Remkes start nieuwe rampencampagne
25 september 2006
Minister Remkes (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) heeft
vandaag in Velsen de aftrap verzorgd van de nieuwe rampencampagne
`Denk vooruit'. Dit deed hij door twee mensen uit Velsen een `survival
kit' te overhandigen. Daarin zitten eenvoudige attributen om beter
voorbereid te zijn op een ramp, zoals een opwindradio (handig voor
als de stroom uitvalt), een zaklamp en houdbare voeding. Burgemeester
Cammaert van Velsen liet op de gemeentelijke internetsite zien op
welke risico's de inwoners van Velsen zich moeten voorbereiden.
---
Onder het motto `rampen vallen niet te plannen, voorbereidingen wel'
probeert de campagne mensen bewust te maken van de risico's die zij
lopen in hun buurt of in hun regio. Niet om ze schrik aan te jagen,
maar om ze in staat te stellen de noodzakelijke voorzorgsmaatregelen
te treffen. Vaak kan dit al met heel eenvoudige middelen. De
campagnefolder die gemeenten kunnen uitdelen, laat zien wat je in
ieder geval in huis moet hebben.
In eerste instantie zijn vijf ramptypen uitgewerkt: overstromingen,
grote branden, stroomuitval, terroristische aanslagen en het vrijkomen
van gevaarlijke stoffen. Per ramptype is vervolgens aangegeven wat de
overheid doet om beter voorbereid te zijn en wat mensen zelf kunnen
doen. Via internet kunnen mensen nagaan welke risico's ze lopen; de
risico's in Amsterdam kunnen immers weer anders zijn dan in Terneuzen
of Apeldoorn.
De campagne bestaat uit televisiespots, posters, een folder en een
internetsite. De campagne kost 1,2 miljoen euro. De campagne vervangt
de bekende `weet wat u moet doen als de sirene gaat'-campagne.
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties