ZorgAlarm met de juiste telefoonlijn
26-09-2006
De Veenendaalse stichting De Rijswaarden heeft deze zomer ZorgAlarm
geïntroduceerd voor álle ouderen in Veenendaal. Hierdoor kunnen
ouderen langer zelfstandig wonen. Met ZorgAlarm kunnen ouderen 24 uur
per dag en 7 dagen per week hulp in noodsituaties inroepen. Als
ouderen een speciaal medaillon bij zich dragen en een kleine
technische aanpassing aan hun telefoon laten aanbrengen, kunnen zij
hulp inroepen als dat plotseling nodig is, bijvoorbeeld bij een val.
Ouderen kunnen kiezen of zij hun eigen contactpersoon laten reageren
op een noodoproep of dat zij liever de medewerkers van De Rijswaarden
laten komen.
Maar er zit een addertje onder het gras. Daarom waarschuwt de afdeling
Veenendaal van de ANBO voor 50-plussers ouderen die over willen
stappen naar digitale telefonie. Dat is het bellen via de Internet
provider. Dat is zo goed als gratis, maar het ZorgAlarm van De
Rijswaarden functioneert dan niet. Alleen ouderen die het
telefoonabonnement rechtstreeks aan KPN betalen, hebben een geschikte
telefoonlijn. Voor mensen met een alarmeringssysteem is de bellen via
de internetaansluiting dus niet aan te raden. Een speciale
informatiebijeenkomst zal duidelijkheid brengen.
ANBO