Persbericht
Eindhoven, maandag 25 september 2006
Van professionals voor professionals
Siemens VDO lanceert échte vrachtautonavigatie
Het moeizaam rangeren in doodlopende stegen en het inspannende keren
voor te lage bruggen: binnenkort behoort dit voor de
vrachtautochauffeur tot het verleden. Want Siemens VDO houdt rekening
met de bijzondere eisen voor bedrijfsautos en introduceert een echt
vrachtautonavigatiesysteem. Hierbij is de computersoftware zo
aangepast, dat bij het routeadvies rekening wordt gehouden met de
speciale voertuigeigenschappen van grote vrachtautos. Bij de
routeberekening wordt ook rekening gehouden met voertuigspecifieke
kenmerken zoals hoogte en gewicht. Tevens is er aandacht besteed aan
een vergroot kaartgegevensbestand en een groot aantal nieuwe speciale
locaties voor de vrachtautochauffeur. Siemens VDO rekent gaat ervan
uit dat de vrachtauto navigatie wordt toegepast in de serieproductie
vanaf 2007.
Met het doel de goederen én het voertuig betrouwbaar en zo snel
mogelijk hun einddoel te laten bereiken heeft Siemens VDO nu op basis
van de meermaals geprezen navigatiesystemen voor de personenauto de
eerste vrachtautonavigatie ontwikkeld. Hierbij houdt de onderneming
niet alleen rekening met de specifieke gegevens voor bedrijfsautos van
de kaartenmakers, maar zij heeft bovendien de systeemsoftware zo
aangepast, dat extra voertuiggegevens zoals hoogte, breedte, gewicht
en asbelasting in de routeberekening worden verwerkt. Hierdoor vindt
een aparte, voertuigspecifieke afweging van de in de kaartgegevens
gedeponeerde doorrijhoogten, draagkracht van bruggen enzovoorts
plaats. De algoritmes voor de routegeleiding zijn navenant de
voertuigeigenschappen van grote vrachtautos gewijzigd. Hierdoor kunnen
extra keermanoeuvres bewust vermeden worden, wordt de kaartweergave
met speciale symbolen voor vrachtautos uitgebreid en is de berekening
van de aankomsttijd dienovereenkomstig gemodificeerd.
Tijdens de invoer van de reisbestemming voert de chauffeur eerst de
gegevens van zijn vrachtautos in het apparaat in. Op grond van lengte,
breedte, gewicht, hoogte, asbelasting en de gevarenklasse van de
goederen kiest het navigatiesysteem alleen nog trajecten uit, die het
voertuig probleemloos kan rijden. Deze gegevens worden slechts een
keer ingevoerd, en bij elke nieuwe start van het navigatiesysteem
alllen nog gecontroleerd. Hierbij kunnen bijvoorbeeld het laadgewicht
of de gevarenklasse van de goederen na het lossen voor de terugrit
snel en probleemloos worden gewijzigd. Zodra de voertuiggegevens en de
plaats van bestemming ingevoerd zijn, begint automatisch de
elektronische routebegeleiding. Omdat Siemens VDO een zogenaamde
TMC-ontvanger in het navigatiesysteem heeft geïntegreerd, biedt het
systeem de chauffeur de verkeersinformatie aan en in geval van een
verkeersbelemmering indien gewenst een alternatieve route. Ook hier
worden de speciale trajectcriteria in acht genomen, zodat de chauffeur
niet door kleine plaatsjes of over smalle bruggen hoeft te rijden.
Vandaag de dag hebben de makers van digitale landkaarten de speciale
beperkingen en locaties voor vrachtautos zoals bijvoorbeeld
tankstations/restaurants/garages voor delen van West-Europa al in hun
database verwerkt. Daar waar brughoogtes of asbelastingen nog niet
opgenomen zijn, leidt Siemens VDO de vrachtautochauffeur door gebruik
te maken van de traditionele personenautonavigatie die voor deze
gebieden automatisch ter beschikking staat, naar het doel. De vast
ingebouwde vrachtautonavigatie van Siemens VDO werkt als een van de
eersten met een compacte SD-kaart die het gehele wegennet en de
speciale locaties van Europa bevat. Omdat afgezien werd van een
conventionele cd- of dvd-speler wordt de navigatiecomputer duidelijk
compacter en robuuster.
Het apparaat, dat Siemens VDO de automobielfabrikanten zal leveren, is
van interfaces voorzien die een ergonomisch geoptimaliseerde
integratie van de vrachtautonavigatie in het dashboard van een
bedrijfsauto mogelijk maken. Indien door de automobielfabrikant
gewenst kunnen hierdoor bijvoorbeeld navigatieaanwijzingen in het
gecombineerde instrument weergegeven worden. De besturing kan
desgewenst met behulp van de origineel aanwezige bedieningselementen
plaatsvinden. Voor de weergave van de landkaart wordt een groot, bij
elke lichtsterkte goed afleesbaar beeldscherm in het dashboard
geïntegreerd, waarvan de weergave op de behoefte van de klant
afgestemd wordt. Ook andere telematica, informatie- en
communicatiefuncties kunnen aangesloten worden en werkplaatsen en
serviceondernemingen van de truckfabrikant kunnen in de kaart
opgenomen worden.Tijdens een tweede ontwikkelingsfase is een verdere
integratie van voertuigspecifieke functies denkbaar: wanneer andere
voertuigsystemen gebruikmaken van gegevens van het navigatiesysteem
zoals wegprofielen, hellingen en dalingen kan de versnellingsbak al
vóór de helling terugschakelen en kunnen brandstofkosten hierdoor
permanent verlaagd worden.
Siemens VDO introduceert de vrachtautonavigatie in 2007 bij de
bedrijfsautofabrikanten.
Deze persinformatie wordt met een afbeelding gecompleteerd. U kunt de
afbeelding alsook het persbericht via het internet onder
http://www.siemensvdo.de/presse downloaden.
Siemens VDO Automotive is één van de grootste toeleveranciers van de
automobielindustrie ter wereld voor elektronica en mechatronica. Deze
tot Siemens AG behorende afdeling was in het boekjaar 2005 (30.9.2005)
goed voor een omzet van 9,6 miljard euro.
Verdere informatie voor lezers en eindgebruikers onder:
http://www.siemensvdo.de/contactus
Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Josje Mosies
Tel: (070) 333 2095
E-mail: josje.mosies@siemens.com
Zie voor alle persberichten internet: www.siemens.nl/persinfo
Siemens