Algemene Vereniging Van Beroepsjournalisten in België


Nieuwsoverzicht

Hoofdredacteur De Morgen weigert opiniestuk over De Persgroep

Een opiniestuk over de aan de gang zijnde herschikkingen bij De Persgroep is door algemeen hoofdredacteur Yves Desmet van De Morgen geweigerd. In de bijdrage reageert de nationaal secretaris van de VVJ ondermeer op een tweepaginabreed interview met De Persgroep-baas Christian van Thillo in De Morgen van 2 september. Desmet argumenteert dat de gesignaleerde problemen bij grote concurrent VUM/Corelio nog veel groter zijn. Hier volgt het geweigerde opiniestuk.

DE PERSGROEP HERSCHIKT: KIL RENTABILITEITSDENKEN OF UITGEVERSKUNST ?

Pol Deltour

De NVs rond Het Laatste Nieuws en De Morgen worden dan wel opgedoekt, en de directeur van De Morgen zonder omwegen de laan uitgestuurd, toch heeft De Persgroep het beste voor met zijn kranten. Zo bezwoer Christian Van Thillo, de gedelegeerd bestuurder van De Persgroep, in het lang en breed in De Morgen een tijdje terug. Niettemin blijven scepsis gewettigd en waakzaamheid zéér geboden. Tenzij de directie alsnog heel concreet van goodwill getuigt, dreigt kil rentabiliteitsdenken het hier te halen van uitgeverskunst, journalistieke vrijheid en mediapluralisme.

Het stond aanvankelijk een beetje weggemoffeld in de krant, maar zeker voor De Morgen zelf was het eigenlijk groot nieuws: De Persgroep herschikt zichzelf. Voor de drie uitgeefeenheden van printmedia heeft dat verregaande consequenties: ze verdwijnen namelijk. Vanaf de jaarwisseling 2006/2007 hebben dus enkel de geschiedenisboeken het nog over de NV Aurex (uitgever van Het Laatste Nieuws / De Nieuwe Gazet), de NV De Morgen (uitgever van jawel) en Magnet Magazines (uitgeefmaatschappij achter Dag Allemaal, TV Familie, Joepie, Goed Gevoel, Genieten, Woef etcetera).
In de plaats komt De Persgroep Publishing (DPP), een moloch die goed wordt voor een omzet van nagenoeg een kwart miljard euro en 870 personeelsleden. DPP zal worden geleid door een zeskoppig directiecomité, met Rudy Bertels (huidig directeur van Aurex/Het Laatste Nieuws) voorop. Hij krijgt onder meer Xavier Verellen (commercieel directeur) en Jaak Smeets (directeur-uitgever) naast zich. Die zes worden dus linea recta bevoegd voor het management van alle kranten- en magazinetitels. De Tijd/LEcho, Het Parool in Nederland en ook de VMMa ontspringen voor de volledigheid de dans, in hoofdzaak omdat De Persgroep hier ook met andere eigenaars rekening te houden heeft.

De Persgroep-top stelt de operatie graag voor als pure business, ingegeven door de nood om accurater in te spelen op de uitdagingen die worden gesteld door de proliferatie van nieuwe media. In het bijzonder de gratis kranten en het internet zorgen voor onaangename concurrentie, bevestigen ook alle andere mediahuizen. En gelijk hebben ze. Geen hond betwist nog dat jongere generaties vandaag een mediaconsumptie ontwikkelen waarin papier, radio en televisie almaar minder belangrijk worden. En geen kat is blind voor het feit dat de reclamekoek met steeds meer bladen en blaadjes moet worden gedeeld die gratis op het publiek worden losgelaten maar die met journalistiek nauwelijks nog iets te maken hebben. Het zou pas van onverantwoordelijkheid getuigen als mediabazen daar géén rekening mee hielden. Iedereen zijn job! En zo valt het alleen maar toe te juichen dat nu ook De Persgroep zij het met een lichte vertraging op de digitale kar gesprongen is. Net zoals ze nu ook volop investeert in reclamewerving, getuige daarvan de oprichting van Fred, eind 2005, als gemeenschappelijke reclameregie voor alle kranten- en magazinetitels van De Persgroep. Zon ingrepen verdienen uitsluitend applaus.

De grote vraag blijft of je daarom meteen ook je business units zomaar opdoekt? Met als gevolg dat tussen de nieuwe top in Kobbegem en de diverse redacties een belangrijke buffer wegvalt. Eenzelfde algemeen manager (Bertels) stuurt straks én Het Laatste Nieuws, én De Morgen én alle Persgroep-magazines aan. Net zoals eenzelfde commercieel directeur (Verellen) voortaan tekent voor alle marketing en reclamecampagnes van die titels. Eenzelfde HR-directeur (Koen Clement) wordt daarnaast bevoegd voor het personeelsbeleid van de 870-koppig grote groep. Op de koop toe krijgt een en dezelfde directeur-uitgever (Smeets) alle redactionele aangelegenheden van de diverse titels onder zijn hoede. Met dat laatste wordt Smeets overigens formeel bevestigd in de rol van superhoofdredacteur die hij voorheen ook al had. De Persgroep-top zegt met klem dat dit allemaal inhoudelijk-neutraal is en voor de betrokken newsrooms en hun journalisten geen gevolgen heeft. Maar intellectueel eerlijk kan je dat toch niet noemen. Waarvoor dient die eengemaakte HR-manager anders dan om het personeelsbeleid binnen De Persgroep te stroomlijnen zij het samen met de diverse hoofdredacties? Directeur-uitgever Jaak Smeets wordt door Van Thillo toch niet betaald om niéts te doen? En hoever ziet De Persgroep-top dan de redactionele synergieën gaan, die de waarheid heeft haar rechten puur zakelijk gezien de groep enorm kunnen doen knippen in de kostenstructuur? Wat voor impact heeft de operatie trouwens op de arbeidspositie van de journalisten en redactiemedewerkers, zoals nu nog geregeld in verschillende caos? Worden de journalisten van De Morgen opgetrokken tot de loon- en werkvoorwaarden van hun collegas van Het Laatste Nieuws, of wordt er misschien gedacht aan een nivellering naar onderen toe?

