Gemeente Buren
Resultaten onderzoek 'Burgertevredenheid in Buren'
Inwoners positief, maar willen meer klantgerichte gemeente
Inwoners van de gemeente Buren zijn over het algemeen tevreden over de
gemeentelijke dienstverlening en voorzieningen, maar op een aantal
punten ontevreden. De snelheid van behandeling van brieven en
klachten, het inspelen op plannen en wensen van burgers, het onderhoud
van wegen en fietspaden, en de voorzieningen voor jongeren en ouderen
moeten beter. Als gemeente om te wonen, werken en recreëren scoort
Buren bijna een 7. De interesse en betrokkenheid van inwoners bij hun
gemeente ligt in Buren hoger dan in veel andere gemeenten. Dit blijkt
uit het eerste brede onderzoek naar de tevredenheid onder burgers, dat
is uitgevoerd door I&O Research. Van de 2.481 willekeurig benaderde
inwoners hebben er 804 (32%) aan meegedaan; volgens I&O Research biedt
het onderzoek daarmee een representatief beeld.
De gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie wilden dit
burgertevredenheidsonderzoek om inzicht te krijgen in de verwachtingen
en meningen van klanten over de publieke dienstverlening. Op basis van
de uitkomsten en aanbevelingen zullen burgemeester en wethouders aan
de raad een voorstel doen om keuzes te maken over de verbetering van
gemeentelijke diensten en voorzieningen.
Van de persoonlijke dienstverlening aan publieksbalie, telefoon en per
brief wordt die aan de balie (het gaat vooral om burgerzaken zoals het
paspoort) het best beoordeeld met een rapportcijfer van 7,2: de
vriendelijkheid, deskundigheid en persoonlijke benadering krijgen de
hoogste waardering. Snelheid en wachttijd worden lager aangeslagen, de
openingstijden en de afstand van woonplaats tot gemeentehuis het
laagst: een krappe voldoende, duidelijk lager dan in andere gemeenten.
Voor telefonische contacten met de gemeente geven inwoners het
rapportcijfer 6,8, wat ook lager is dan in andere gemeenten. Hier
krijgt de vriendelijkheid de hoogste - en de snelheid de laagste
waardering. Twee op de vijf inwoners belden het afgelopen jaar met de
gemeente. Minder gebruikt is de servicelijn 609609 voor het melden van
een gat in de weg, een kapotte straatlantaarn, verstopt riool of
achterstallig groenonderhoud. Eén op de zeven inwoners deed een
melding via de servicelijn. De snelheid en wijze van afhandeling van
de klacht krijgt een 5½: ruim een punt lager dan het gemiddelde cijfer
elders.
Drie op de tien inwoners schreven het afgelopen jaar een brief naar de
gemeente, vooral een bezwaarschrift of vergunningaanvraag. Zij zijn
het meest tevreden over het taalgebruik en de leesbaarheid van het
gemeentelijke antwoord, het minst over de snelheid van behandeling.
Het rapportcijfer: een 6-, is modaal.
Voorzieningen
In het onderzoek is ook gepeild wat burgers vinden van
gemeenschappelijke voorzieningen, zoals wegen, speel- en
sportmogelijkheden enzovoorts. Inwoners kennen groot belang toe aan de
afvalinzameling, het basisonderwijs en de zorgvoorzieningen en zijn
daarbij ook (zeer) tevreden over de geboden kwaliteit. Goed
onderhouden wegen en fietspaden vindt bijna iedereen (zeer)
belangrijk, maar toch is één op de drie mensen er (erg) ontevreden
over. Ook over de lijnbus en de voorzieningen voor jongeren is er veel
onvrede.
Woon- en leefgemeente
Als woon- en leefgemeente haalt Buren een iets hoger cijfer dan het
landelijke. Over hun woning zijn inwoners van de gemeente het meest
tevreden, gevolgd door de woonomgeving, de buurt, kern, gemeente en
tot slot de verkeersveiligheid. In totaal haalt de gemeente Buren een
rapportcijfer van 6,9. Liefst 85% van de deelnemers zegt hier graag te
blijven wonen. Ongeveer twee op de drie inwoners vinden het zeer
belangrijk dat het landelijke karakter van de gemeente Buren blijft
behouden: meer dan 90% vindt het buitengebied aantrekkelijk en ruim,
goed toegankelijk en met goede fietsmogelijkheden. Ruim twee op de
drie inwoners menen dat de gemeente voldoende doet aan het behoud van
het landelijke karakter. Een vrijwel even groot aantal vindt dat de
gemeente genoeg woningbouw pleegt. Driekwart vindt dat er voldoende
evenementen zijn, maar voor het culturele aanbod krijgt de gemeente
van de inwoners een onvoldoende (5,6).
