Ingezonden persbericht


Persbericht

Gamers willen schieten

~ online onderzoek toont voorkeur voor actie ~

Amsterdam, 25 september 2006 - De Nederlandse gamer speelt het liefst zogenaamde 'shooters' oftewel schietspellen. Voor sport- en simulatiespellen lopen echter maar weinig mensen warm. Dit blijkt uit onderzoek van Vivendi Universal Games in samenwerking met website Gamer.nl.

Met ruim 40 procent van de stemmen is de shooter veruit het populairst. Ook de zogenaamde 'role playing games' zijn populair bij de Nederlandse gamer. Bijna een kwart van de bezoekers van Gamer.nl geeft aan zich het liefst bezig te houden met het aanmeten van een andere identiteit en gedaante in computergames. Strategie- en adventuregames weten tussen de tien en vijftien procent van de spelers te boeien. De zogenaamde sport- en simulatiespellen blijken het minst populair bij de respondenten. Beiden kregen slechts vijf procent van de stemmen.

De site ondervroeg gamers naar hun favoriete spelsoort. Daarbij werd geen onderscheid gemaakt in specifieke namen van spellen maar ging het uitsluitend om de soort game.

"Het is voor ons interessant om te zien wat nu de meest populaire spellen van het moment zijn. We hadden al een vermoeden maar door de populariteit van een spel als World of Warcraft vergeet je snel dat voor de meeste gamers schietspellen het aantrekkelijkst zijn", vertelt Olivier Spaargaren, marketing manager bij Vivendi Universal Games.

(217 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Vivendi Games
Vivendi Games (www.vivendigames.com) is een wereldwijde ontwikkelaar, uitgever en distributeur van interactief entertainment op meerdere platforms. Het bedrijf is marktleider op het gebied van massively multiplayer online roleplaying-games (MMORPG's) op basis van abonnement, heeft leidende marktposities op het gebied van PC, console, handheld en mobile games, en is een opkomende speler op de markt voor online-games voor een groot publiek. Tot de belangrijkste studio's en uitgeverijen van Vivendi Games behoren Blizzard Entertainment, gevestigd in Irvine, CA (VS), maker van World of Warcraft®, Diablo®, StarCraft® en Warcraft®, en Sierra Entertainment, gevestigd in Los Angeles, dat bestaat uit onder meer Radical Entertainment, Swordfish Studios, High Moon Studios en Massive Entertainment. Sierra's catalogus bevat titels als Crash Bandicoot®, Spyro The Dragon®, Empire Earth®, SWAT®, Darkwatch(TM), Timeshift(TM), Ground Control® en Leisure Suit Larry®. Vivendi Games is ook de eigenaar van Vivendi Mobile Games, dat games publiceert voor de groeiende mobiele markt, en Sierra Online, dat zich richt op het uitbrengen van online-games voor een groot publiek en distributie voor alle platforms. Vivendi Games onderhoudt strategische betrekkingen met marktleiders in de entertainmentindustrie, waaronder Universal Music Group, NBC Universal, Twentieth Century Fox en Ludlum Entertainment. Het bedrijf heeft wereldwijd 16 kantoren en is commercieel actief in meer dan 75 landen.

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met Ilona de Bok of Robert van Dongen van LEWIS PR: Tel: +31 (0) 40 235 46 00
Fax: +31 (0) 40 235 46 01
Email: vivendi@lewispr.com

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com