ANBO ondersteunt SP-actie voor gratis OV
25-09-2006
De ANBO voor 50-plussers schaarde zich onlangs openlijk achter de
actie 'Grijs op Reis' van de SP voor gratis Openbaar Vervoer voor
65-plussers. De campagne werd zondag 24 september gelanceerd op de
50PlusBeurs in Utrecht op het Maatschappelijk Plein.
Bestuurslid Geveke van de ANBO ondertekende om 11:00 uur symbolisch
een legosteen die met ruim 100.000 andere stenen wordt
gebruikt om een symbolische muur te bouwen die verdere afkalving van
het openbaar vervoer tegengaat. De legosteen werd door Harry van
Bommel, SP Tweede Kamerlid, in ontvangst genomen. De SP vroeg
vervolgens de beursbezoekers ook hun steentje bij te dragen.
Het eindresultaat vol steunbetuigingen zal eind oktober, bij de
behandeling van de verkeersbegroting in de Tweede Kamer, worden
overhandigd aan minister Peijs van Verkeer.
Standpunt ANBO voor 50-plussers t.a.v. Gratis Openbaar Vervoer:'ANBO
is voorstander van proefnemingen met OV, zoals in Tilburg, Brabant en
Delft gedaan'.
ANBO pleit voor meer experimenten met gratis openbaar vervoer voor de
captive reizigers: mensen met een minimum inkomen, senioren en mensen
met een functiebeperking. Met het oog daarop is het verheugend dat
zich in de Tweede Kamer een meerderheid lijkt af te tekenen voor een
PvdA-plan om bus, tram en metro voor ouderen gratis te maken in de
daluren. Bedoeling is dit najaar experimenten te starten in twee
provincies.
Die experimenten moeten wat de ANBO betreft dan wel voldoen aan een
aantal randvoorwaarden, om te bereiken dat de beoogde reizigers ook
echt gebruik gaan maken van het gratis openbaar vervoer:
1. Zo moet het bijvoorbeeld gaan om trajecten die relevant zijn voor
de doelgroep senioren. Te denken valt aan verbindingen van afgelegen
kernen/buitenwijken met voorzieningen in de stad, zoals een
busverbinding van een woonzorgkern naar de voorzieningen in het
centrum (postkantoor, winkelcentrum en culturele voorzieningen),
verbindingen naar ziekenhuis/verpleeghuis.
2. Ook moet het vervoer betreffen dat optimaal toegankelijk is voor
minder mobiele mensen, bijvoorbeeld een rolstoeltoegankelijke tram of
lage-vloerbus. Daarbij moeten ook de haltes goed toegankelijk zijn.
3. Verder moeten de tijden waarop het openbaar vervoer rijdt
aansluiten bij de bestemming die voor de doelgroep belangrijk is,
zodat vervoer naar een ziekenhuis aansluit op de bezoekuren en naar
een winkelcentrum op de wekelijkse koopavond.
4. Voor minder mobiele reizigers moet de mogelijkheid bestaan een
begeleider gratis of met korting mee te laten reizen.
5. Dergelijke experimenten zouden tenminste drie jaar moeten duren
alvorens hieruit conclusies te kunnen trekken.
De ANBO is benieuwd naar de ervaringen met dergelijke lokale en
regionale initiatieven en naar de mate waarin deze experimenten de
participatie van captive reizigers aan de samenleving en de sociale
veiligheid in het openbaar vervoer vergroten.
Dergelijke experimenten zijn goed te realiseren bij het huidige,
gedecentraliseerde OV-beleid en vooral na invoering van de
OV-chipkaart, die maatwerk voor bepaalde doelgroepen mogelijk maakt.
Deze experimenten kunnen op termijn een verdere spin-off teweegbrengen
voor meer grootschalige projecten met gratis OV voor iedereen.
ANBO