Gemeente Buren



Resultaten onderzoek 'Burgertevredenheid in Buren'

Inwoners positief, maar willen meer klantgerichte gemeente

Inwoners van de gemeente Buren zijn over het algemeen tevreden over de gemeentelijke dienstverlening en voorzieningen, maar op een aantal punten ontevreden. De snelheid van behandeling van brieven en klachten, het inspelen op plannen en wensen van burgers, het onderhoud van wegen en fietspaden, en de voorzieningen voor jongeren en ouderen moeten beter. Als gemeente om te wonen, werken en recreëren scoort Buren bijna een 7. De interesse en betrokkenheid van inwoners bij hun gemeente ligt in Buren hoger dan in veel andere gemeenten. Dit blijkt uit het eerste brede onderzoek naar de tevredenheid onder burgers, dat is uitgevoerd door I&O Research. Van de 2.481 willekeurig benaderde inwoners hebben er 804 (32%) aan meegedaan; volgens I&O Research biedt het onderzoek daarmee een representatief beeld.

De gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie wilden dit burgertevredenheidsonderzoek om inzicht te krijgen in de verwachtingen en meningen van klanten over de publieke dienstverlening. Op basis van de uitkomsten en aanbevelingen zullen burgemeester en wethouders aan de raad een voorstel doen om keuzes te maken over de verbetering van gemeentelijke diensten en voorzieningen.
Van de persoonlijke dienstverlening aan publieksbalie, telefoon en per brief wordt die aan de balie (het gaat vooral om burgerzaken zoals het paspoort) het best beoordeeld met een rapportcijfer van 7,2: de vriendelijkheid, deskundigheid en persoonlijke benadering krijgen de hoogste waardering. Snelheid en wachttijd worden lager aangeslagen, de openingstijden en de afstand van woonplaats tot gemeentehuis het laagst: een krappe voldoende, duidelijk lager dan in andere gemeenten.

Voor telefonische contacten met de gemeente geven inwoners het rapportcijfer 6,8, wat ook lager is dan in andere gemeenten. Hier krijgt de vriendelijkheid de hoogste - en de snelheid de laagste waardering. Twee op de vijf inwoners belden het afgelopen jaar met de gemeente. Minder gebruikt is de servicelijn 609609 voor het melden van een gat in de weg, een kapotte straatlantaarn, verstopt riool of achterstallig groenonderhoud. Eén op de zeven inwoners deed een melding via de servicelijn. De snelheid en wijze van afhandeling van de klacht krijgt een 5½: ruim een punt lager dan het gemiddelde cijfer elders.
Drie op de tien inwoners schreven het afgelopen jaar een brief naar de gemeente, vooral een bezwaarschrift of vergunningaanvraag. Zij zijn het meest tevreden over het taalgebruik en de leesbaarheid van het gemeentelijke antwoord, het minst over de snelheid van behandeling. Het rapportcijfer: een 6-, is modaal.

Voorzieningen
In het onderzoek is ook gepeild wat burgers vinden van gemeenschappelijke voorzieningen, zoals wegen, speel- en sportmogelijkheden enzovoorts. Inwoners kennen groot belang toe aan de afvalinzameling, het basisonderwijs en de zorgvoorzieningen en zijn daarbij ook (zeer) tevreden over de geboden kwaliteit. Goed onderhouden wegen en fietspaden vindt bijna iedereen (zeer) belangrijk, maar toch is één op de drie mensen er (erg) ontevreden over. Ook over de lijnbus en de voorzieningen voor jongeren is er veel onvrede.

Woon- en leefgemeente
Als woon- en leefgemeente haalt Buren een iets hoger cijfer dan het landelijke. Over hun woning zijn inwoners van de gemeente het meest tevreden, gevolgd door de woonomgeving, de buurt, kern, gemeente en tot slot de verkeersveiligheid. In totaal haalt de gemeente Buren een rapportcijfer van 6,9. Liefst 85% van de deelnemers zegt hier graag te blijven wonen. Ongeveer twee op de drie inwoners vinden het zeer belangrijk dat het landelijke karakter van de gemeente Buren blijft behouden: meer dan 90% vindt het buitengebied aantrekkelijk en ruim, goed toegankelijk en met goede fietsmogelijkheden. Ruim twee op de drie inwoners menen dat de gemeente voldoende doet aan het behoud van het landelijke karakter. Een vrijwel even groot aantal vindt dat de gemeente genoeg woningbouw pleegt. Driekwart vindt dat er voldoende evenementen zijn, maar voor het culturele aanbod krijgt de gemeente van de inwoners een onvoldoende (5,6).

