Online spel gelanceerd voor kinderen over veilig internetten
Centraal bureau levensmiddelen
Persbericht
Gebouw13 gelanceerd: online spel voor kinderen over veilig internetten
Amsterdam, maandag 25 september 2006 - Vandaag heeft Digibewust in het kader van haar
campagne Gebouw13 geopend: een online spel dat is gemaakt om kinderen spelenderwijs
kennis te laten maken met de mogelijkheden, maar ook de risico's van internet en andere
digitale middelen. Tijdens de feestelijke presentatie met onder andere 'Bionda' uit Zoop,
hebben de eerste kinderen kennis gemaakt met Gebouw13. Zij reageerden erg positief.
Vanaf vandaag kunnen alle kinderen tussen de 8 en de 14 jaar op www.gebouw13.nl een
virtual identity aanmaken en Gebouw 13 betreden. Zij worden gevraagd de miljardair uit
Gebouw 13 te helpen zijn code van de kluis terug te vinden. Hiervoor moeten ze bij de
verschillende bewoners op bezoek gaan en daar opdrachten doen of spelletjes spelen. Als
ze de code bemachtigd hebben, kunnen zij een schatkamer aan prijzen openen. Maar kennen
zij de risico's van de digitale middelen niet, dan betalen zij de prijs...
Bionda opende Gebouw 13 samen met de kinderen die het spel als eerste mochten gaan spelen.
Bionda vertelde de aanwezige kinderen haar eigen ervaringen met internet, chatten en
mobiele telefoons.
Arie van Bellen, directeur van ECP.NL speelde maandag ook het spel: 'Kinderen achter mij
hoorde ik zeggen, dat moet je niet doen joh, dat openen, dan krijg je een virus!! Het is
erg leuk om te merken hoe je kinderen op een verantwoorde en leuke manier kennis kan
laten maken met de mogelijkheden die digitale middelen te bieden hebben.' 'De in juni
geĂŻnstalleerde DigiRaad, de adviesraad voor en door jongeren over veilig
internetten, heeft ons geadviseerd jongeren op deze manier voor te lichten.'
Diverse jongerenkanalen als MSN messenger, Jetix, Nickelodeon, Kennisnet, Kidsplanet,
Kindertent, Funnygames, Sanoma en Kidsweek werken mee om het spel onder de aandacht van
kinderen te krijgen.
Digibewust zijn betekent dat je optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van digitale
middelen zoals internet, e-mail, chatten, online betalen et cetera, terwijl je je
tegelijkertijd bewust bent van de mogelijke gevaren en risico's ervan zoals hacking, spam
en virussen. Digibewust is een initiatief van KPN, Microsoft, TPG Post, UPC, Filmwereld en
het ministerie van Economische Zaken om de bewustwording van veilig gebruik van internet
bij burgers en bedrijven te vergroten met behulp van de Digibewust campagne
(www.digibewust.nl) die begin dit jaar van start is gegaan. In deze campagne participeren
naast de initiatiefnemers ook de ANWB, de Consumentenbond, ECP.NL, European Commission
Information Society and Media, Kennisnet, VNO NCW en de Waarschuwingsdienst.
===================================================