Ingezonden persbericht
Europese Dag van de Talen op dinsdag 26 september
Brussel, waar meertaligheid groeit en bloeit
Op de campus Etterbeek (Basisschool én Atheneum) lopen 1163 leerlingen school. Samen tellen wij 28 verschillende talen. Alleen daarom al kan de Dag van de Talen niet onopgemerkt voorbij gaan.
Het Brussels Nederlandstalig onderwijs verdedigt de belangen van de Nederlandse taalgroep in Brussel, leert de anderstaligen vlot Nederlands en zorgt ervoor dat alle jongeren meertalig zijn. Brussel is dus het ideale terrein om meertaligheid te realiseren.
Wij nodigen u graag uit om met ons tijdens de geplande activiteiten op dinsdag 26 september de meerwaarde van meertaligheid te beleven.
Evenementen Projectdag Meertaligheid op de campus van het KAE
- musiceren in het Frans bij de kleuters. Juf Daniëlle zal samen met een groep leerlingen (moedertaal Nederlands) musiceren in het Frans;
- ouders leren een lied aan in het vierde leerjaar. De leerkrachten hebben ouders met een vreemde thuistaal gevraagd om hun klas een lied te komen aanleren;
- levensgrote 'Wie is het ?' door de native speaker. De leerlingen zijn verkleed en spelen een levensgrote 'Wie is het ?' in het Frans;
- Carluccio achterna met juf Patrizia. De juf Italiaans wil samen met een groepje leerlingen een aantal zuiderse specialiteiten klaarmaken;
- het woordenboek van de school. De leerlingen van het vijfde leerjaar maken een basiswoordenboek van de talen die op school voorkomen. Hoe zegt men stoel, tafel, brood,. in de verschillende talen die de kinderen thuis spreken ?
- eerstejaars secundair spelen een Franse versie van "Cranium" met een klas uit de basisschool;
- tweede- en derdejaars leren via hoekenwerk Engelse woorden en dialoogjes aan in de basisschool;
- leerlingen uit het 6de jaar secundair lezen sprookjes en verhalen voor in de klassen van het 1ste en 2de leerjaar basisschool;
- kinderen uit de basisschool die thuis Spaans of Duits praten etaleren hun meertaligheid en gaan het gesprek aan met de laatstejaars in de les Spaans of Duits;
- gedifferentieerde lessen Frans met luister- en acteermomenten;
- treed in de voetsporen van MI6 en ontmasker via het "I spy" rollenspel de spion;
- het "Deutschlandspiel", "Mord am Strand" of "Das kleine Spiel der Monster des Alltags" illustreren de interactieve aanpak in de lessen Duits;
- vijfdejaars debatteren in verschillende talen over meertaligheid;
- voor de gelegenheid geven leerlingen aan hun klasgenoten lesjes Afrikaans, Pools, Duits, Roemeens, Filippino .
- learning English in an age of global communication is de thematiek die besproken wordt in de lessen Engels.
Onze visie
Het Brussels Nederlandstalig onderwijs is het ideale midden om tweetaligheid en meertaligheid bij jongeren te realiseren. Waar elders dan in Brussel is zo'n taalmix voorhanden? Waar elders kom je met zoveel andere talen in contact? Meertaligheid is er dagelijkse realiteit. Taal leeft in een stad als Brussel. Niet alleen in de winkels en metro worden leerlingen met andere talen geconfronteerd, ook aan de schoolpoort is een mix aan talen te horen.
In de Brusselse scholen lopen naast Nederlandstalige leerlingen ook tal van Frans- en anderstalige leerlingen school. Onze scholen kennen deze context al jaren. Door hierop in te spelen werd dit een troef.
De campus Etterbeek benut de mogelijkheden van die meertalige omgeving. Wij pakken uit met een gezamenlijk programma van meertaligheid op onze campus. Wij brengen de ambitie om onze leerlingen echt meertalig te laten worden al langer in de praktijk. Onze didactische aanpak houdt rekening met de verschillende instapniveaus en mogelijkheden van de leerlingen.
In een samenleving die gekenmerkt wordt door individualisme blijven wij ijveren voor verdraagzaamheid, respect en verbondenheid. Het stimuleren van een uitgebreidere talenkennis en het realiseren van meertaligheid zijn belangrijke doelen. Het kennen van talen biedt niet alleen meer kansen, een goede talenkennis effent ook het pad om anderen te ontmoeten, wakkert de nieuwsgierigheid naar en de interesse voor de "andere" aan en wapent ons om het multiculturalisme intenser te beleven. Meertaligheid maakt onze leerlingen tot betere wereldburgers.