Veiligheid
Te hard rijden, hondenpoep en rommel op straat zijn vervelende voorvallen, die volgens de burgers van Buren veel voorkomen. Van (zware) misdrijven in de gemeente merken zij nauwelijks iets. Negen op de tien inwoners voelen zich veilig.
Ruim de helft vindt dat er te weinig plekken voor jongeren zijn. De grootste bron van ergernis voor de meeste inwoners is het roekeloos rijden/fietsen. Ook op straat spugen en op straat op elkaar schelden staan hoog op de irritatieladder.

Vrijwilligerswerk en zorg
55 Procent van de inwoners is lid van een vereniging of club (en 75% doet aan sport, bij een club, op de sportschool of ongeorganiseerd). Twee op de drie mensen zijn actief als vrijwilliger, in de zorg en hulpverlening, voor de vereniging, in onderwijs en vorming of in kerkelijk verband. 15 Procent werkt als mantelzorger voor een familielid of plaatsgenoot die ondersteuning nodig heeft: éénderde doet dat minder dan vijf uur per week, éénkwart besteedt er wekelijks meer dan 20 uur aan. Inwoners die een beroep hebben gedaan op zorg, zoals voorzieningen voor gehandicapten, huishoudelijke hulp of opname, vinden in grote meerderheid dat zij snel antwoord en de juiste zorg kregen.

Informatie
Driekwart van de inwoners (landelijk: tweederde) leest de gemeentelijke informatierubriek in De Stad Buren wekelijks. Hun oordeel over de leesbaarheid, hoeveelheid informatie, vormgeving en inhoud is positief, maar ligt iets onder de cijfers van andere gemeenten. Het nieuwe Gemeente Buren Magazine is door drie op de vijf inwoners een- of tweemaal gelezen en krijgt een wat hogere waardering. De gemeentegids van Buren wordt door inwoners vaker geraadpleegd dan in de modale gemeente het geval is. 55% maakt gebruik van de gemeentelijke website www.buren.nl en waardeert die met een 6,3 (landelijk: 6,8): het hoogst op leesbaarheid en vormgeving, het laagst op bruikbaarheid en inhoud. De meeste inwoners (twee op de drie) vinden de site belangrijk als informatiemiddel, ruim de helft wil digitaal aanvragen kunnen doen voor bijv. paspoort of vergunning. Overigens hebben meer mensen voorkeur voor de persoonlijke aanvraag aan de publieksbalie.

Betrokkenheid
Drie op de vijf inwoners voelen zich door de gemeente voldoende betrokken bij plannen en beleidsontwikkelingen, één op de vijf niet. De informatie- en inspraakbijeenkomst vinden burgers het beste middel, gevolgd door internet. Deelname aan de politieke markt van de gemeenteraad en aan raadsvergaderingen wordt weinig genoemd. Een opvallend hoog percentage: 13, wil met het gemeentebestuur discussiëren in een forum op de website; in veel andere plaatsen ligt dat maar op 3%.
Een grote meerderheid vindt dat het gemeentehuis goed bereikbaar is en dat je bij de gemeente makkelijk naar binnen loopt, maar ook dat de gemeente niet goed reageert op initiatieven van burgers en onvoldoende medewerking geeft aan plannen en wensen van burgers. In bijna alle opzichten van dienstbaarheid van gemeente aan burgers ligt Buren beduidend onder de scores van andere gemeenten en is de dienstverlening dus voor verbetering vatbaar. Liefst 87% van de inwoners is zeer geïnteresseerd in gemeentepolitiek en éénderde deel wil erbij worden betrokken: door informatievoorziening, informatiebijeenkomsten of het internetforum.


* Burgertevredenheid in Buren.eindrapport.pdf Zie het origineel