Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Consument positief over de warme bakker
26-09-2006
Consumenten waarderen bij de warme bakker vooral de kwaliteit (vers,
lekker en goed brood), het gevarieerde en uitgebreide assortiment en
de ambachtelijke beleving (nostalgie/gezelligheid). Een en ander
blijkt uit onderzoek naar het imago van de warme bakker van de
Commissie Detailhandel Brood en Banket van het HBD/HBA.
Het onderzoek geeft aan dat er weinig verschillen bestaan over hoe
diverse leeftijdsgroepen tegen de warme bakker aankijken. Levensstijl
is een meer bepalende factor. Consumenten zijn eerder geneigd naar de
warme bakker te gaan als zij overdag meer tijd hebben,
kwaliteitsbewust zijn, in een dorp wonen of zijn opgegroeid met de
warme bakker. De banketbakker scoort vooral goed op aspecten als
creativiteit, exclusiviteit en kwaliteit.
Concurrentie
Ondanks het goede imago van de warme bakker geeft een deel van de
ondervraagden aan bij de supermarkt brood te kopen. Redenen hiervoor
zijn vooral het gemak, de locatie, openingstijden, meer aanbod aan het
eind van de dag en de lagere prijs (vooral discounters). Motieven om
niet naar de warme bakker te gaan zijn dus vooral functioneel van
aard, zoals het gebrek aan tijd, gering aanbod aan het eind van de
dag, openingstijden en prijsperceptie.
Ideale warme bakker
Als kenmerken van de ideale warme bakker noemt de consument vooral het
uitgebreide aanbod (verkoopt geen âneeâ), ruime openingstijden,
creativiteit, zichtbaar bakproces, de heerlijke geur, gezellige
ambachtelijke uitstraling, hygiëne en voldoende parkeermogelijkheden.
Zeker zo belangrijk vindt de consument dat de medewerkers hun klanten
kennen en de passie / toewijding van de warme bakker.
Banketbakker
Consumenten zijn tevens ondervraagd over de banketbakker. De consument
koopt banket bij de banketbakker/patisserie vanwege het gevarieerde,
exclusieve en creatieve assortiment en de hoge kwaliteit. Hiervoor
blijkt de consument bereid meer moeite te doen. In tegenstelling tot
de warme bakker tellen locatie en gemak minder zwaar wanneer
consumenten naar de banketbakker gaan.
Paneldiscussie
Het kwalitatief consumentenonderzoek (met gebruik van
groepsdiscussies) is uitgevoerd door PQR Research. De Commissie
Detailhandel Brood en Banket gebruikt de resultaten van het onderzoek
bij de voorbereiding van de promotiecampagne in 2007.