ESP® steeds meer ingeburgerd in bestelwagens
Antislipsysteem beschikbaar op bijna alle modellen
* ESP® met optionele ladingsgevoelige controlefunctie (Load Adaptive Control - LAC) houdt rekening met de lading en het gewicht van bestelwagens;
* Eén op de vier nieuw geproduceerde lichte bedrijfswagens in Europa heeft ESP®;
* Bosch ontwikkelt ESP®-versie voor bedrijfswagens met bijzonder grote hydraulische remsystemen. Anderlecht, 25 september 2006- Het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP®) raakt steeds meer ingeburgerd in bestelwagens. Inmiddels is deze levensredder op bijna alle huidige modellen - doorgaans met een brutogewicht tussen 2,8 en 7,5 ton - standaard of in optie verkrijgbaar. Talloze studies tonen aan dat ESP® in vrijwel alle rijsituaties een slippartij of over de kop slaan kan voorkomen. Dit is vooral belangrijk bij bestelwagens: door hun ontwerp en gebruiksdoeleinden hebben ze immers een kleinere veiligheidsmarge. Naar gelang de lading verplaatst ook het zwaartepunt, waardoor deze voertuigen sneller kantelen of over de kop gaan. Specifiek voor deze lichte bedrijfswagens ontwikkelde Bosch een systeem dat de regelmechanismen automatisch aanpast aan de situatie. Tegenwoordig kiezen bijna alle Europese producenten voor het ladingsgevoelige ESP®-systeem van Bosch. Het systeem wordt onder andere al gebruikt in de Citroën Jumper, de Fiat Ducato, de Ford Transit, de Iveco Daily, de Mercedes-Benz Sprinter, de Peugeot Boxer en de Volkswagen Crafter.
De ladingsgevoelige controlefunctie LAC gebruikt verschillende variabelen om de lading te beoordelen. De functie bepaalt het zwaartepunt van het voertuig in de lengte en het werkelijke gewicht van de wagen, door het rijgedrag bij het versnellen en het remmen te evalueren. Daarnaast bepaalt de LAC de 'karakteristieke snelheid' van het voertuig, een belangrijke basisvariabele voor ESP®-controle. Deze waarde is sterk afhankelijk van het totale gewicht van het voertuig en omschrijft hoe het voertuig reageert op het stuurgedrag. Dankzij de ESP®-LAC combinatie worden bestelwagens een stuk baanvaster. Het tweeledige systeem stabiliseert de bestelwagens nog meer in kritische situaties en verkleint ook het risico om over de kop te slaan.
Daarbij wordt de veiligheid van bestelwagens op de weg nog meer vergroot door andere bijkomende ESP®-functies. Zo daalt het risico op over de kop slaan nog meer wanneer sterke zijdelingse acceleratiekrachten onmiddellijk worden gedetecteerd. Op die manier kan het ESP®-systeem meteen ingrijpen en de wagen stabiliseren.
ESP® controleert de bewegingen van het voertuig door op elk wiel afzonderlijk te remmen en het motorvermogen te temperen. Omdat ESP® de remkracht verdeelt over de assen in overeenstemming met de lading van het voertuig, zijn zowel remmen als banden minder onderhevig aan slijtage, wat de onderhoudskosten verlaagt.
De afgelopen jaren worden steeds meer voertuigen uitgerust met ESP®. Toch is er nog een serieuze inhaalslag nodig. Tegenwoordig beschikt ongeveer één op de vier nieuw geproduceerde lichte bedrijfswagens in Europa over dit veiligheidssysteem. Bij personenwagens ligt dit percentage aanzienlijk hoger. Kleine bestelwagens, waarvan het ontwerp gebaseerd is op dat van gewone wagens, blijven nog verder achter. Slechts twee procent van deze categorie wagens beschikt over een ESP®-systeem. Bosch ontwikkelde het elektronische stabiliteitsprogramma en bouwde sinds het begin van de serieproductie in 1995 meer dan 20 miljoen systemen.
Bosch werkt momenteel aan een speciale ESP®-versie voor lichte bedrijfswagens met uitzonderlijk grote hydraulische remsystemen, wat in de VS vaak voorkomt. Het ESP8T-systeem beschikt over een krachtigere elektrische motor en is uitgerust met nieuwe pompen en kleppen. Met andere woorden: ook deze categorie voertuigen kan rekenen op de snelle ondersteuning die bestuurders verwachten van ESP® in kritische situaties.
Over Bosch
De Bosch-Groep is één van de grootste, internationale producenten van autotechnologie, industriële technologie, consumentengoederen en bouwtechnologie. Ongeveer 251.000 werknemers behaalden in het boekjaar 2005 een omzet van 41,5 miljard euro. De huidige Bosch-Groep, die in 1886 door Robert Bosch (1861-1942) in Stuttgart werd opgericht als "werkplaats voor fijne mechanica en elektrotechnologie" omvat vandaag een productie-, verkoops- en klantendienstnetwerk met meer dan 280 dochtermaatschappijen en 12.000 Bosch Service bedrijven in meer dan 140 landen.
Bosch is sinds 1907 in België aanwezig. Vandaag wordt de Bosch-Groep in België met meer dan 2.000 medewerkers vertegenwoordigd door Robert Bosch Produktie N.V. in Tienen (ontwikkeling en productie van ruitenwissers), Bosch Rexroth N.V. (aandrijf- regel- en bewegingsoplossingen, industriële automatisatie en mobiele toepassingen), N.V. Robert Bosch S.A. (hoofdzetel in Anderlecht voor de handelsactiviteiten in de Benelux), Bosch Security Systems (producten en systemen voor beveiliging en communicatie) en Bosch Buderus Thermotechnology (leverancier van verwarmingstechnieken). Producten van Bosch Huishoudelektro worden via een 50/50 joint venture tussen Robert Bosch GmbH en Siemens AG op de markt gebracht.
Meer informatie:
Sterk Werk Communicatie
René van der Hoofd
Tel. 010 4567849
Mob. 06 28 78 55 15
U kan voor Nederlandstalige persberichten en fotomateriaal over Bosch automobieltechniek eveneens terecht op: