit en daarbij een verschuiving naar openbaar vervoer en langzaam verkeer, ligt wat de Fietsersbond betreft meer voor de hand.
Namens het bestuur van de afdeling Parkstad van de Fietsersbond,
Harrie Winteraeken (voorzitter)