Wat is de waarde van Supplier Relationship Management voor een onderneming?
Nieuw onderzoek van Capgemini toont discrepantie tussen
ondernemingsprioriteiten voor 2007 en gebruik van huidige inkoopsystemen
Publicatiedatum 26 September 2006
Capgemini publiceert vandaag enkele bevindingen uit haar recente
onderzoek naar het beheer van relaties met leveranciers, onder de
titel `Welke meerwaarde is te verwachten van Supplier Relationship
Management oplossingen'. In het onderzoek is gekeken naar de
prioriteiten van CPO's (Chief Purchasing Officers) in zes Europese
landen. Daarnaast is onderzoek gedaan naar de discrepantie tussen deze
prioriteiten en het huidige gebruik van inkoopsystemen op zowel
ondernemings- als eindgebruikersniveau. Inkoop blijft een belangrijk
aandachtsgebied voor Europese bedrijven, die met een effectief systeem
10 tot 25% op de inkoopkosten zouden kunnen besparen, afhankelijk van
de complexiteit van de uitgaven en het ontwikkelingsniveau van de
huidige inkoopprocessen.
SRM (Supplier Relationship Management) wordt gedefinieerd als een
allesomvattende strategie waarbij leveranciers realtime op uw systemen
aangesloten zijn, zodat u de controle krijgt over de directe en
indirecte uitgaven van uw organisatie. Hierbij worden leveranciers
getransformeerd tot partners en wordt waarde gecreëerd door een
optimale inzet van applicaties.
De belangrijkste bevindingen van het onderzoek:
* De ondervraagde CPO's zijn van mening dat de belangrijkste
prioriteit voor 2007 bestaat uit het optimaal gebruikmaken van
relaties met voorkeursleveranciers. Dit komt neer op handelen op
basis van contracten en het verkrijgen van beter inzicht in de
uitgaven aan deze leveranciers.
* De CPO's melden verder dat steeds meer aandacht wordt besteed aan
Supplier Relationship Management, onder meer via prestatiemetingen
en supplier development (ontwikkeling van de toegevoegde waarde
van leveranciers).
* CPO's uit de publieke sector geven te kennen dat overheden streven
naar een grotere toegevoegde waarde van leveranciers.
* Een uniek aandachtspunt in de sector financiële dienstverlening is
commodity outsourcing. Financiële dienstverleners lopen vaak
voorop als het gaat om geavanceerde inkoopmethoden.
* Wetgeving, zoals de Sarbanes-Oxley Act, krijgt steeds meer
aandacht. Uit de gegeven antwoorden blijkt dat ondernemingen nog
steeds reactief omgaan met nieuwe wet- en regelgeving, in plaats
van een proactieve strategie te ontwikkelen.
Naast deze positieve aandachtspunten waarop SRM met succes kan worden
toegepast, blijkt uit het onderzoek, waarbij ook de eindgebruikers van
inkoopsystemen zijn geïnterviewd, dat veel ondernemingen weliswaar
systemen hebben geïmplementeerd, maar dat ze deze niet optimaal
benutten. Bovendien hebben de gebruikers zich de systemen en hun
doelstellingen nog niet toegeëigend.
* Uit het onderzoek blijkt dat CPO's heel graag het gehele
inkoopproces zouden willen standaardiseren, maar Capgemini
constateert dat inkoopveilingen en e-sourcing nog maar zeer
mondjesmaat worden toegepast. Dit staat een goede standaardisering
in de weg.
* Minder dan 50% van de SRM-gebruikers gebruikt de applicatie om
orders te volgen. Meestal halen ze informatie uit het systeem en
produceren ze afzonderlijke rapporten via het ordermanagement. 20%
van de gebruikers volgt de orders altijd buiten het SRM-systeem.
* Slechts 7% van de inkopers gebruikt altijd de rapportagefuncties
van de applicatie. 35% maakt nooit gebruik van deze functie, die
toch ontworpen is om betrouwbare rapporten te genereren.
* Veel inkopers gebruiken bij de voorbereiding van contracten
informatie over uitgaven, maar minder dan 40% van de inkopers is
in staat deze gegevens binnen de SRM-applicatie op te vragen. Voor
60% van de gebruikers is de informatie niet toegankelijk, ook al
is deze binnen het systeem aanwezig.
* 30% van de gebruikers gaf aan dat ze meer training nodig hebben om
effectief gebruik te kunnen maken van de SRM-applicatie.
