Toespraak bij de ondertekening van de overeenkomst over de bouw van nieuwe
sluizen in de Zuid-Willemsvaart
Toespraak | 22-09-2006 | Den Bosch | Karla Peijs, minister van Verkeer
en Waterstaat
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
We hebben vandaag met z'n allen écht iets te vieren, want binnenkort
gaan we eindelijk aan de slag met de omlegging van de
Zuid-Willemsvaart. Ik zeg eindelijk, want 1976 lagen de eerste plannen
al op de tekentafel. Fidel Castro was toen pas achttien jaar aan de
macht in Cuba, Mao Zedong blies zijn laatste adem uit en onze kinderen
keken voor het eerst naar Sesamstraat. Kunt u nagaan hoelang geleden
dat is!
Maar ach, de Sint-Jan is ook niet op één dag gebouwd, zullen we maar
zeggen... Laten we daar vandaag maar niet al te lang bij stilstaan en
het de volgende keer gewoon een beetje sneller doen. Want stilstand is
achteruitgang. Het is een cliché, maar daarom niet minder waar.
Naar boven
Onze blik is nu gericht op 2014. Als zich geen nieuwe problemen
voordoen, is dat het jaar waarin we de nieuwe Zuid-Willemsvaart in
gebruik nemen. Vanaf dat moment is de binnenvaart voor Den Bosch een
beetje buitenvaart geworden, want het scheepvaartverkeer gaat dan niet
langer dwars door het centrum, maar in een keurige boog om de stad
heen. Dat is goed nieuws voor de ontwikkeling van de binnenstad van
Den Bosch, de binnenvaart en het milieu.
De nieuwe Zuid-Willemsvaart zal vooral ook in economische zin een
belangrijke impuls betekenen. En niet alleen voor Den Bosch, maar voor
de wijde regio. Het Brabantse kanalenstelsel biedt bedrijven nu al
veel mogelijkheden, en die mogelijkheden worden alleen maar groter. De
omlegging van de Zuid-Willemsvaart staat namelijk niet op zichzelf. Er
wordt ook nog eens fors geïnvesteerd in vernieuwing van de sluizen 4
tot en met 6 tussen Veghel en Helmond. Zodadelijk sluiten we daar een
convenant over met de provincie en de betrokken gemeenten en SRE.
Zoals sommigen van u al zullen weten, is Rijkswaterstaat al volop
bezig met het vervangen van de sluizen 10 en 12 in de
Zuid-Willemsvaart, enkele tientallen kilometers verderop bij Someren.
Kortom, dat gaat de goede kant op.
Even terzijde: Ik vraag me trouwens af waarom die sluizen geen naam
hebben. Misschien kunnen we daar straks ook meteen wat aan doen. Een
sluis met een mooie naam schut toch een stuk prettiger, lijkt me.
Naar boven
Dames en heren,
De binnenvaart wint aan populariteit. En dat verbaast me niets, want
vervoer over het water is betrouwbaar, bedrijfszeker en betaalbaar.
Die groei houd ik graag in. Maar dat kan ik natuurlijk niet alleen. De
medewerking van provincies, maar ook van gemeenten is onmisbaar.
Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat bedrijfsterreinen langs het water
het domein blijven van bedrijven die voor de aan- en afvoer van
goederen afhankelijk zijn van dat water.
Helaas zie ik het nog te vaak gebeuren dat er op dit soort plekken
bedrijven worden gevestigd die bij wijze van spreken net zo goed
midden op de hei zouden kunnen zitten. Dat is natuurlijk hartstikke
zonde. Iets om samen goed op te letten.
Ook op financieel gebied hebben we elkaar nodig als we iets voor
elkaar willen krijgen. De nieuwe Zuid-Willemsvaart bijvoorbeeld, is op
zichzelf al een miljoeneninvestering, maar nieuwe sluizen zijn
natuurlijk ook niet gratis. Ik ben dan ook blij dat ik met de
provincie Noord-Brabant, het SRE en zeven omliggende gemeenten
afspraken heb kunnen maken over de verdeling van de kosten. Ook met
het Waterschap zullen nog financiële afspraken gemaakt worden.
Naar boven
Uiteindelijk genieten we allemaal van de baten, en dan is het wel zo
eerlijk de lasten ook eerlijk te verdelen.
Zo meteen tekenen we een overeenkomst waarin we onze afspraken
vastleggen. En, dames en heren, als het aan mij ligt gaat de eerste
schop dan meteen de grond in, want we hebben nu wel lang genoeg
gewacht.
Dank u wel.
Naar boven
Verwante onderwerpen
* Aanleg en onderhoud vaarwegen
* Binnenvaart
* Ruimte voor de rivier
Ministerie van Verkeer en Waterstaat