Leek) voltooid
Verkeersveiligheidsproject Paal en Perk-route (A7 - Leek) voltooid
26 september 2006
64% minder ongevallen sinds start project
In augustus 2006 is het verkeersveiligheidsproject Paal en Perk-route
op de provinciale weg N372 in Leek voltooid. In zes jaar tijd is deze
weg een stuk veiliger geworden. Het aantal ongevallen is gedaald met
64% en ook de ernst van de ongevallen werd minder. Verder daalt het
aantal snelheidsovertreders en rijdt het verkeer rustiger. Dit
resultaat is behaald door een combinatie van wegaanpassingen zoals het
aanleggen van rotondes, intensieve verkeerscontroles en uitgebreide
voorlichting.
Op de 3,2 kilometer lange N372 in Leek gebeurden voor de start van het
verkeersveiligheidsproject in 1999 in drie jaar tijd 120 ongelukken.
De weg was daarmee vierde op de lijst van gevaarlijke routes in de
provincie Groningen. Het grootste probleem waren de onveilige
kruisingen bij de op- en afritten van de A7, de kruising bij Midwolde
en de kruising met de verkeerslichten bij de Euroweg. Ook op de
wegvakken gebeurden te veel ongelukken. De weg was bovendien moeilijk
over te steken en er werd veel geklaagd over onveilig gedrag van
groepen fietsers en ongeduldige automobilisten.
Minder ongevallen en snelheidsovertredingen
Het aantal ongevallen op de N372 en de ernst ervan, is sinds de start
van het project flink gedaald. In 1999 gebeurden er op de route nog 45
ongevallen waarvan 7 met letsel. In 2004 (de meest recente officiële
cijfers zijn van dat jaar) is het aantal ongevallen gedaald tot 16
waarvan 1 met letsel. In 2004 waren de meest ingrijpende
infrastructurele maatregelen, zoals de aanpassing van de aansluiting
van de N372 op de A7, echter nog niet genomen. De verwachting is dat
het aantal ongevallen in de komende jaren nog verder zal dalen. Ook
het aantal snelheidsovertredingen ging omlaag. Met name vanaf de A7
richting Leek. Op dit wegvak is het aantal snelheidsovertreders
gedaald van 38,8% in 2001 naar 21,4% in 2005. In de tegenovergestelde
richting bleef het aantal snelheidsovertredingen nagenoeg gelijk.
Projectmatige aanpak
Om van de N372 een veilige weg te maken ging in 2000 een Gericht
Verkeerstoezichtsproject van start. De projectorganisatie waarin
Provincie Groningen, Gemeente Leek, Regiopolitie Groningen,
Rijkswaterstaat directie Noord-Nederland, Openbaar Ministerie en 3VO
samenwerkten, koos voor een combinatie van maatregelen. Het
maatregelenpakket bestond in het begin vooral uit politiecontroles en
educatie en voorlichting aan de weggebruikers. In de loop van het
project kwamen vervolgens ook de infrastructurele maatregelen aan bod,
omdat de voorbereiding daarvan veel tijd vergde. Gedurende het project
werkte de projectorganisatie samen met een klankbordgroep die bestond
uit inwoners en ondernemers uit Leek.
Wat is er gebeurd sinds 2000?
De meest in het oog springende verandering aan de Paal en Perk-route
is de aansluiting met de A7. Hier zijn de op- en afritten verlegd en
twee rotondes aangelegd. Verder zijn er rotondes aangelegd op de
kruisingen Hoofdstraat/Midwolde en
Midwolderweg/Euroweg/Tolberterstraat. Ook is de maximumsnelheid
teruggebracht van 80 km/uur naar 60 km/uur en is landbouwverkeer
toegestaan op de hoofdrijbaan. De infrastructurele maatregelen gingen
gepaard met uitgebreide voorlichtingscampagnes, onder andere voor
weggebruikers, schooljeugd en buschauffeurs. Het project kreeg
aandacht van de landelijke pers tijdens een bijzondere actie waarbij
cd's werden uitgedeeld met daarop een speciaal voor deze gelegenheid
geschreven nummer van cabaretier Arno van der Heyden. Met deze actie
werd de weggebruiker om begrip gevraagd voor eventueel oponthoud
tijdens de wegwerkzaamheden. Regiopolitie Groningen heeft in de
projectperiode opvallende en onopvallende controles gehouden op
snelheid, alcoholgebruik, gordelgebruik, verlichting en rijgedrag.
26 september 2006
Provincie Groningen