Mario van Vliet, Global Supply Chain Management Leader bij Capgemini,
over de uitkomsten: "Er bestaat op de markt nog altijd veel verwarring
over wat SRM nu precies inhoudt. Dit wordt mede veroorzaakt doordat de
implementatie en integratie van SRM vaak gecompliceerd verloopt. Veel
ondernemingen besteden onvoldoende tijd aan het identificeren van de
bedrijfsprocessen en inkoopkanalen die door de implementatie zullen
worden beïnvloed. Vervolgens blijven ze halverwege het
implementatieproces steken zonder dat ze de verwachte
kostenbesparingen kunnen realiseren. Ondernemingen zouden advies
moeten inwinnen voordat ze aan de implementatie beginnen of wanneer de
implementatie weer op het goede spoor gezet moet worden, zodat er
reële voordelen kunnen worden behaald. Ondernemingen die erin geslaagd
zijn inkoopsystemen op een effectieve manier te implementeren,
constateren dat deze systemen de administratie rond de inkoopprocessen
vereenvoudigen, dat de naleving van wetgeving eenvoudiger is te
realiseren, en dat de concurrentiepositie wordt verbeterd dankzij een
kortere marktintroductietijd. Bovendien kunnen er betere
inkoopprofessionals worden aangetrokken".
De definitie van SRM volgens Capgemini
Capgemini herkent dat de meeste inkoopmanagers de term `SRM' slechts
zelden gebruiken in de context van softwarematige ondersteuning van
processen. Ze spreken eerder over leverancierrelaties en het beheer
van productcategorieën. Capgemini hanteert een bredere definitie,
waarmee drie centrale fasen van de SRM-ontwikkeling binnen een
organisatie worden beschreven: gecoördineerde inkoop en harmonisatie
van inkoopkanalen; het `sluiten van de cirkel' tussen de strategische
inkoopcyclus en de inkoopordercyclus; alsmede het inbedden van de
inkoopstrategie in de kern van de onderneming. Bovendien moet de
inkoopstrategie geïntegreerd worden met de belangrijkste leveranciers
om relaties op te bouwen die voor beide partijen voordelen bieden.
Capgemini stelt dat ondernemingen aanzienlijke besparingen kunnen
behalen wanneer ze hun inkoopproces verder ontwikkelen door de stap
van e-procurement naar SRM te maken. Om naar dit volwassenheidsstadium
te groeien, wordt geadviseerd aandacht te besteden aan de grote
lijnen:
* Strategische in plaats van tactische inkoop
* Inkoop op opkomende markten
* Meertaligheid
* Integratie met (strategische) leveranciers
* Ondersteuning voor complexe goederen en diensten
* Integratie en dekking van MRO
* Mondiale implementatie en samenvoeging met ERP
Transformatie
Goede toepassing van Supplier Relationship Management past binnen het
concept `Transformatie,' dat in de optiek van Capgemini van groot
belang is voor elke organisatie. Wat is, in deze context,
transformatie? Elke organisatie probeert veranderingen door te voeren
om beter te kunnen presteren. Binnen de organisatie moeten
leiderschap, durf en ambitie aanwezig zijn om dit proces op gang te
houden. Bovendien moet de wil tot transformatie uiteraard
organisatiebreed gedragen worden. Capgemini heeft de inhoud en
ervaring om, samen met de organisatie, de gewenste veranderingen te
kunnen realiseren. Zo ook in het geval van Supplier Relationship
Management waarbij bijvoorbeeld een integrale aanpak van belang is bij
veranderingen in de logistieke processen, andere samenwerking met
leveranciers en transformatieprocessen in IT en overige
organisatie-aspecten.
Over Capgemini
Capgemini, een van de meest toonaangevende aanbieders van consulting-,
technology- en outsourcingdiensten ter wereld, werkt op een unieke
manier samen met zijn klanten. Deze werkwijze noemt Capgemini de
"Collaborative Business Experience". Door zich te richten op
gezamenlijk succes en het behalen van aantoonbare toegevoegde waarde
helpt Capgemini bedrijven bij het ontwikkelen van nieuwe
groeistrategieën, het optimaal benutten van de mogelijkheden van
technologie, en te groeien als gevolg van een krachtige samenwerking.
Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 61.000 medewerkers in dienst en
realiseerde in 2005 een omzet van 6,9 miljard euro.
Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en
onderzoek is te vinden op www.nl.capgemini.com.
Meer informatie
Capgemini, Lucas Stassen, woordvoerder
Mobiel: 06 4172 5315
E-mail: lucas.stassen@capgemini.com