Het is een hardnekkig verhaal dat de hoeveelheid anderstalige leerlingen in Brussel leidt tot taalarmoede. Op de campus Etterbeek tonen wij aan dat dit niet het geval hoeft te zijn. Het Brussels Nederlandstalig onderwijs verdedigt de belangen van de Nederlandse taalgroep in Brussel, leert de anderstaligen vlot Nederlands en zorgt ervoor dat alle jongeren meertalig zijn.
Het niveau van de lessen Frans is er hoger dan in Vlaanderen. In vele Nederlandstalige scholen van Brussel worden de leerlingen beter dan in Vlaanderen ware polyglotten. Dit aspect mag wel eens belicht worden.
Door een evenwichtige instroom tussen Nederlandstalige en anderstalige leerlingen kan deze rijkdom bewaard worden. Daarom bepleiten wij een bepaald voorinschrijvingsrecht voor Nederlandstaligen.
Meertaligheid op de campus van het KAE
De taalleerkrachten van de Basisschool en van het Atheneum werken gezamenlijk een taaltraject uit. Hierbij wordt op maat van elk kind andere talen aangeleerd. Dagelijks bouwen tal van taalprojecten aan de meertaligheid van onze leerlingen:
- Al vanaf de tweede kleuterklas is er initiatie Frans voor de Nederlandstalige kleuters;
- Vanaf de tweede kleuterklas is er mogelijkheid om initiatielessen Italiaans te volgen;
- Voor leerlingen met Italiaanse roots ; wekelijks verschillende lestijden waarin de leerstof ook in het Italiaans wordt gegeven;
- In de lagere afdeling worden de leerlingen opgesplitst in niveaugroepen op basis van hun kennis Nederlands en Frans;
- De Nederlandstalige leerlingen krijgen Franse les van een native speaker die hiervoor speciaal werd aangeworven en een schooleigen curriculum uitwerkte;
- De anderstalige leerlingen krijgen extra lessen Nederlands;
- Er is overleg tussen de leerkrachten van de basisschool en het atheneum over het afstemmen van de leerlijnen;
- Minstens 2u. Engelse les vanaf het 1ste leerjaar secundair;
- Per week 4u. extra Nederlands in de 1ste en 2de moderne T(aal);
- Wekelijkse inhaallessen Nederlands, Frans en Engels tot en met het 3de jaar secundair;
- De jaarlijkse gedichtendag en het jaarlijks leesfeest voor de hele school;
- Een taalbad van een week voor de tweedejaars ofwel in Parijs, ofwel in Amsterdam;
- Alle derdejaars gaan op geïntegreerde werkperiode (GWP) naar Groot-Brittannië;
- De taalrichtingen krijgen in het 4de jaar 2u. en in het 5de en 6de jaar 3u. Duits per week;
- Alle vijfdejaars beleven twee weken lang een uitwisseling met een Italiaanse secundaire school;
- Leerlingen toerisme leren gidsen in het Nederlands, Frans en Engels;
- In 5 en 6 krijgen leerlingen in de taalrichtingen 4u. Nederlands, 4u. Frans, 3u. Engels, 3u. Duits én 2u. Spaans;
- Leerlingen van de 3de graad nemen deel aan debatwedstijden;
- .
Bijlage
In het atheneum lopen 683 leerlingen school. Wij tellen 20 nationaliteiten. 92% van onze leerlingen heeft de Belgische nationaliteit. Maar er zijn ook 24 Nederlanders, 4 Marokkaanse-, 3 Italiaanse-, 3 Filippijnse-, 3 Colombiaanse-, 2 Portugese-, 2 Zuid-Afrikaanse- en 2 Bulgaarse leerlingen. Wij hebben ook telkens één leerling(e) uit Kazakstan, Ghana, Griekenland, Kongo, Vietnam, Ierland, Oezbekistan, Bangladesh, Suriname, Chili en Servië.
Wij tellen 28 verschillende talen. 53% van de leerlingen spreekt thuis Nederlands, 42% Frans. Naast een hele reeks Europese talen (van Spaans tot Russisch) zijn er ook leerlingen die thuis Armeens, Arabisch, Libanees, Vietnamees, Chinees, Thais, Assamees (Indische regionale taal) Hebreeuws, Filippino, Bengaals (tweede taal in India), Urdu (officiële taal in Pakistan), Lingala, of Sranan (Creoolse taal in Suriname) spreken.
Sven Geenens Patrick De Clercq Filip Giraldo
Directeur Basisschool Directeur Atheneum Adjunct-directeur Atheneum
0475-38.45.19 0472-43.71.77 04T7-78.87.54
-----------------------
Persmededeling
---- --