Veilig Amsterdam
Nieuwe rampencampagne 'Denk vooruit!' gestart
25/09/2006 - Onder het motto 'Rampen vallen niet te plannen,
voorbereidingen wel' probeert de nieuwe rampencampagne 'Denk vooruit'
mensen bewust te maken van de risicos die zij lopen in hun buurt of in
hun regio. De campagne wordt ondersteund door radio- en tv spotjes.
Minister Remkes deed op maandag 25 september de aftrap voor de
campagne in Velsen.
Het succes van de campagne is onlosmakelijk verbonden met de inzet van
de gemeenten die een eigen vertaling eraan moeten geven. Gemeenten
hebben een wettelijke plicht periodiek met hun bevolking te
communiceren over omgevingsrisicos en zij kunnen hieraan nu een goede
invulling geven aan de hand van de door BZK aangereikte toolkit op de
website www.crisis.nl. Door het invullen van de postcode, krijgen
inwoners toegesneden informatie over de risico's in de buurt. Deze
informatie is gebaseerd op de risicokaart.
Minister Remkes nodigde twee inwoners van IJmuiden uit aan de hand van
hun postcode na te gaan welke risicos in de eigen leefomgeving zich
kunnen voordoen en wat te doen als zich toch een voorval voordoet. De
minister gaf hen na afloop een survivalkit, die benodigdheden bevat om
de eerste dagen na een ramp door te komen. De doos bevatte onder
andere een zaklamp met batterijen, kaarsen, blikken groente, een
EHBO-kit en een zgn. slingerradio. Burgers wordt aangeraden om ervoor
te zorgen dat voldoende drinkwater in huis te hebben.
Komende maanden wordt de campagne verder ontwikkeld naar de andere
ramptypen en naar de specifieke doelgroepen.
Website crisis.nl
Kijk ook bij
Crisis.nl »