Op al die (nochtans essentiële) vragen blijven de antwoorden voorlopig uit. Zodat op dit moment minstens moet worden geconcludeerd dat de redactionele autonomie en journalistieke identiteit van de verschillende Persgroep-titels wel degelijk in het geding zijn. Dat is zowel voor Het Laatste Nieuws als voor De Morgen een kwalijke zaak, maar wellicht toch nog het meest voor de laatste, die met zijn nog altijd eerder linkse profiel het minste past in de blauwe fabriek zoals De Persgroep nog vaak wordt genoemd. Dat uitgerekend de directeur van De Morgen, Wim Coessens, de plaats moest ruimen, verstrekt die indruk alleen maar. Na invulling van alle nieuwe managersposten en ondanks Wims uitstekende capaciteiten bleek er voor hem stomweg geen plaats meer te zijn in de nieuwe structuur. Dixit Van Thillo in De Morgen van 2 september jl. We gaan niet zover Van Thillo cynisme te verwijten, maar het uiteindelijke resultaat is hoe dan ook dat behalve de structurele buffer van de NV De Morgen, ook de persoonlijke buffer van een eigen directeur tussen Kobbegem en de Brusselse Arduinkaai verdwijnt. Als signaal kan het tellen.

Stevige redactiestatuten zijn wel het minste wat je hiertegenover mag verwachten, niet alleen voor De Morgen, maar even goed voor Het Laatste Nieuws, Dag Allemaal en de andere perstitels van de groep. Redactiestatuten regelen de verhoudingen tussen directie, hoofdredactie en redactie in een mediabedrijf, en vrijwaren daarbij maximaal elkeens voorrechten en bevoegdheden. Zo garanderen redactiestatuten ook een minimum aan redactionele onafhankelijkheid in het huidige, almaar commerciëler geïnspireerde mediaklimaat. Een waarborg waarmee trouwens niet enkel die redacties zelf maar ook het recht-op-correcte-informatie-hebbende publiek absoluut gediend zijn. Zo te zien heeft zowel Christian Van Thillo als Yves Desmet zich achter de opmaak van een modern redactiestatuut voor De Morgen gezet, en dat is absoluut positief. Er nu alleen nog rekening mee houden dat ook de redactie, in de persoon van de redactieafgevaardigden, een volwaardige gesprekspartner dient te zijn. En dat, eens de tekst er is, die ook nog ondertekend en nageleefd moet worden door alle partners. Een uitdaging waar De Persgroep het in het verleden meermaals behoorlijk moeilijk mee had. Zo blonken Christian Van Thillo & Co. tot nader order niet uit in het naleven van het redactiestatuut van De Tijd, zelfs ondanks het feit dat de Vlaamse overheid dit als voorwaarde voor de overname naar voren had geschoven. Bij een brute wisseling van directeur en hoofdredacteur om dat maar te noemen werd de redactieraad met moeite ingelicht, terwijl het redactiestatuut formeel een voorafgaand advies van die kant vooropstelt

Niemand betwist dat de (nieuws)media vandaag nood hebben aan bewuste, creatieve managers, die adequaat inspelen op de uitdagingen die ons al bij al snel en onverhoeds overvallen hebben. Wie had tien jaar geleden zelfs nog maar kunnen dromen van de enorme vlucht die websites, e-kranten, mailmagazines en podcasts zouden nemen? Het siert De Persgroep-top dat ze die uitdagingen effectief aangaat, en probeert in te spelen op de technologische revoluties die ons deel zijn. Dat mag alleen niet gepaard gaan met de ontmanteling van entiteiten met een heel eigen politiek, sociaal en cultureel cachet. In haar standaardwerk De Pers in België schreef de Gentse emeritus-hoogleraar Els De Bens: De overname van De Morgen door De Persgroep in 1989 heeft, hoe paradoxaal dat ook moge klinken, positief bijgedragen tot het krantenpluralisme in Vlaanderen. Maar dat veronderstelt wel dat De Persgroep de krant verder redactionele autonomie waarborgt. De interne mediaconcentratie die De Persgroep momenteel doorvoert maakt de vaststelling actueler dan ooit. De operatie maakt bovendien ook de identiteit en onafhankelijkheid van alle andere DPP-titels tot inzet van het debat. Voor Christian Van Thillo is het moment gekomen om concreet te maken dat hij het echt meent met de onafhankelijkheid van zijn nieuwsredacties, het statuut van de journalisten die er werken en de kwaliteit van zijn nieuwstitels.