Veiligheid
Te hard rijden, hondenpoep en rommel op straat zijn vervelende
voorvallen, die volgens de burgers van Buren veel voorkomen. Van
(zware) misdrijven in de gemeente merken zij nauwelijks iets. Negen op
de tien inwoners voelen zich veilig.
Ruim de helft vindt dat er te weinig plekken voor jongeren zijn. De
grootste bron van ergernis voor de meeste inwoners is het roekeloos
rijden/fietsen. Ook op straat spugen en op straat op elkaar schelden
staan hoog op de irritatieladder.
Vrijwilligerswerk en zorg
55 Procent van de inwoners is lid van een vereniging of club (en 75%
doet aan sport, bij een club, op de sportschool of ongeorganiseerd).
Twee op de drie mensen zijn actief als vrijwilliger, in de zorg en
hulpverlening, voor de vereniging, in onderwijs en vorming of in
kerkelijk verband. 15 Procent werkt als mantelzorger voor een
familielid of plaatsgenoot die ondersteuning nodig heeft: éénderde
doet dat minder dan vijf uur per week, éénkwart besteedt er wekelijks
meer dan 20 uur aan. Inwoners die een beroep hebben gedaan op zorg,
zoals voorzieningen voor gehandicapten, huishoudelijke hulp of opname,
vinden in grote meerderheid dat zij snel antwoord en de juiste zorg
kregen.
Informatie
Driekwart van de inwoners (landelijk: tweederde) leest de
gemeentelijke informatierubriek in De Stad Buren wekelijks. Hun
oordeel over de leesbaarheid, hoeveelheid informatie, vormgeving en
inhoud is positief, maar ligt iets onder de cijfers van andere
gemeenten. Het nieuwe Gemeente Buren Magazine is door drie op de vijf
inwoners een- of tweemaal gelezen en krijgt een wat hogere waardering.
De gemeentegids van Buren wordt door inwoners vaker geraadpleegd dan
in de modale gemeente het geval is. 55% maakt gebruik van de
gemeentelijke website www.buren.nl en waardeert die met een 6,3
(landelijk: 6,8): het hoogst op leesbaarheid en vormgeving, het laagst
op bruikbaarheid en inhoud. De meeste inwoners (twee op de drie)
vinden de site belangrijk als informatiemiddel, ruim de helft wil
digitaal aanvragen kunnen doen voor bijv. paspoort of vergunning.
Overigens hebben meer mensen voorkeur voor de persoonlijke aanvraag
aan de publieksbalie.
Betrokkenheid
Drie op de vijf inwoners voelen zich door de gemeente voldoende
betrokken bij plannen en beleidsontwikkelingen, één op de vijf niet.
De informatie- en inspraakbijeenkomst vinden burgers het beste middel,
gevolgd door internet. Deelname aan de politieke markt van de
gemeenteraad en aan raadsvergaderingen wordt weinig genoemd. Een
opvallend hoog percentage: 13, wil met het gemeentebestuur
discussiëren in een forum op de website; in veel andere plaatsen ligt
dat maar op 3%.
Een grote meerderheid vindt dat het gemeentehuis goed bereikbaar is en
dat je bij de gemeente makkelijk naar binnen loopt, maar ook dat de
gemeente niet goed reageert op initiatieven van burgers en onvoldoende
medewerking geeft aan plannen en wensen van burgers. In bijna alle
opzichten van dienstbaarheid van gemeente aan burgers ligt Buren
beduidend onder de scores van andere gemeenten en is de
dienstverlening dus voor verbetering vatbaar. Liefst 87% van de
inwoners is zeer geïnteresseerd in gemeentepolitiek en éénderde deel
wil erbij worden betrokken: door informatievoorziening,
informatiebijeenkomsten of het internetforum.
* Burgertevredenheid in Buren.eindrapport.pdf
Zie het origineel