AFROVIBES Zuid-Afrikaans cultureel festival

Afrovibes

Vooraankondiging

Afrovibes Festival 2006 SOWhEreTO Now
Amsterdam en Den Haag
26 september - 1 oktober 2006

Voor de zesde keer vindt in verschillende theaters in Amsterdam en Den Haag het Afrovibes Festival plaats. Het festival brengt weer de top van Zuid-Afrikaans toneel, muziektheater, dans, soloproducties, en een fotografie- en beeldende kunsttentoonstelling. De naam van het festival SOWhEreTO Now. Artistiek leider van het festival is danser/choreograaf Gregory Maqoma, in maart 2006 nog in het Concertgebouw Amsterdam met London Sinfonietta, Steve Reich en Akram Khan Dance Company.

Wat maakt het zesde Afrovibes Festival bijzonder?
Voor Zuid-Afrikaanse kunstenaars en theatermakers blijft het verleden knagen. Maar ook de toekomst is voor hen een groot vraagteken. Wat gebeurt er in de kunst en cultuur in Zuid-Afrika? Hoe moet het verder met Soweto, voor Zuid-Afrikanen de culturele spil in het streven naar vrijheid? Soweto, ooit verfoeid, nu in het nieuwe Zuid-Afrika in trek bij zwarte yuppies. De kunstenaars willen twijfel en verwarring zaaien, vragen blijven stellen over identiteit en eigenheid.
Het programma is door een team van Zuid-Afrikanen samengesteld voor het Nederlandse publiek en staat gelijktijdig in Amsterdam en Den Haag. Er zijn voorstellingen te zien die net in Zuid-Afrika in première zijn gegaan, maar ook stukken die speciaal voor het festival zijn gemaakt. Verder is de Nederlandse voorstelling Korreltjie Korreltjie Sand opgenomen.
Het festival wil confronteren, prikkelen, vermaken en uitdagen.

Het centrum van het festival is het Frascati Theater in Amsterdam.

Het festivalprogramma:

Toneel
Het eerste hoofdprogramma van het festival is Woza Albert!, een beroemd satirisch toneelstuk uit 1981 van Percy Mtwa, Mbongeni Ngema and Barney Simon. Woza Albert! wordt gezien als een van de meest succesvolle toneelstukken uit Zuid-Afrika in de jaren 80, heeft meer dan twintig internationale prijzen ontvangen en is verfilmd door de BBC. Woza Albert! is in 2006 opnieuw geregisseerd door Percy Mtwa en komt speciaal naar het Afrovibes festival voor zijn Europese première.
Wat gebeurt er wanneer Jezus besluit terug te keren en per jumbo jet te landen in Zuid-Afrika? We zien de reacties van gewone mensen en politici op de geruchten van zijn terugkomst. Woza Albert! is snel, scherp, grappig en bijtend, met een reeks van karakters uit het Zuid-Afrika van de jaren 80, gezien door de ogen van twee zwarte mannen. De acteurs nemen het publiek daarbij mee op een tragi-komische rit in een achtbaan van mime, zang, dans en dialoog. Woza Albert! is een opstandige thea-terexplosie. De acteurs roepen met weinig woorden talloze beelden en situaties op. Sommige, zoals over de verhouding tussen zwart en blank, baas en boys, kunnen de toeschouwers nog lang achtervolgen wanneer ze het theater verlaten. Een wereld met heersers en ondergeschikten, gezien door de ogen van de kleine man. Woza Albert! is te zien in Amsterdam en Den Haag. In Amsterdam zijn er na afloop publieksgesprekken met makers en acteurs.

Dans
Choreografe Gladys Agulhas heeft samen met Adam McKinney (US) voor het festival een nieuwe choreografie voor acht dansers gecreëerd: Encounters. Gladys Agulhas is een van de belangrijkste jonge choreografen in Zuid-Afrika, die duidelijk maakt dat in Zuid-Afrika nu ook vrouwen als choreograaf doorbreken. Encounters is een expressief, sprankelend dansstuk dat de schoonheid van het anderszijn naar buiten brengt en de wil om een samenleving te creëren die gelijkwaardig is voor iedereen. Encounters verkent de emotionele levenspaden van mensen met uiteenlopende fysieke mogelijkheden. Acht dansers gaan op zoek naar de onbegrensde mogelijkheden van het menselijk lichaam en vertellen in duetten en als collectief hun verhaal met hun lichaam. Het lichaam dat zijn eigen taal spreekt, dat we soms kunnen beheersen, waardoor we soms worden beheerst, dat voelt, ruikt, aanraakt, luistert. Het bijzondere van deze voorstelling is dat twee dansers fysiek gehandicapt zijn. Encounters is te zien in Amsterdam en Den Haag. In Amsterdam is na afloop een publieksgesprek.

