Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties



Remkes start nieuwe rampencampagne

25 september 2006

Minister Remkes (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) heeft vandaag in Velsen de aftrap verzorgd van de nieuwe rampencampagne `Denk vooruit'. Dit deed hij door twee mensen uit Velsen een `survival kit' te overhandigen. Daarin zitten eenvoudige attributen om beter voorbereid te zijn op een ramp, zoals een opwindradio (handig voor als de stroom uitvalt), een zaklamp en houdbare voeding. Burgemeester Cammaert van Velsen liet op de gemeentelijke internetsite zien op welke risico's de inwoners van Velsen zich moeten voorbereiden.
---

Onder het motto `rampen vallen niet te plannen, voorbereidingen wel' probeert de campagne mensen bewust te maken van de risico's die zij lopen in hun buurt of in hun regio. Niet om ze schrik aan te jagen, maar om ze in staat te stellen de noodzakelijke voorzorgsmaatregelen te treffen. Vaak kan dit al met heel eenvoudige middelen. De campagnefolder die gemeenten kunnen uitdelen, laat zien wat je in ieder geval in huis moet hebben.

In eerste instantie zijn vijf ramptypen uitgewerkt: overstromingen, grote branden, stroomuitval, terroristische aanslagen en het vrijkomen van gevaarlijke stoffen. Per ramptype is vervolgens aangegeven wat de overheid doet om beter voorbereid te zijn en wat mensen zelf kunnen doen. Via internet kunnen mensen nagaan welke risico's ze lopen; de risico's in Amsterdam kunnen immers weer anders zijn dan in Terneuzen of Apeldoorn.

De campagne bestaat uit televisiespots, posters, een folder en een internetsite. De campagne kost 1,2 miljoen euro. De campagne vervangt de bekende `weet wat u moet doen als de sirene gaat'-campagne.