One man show
De one man show van Matthew Ribnick Hoot is een van de grote succesvoorstellingen van het Zuid-Afrikaanse National Arts Festival in Grahamstown in 2005 en in 2006 en is in heel Zuid-Afrika opgevoerd. Het is een gepassioneerd theaterstuk, waarin de talloze karakters en etnische groepen in Zuid-Afrika worden uitgebeeld. Hoot neemt ons mee naar de gekte van de overlevingskunst in het kosmopolitische multi-etnische Johannesburg. Vooroordelen en stereotypen over cultuur en etniciteit worden hierbij niet geschuwd. Met bijtende dialogen, razendsnelle karakterwisselingen en sterk acteertalent brengt Matthew Ribnick twintig geestige karakters met uiteenlopende culturele en etnische achtergronden tot leven. Hoot draait etnische rollen om en duikt in de veranderende en zinderende dyna-miek van de grootstedelijke multi-etnische samenleving. Hoot heeft in Zuid-Afrika de Naledi Award gekregen voor Best comedy performance. Hoot is te zien in Amsterdam en Den Haag. In Amsterdam zijn er na afloop publieksgesprekken met maker en acteur.

One woman show
De one woman show BUM - my ass is generic! wordt gespeeld door Napo Masheane, een vrouw met een groot achterwerk en een wel heel Afrikaans lichaam. BUM is een ode aan het Afrikaanse (vrouwen) lichaam, over hoe mooi, sterk en machtig (vrouwen) achterwerken zijn. Dat elke vrouwenkont ideeën, dromen en plannen heeft. Napo's eigen BUM is indrukwekkend, maar zij fladdert over het toneel als een Samburu vlinder. BUM is een geestig en spitsvondig stuk, een spel met taal, rap poetry en lichaamskunst. Met komische, opruiende en poëtische monologen. Een verkenningstocht door de wereld van dikke vrouwen met grote achterwerken. Napo Masheane is in 2005 genomineerd voor de Daimler Chrysler Award for South African Poetry. BUM is te zien in Amsterdam en Den Haag. In Amsterdam zijn er na afloop publieksgesprekken met de actrice.

Muziektheater
Theatergroep Flint en saxofonist Sean Bergin brengen Korreltjie Korreltjie Sand, literair muziektheater rond de schitterende poëzie van de Zuid-Afrikaanse dichteres Ingrid Jonker, aangevuld met werk van Adam Small, André Brink en swingende traditionals en originals. Al dit moois krijgt vleugels in een bijzondere samenwerking. Felix Strategier zingt en speelt met cellist Ernst Reijseger en de Zuid-Afrikaanse saxofonist Sean Bergin. Samen maken zij van Ingrid Jonker muziektheater, een weemoedig verlangen naar de schoonheid van het leven. Ingrid Jonker die probeerde te leven alsof iedere dag haar laatste was. Korreltjie Korreltjie Sand, eerder in 2006 opgevoerd in Amsterdam, is geprogrammeerd tijdens het Afrovibes Festival, als combinatie en contrast met de rondom taal en rap dichtkunst gebaseerde voorstelling BUM van Napo Masheane. Korreltjie Korreltjie Sand is te zien in Amsterdam en Den Haag.

Fotografie en beeldende kunst
Zanele Muholi is een van de meest interessante fotografen van Zuid-Afrika. Haar werk over vrouwelijke seksualiteit heeft veel aandacht getrokken en controverses opgeroepen.De Sunday Independent noemde haar de Annie Leibovitch van Zuid-Afrika. Zanele is uitgenodigd werk in te zenden voor de Dokumenta 2007 in Kassel, Duitsland. Het Afrovibes festival organiseert een expositie van haar recente werk met de expositie Only half the Picture in SBK galerie 32-34 in Amsterdam.

In samenwerking met het Afrovibes festival opent SBK Galerie 23 in Amsterdam een tentoonstellling met werk van de Zuid-Afrikaanse schilder Thulani Shongwe.

Artistiek leider Gregory Maqoma is eind augustus in Nederland en treedt 26 en 27 augustus op de Uitmarkt in Amsterdam op met de dansvoorstelling Beautiful Me, als inleiding voor het
Afrovibes Festival.

Meer informatie en een volledig programmaoverzicht op www.afrovibes.nl Contact: afrovibe@xs4all.nl Tel: 06 44750725/06 52066952