Meetkunde mooi mensenwerk
Datum: 25 september 2006
Historische onderwerpen verlevendigen het wiskundeonderwijs en geven
leerlingen een dieper inzicht in abstracte theorieën. Boeiende
onderwerpen, zoals de opkomst van de 17e-eeuwse landmeter en de
worsteling van 19e-eeuwse wiskundigen met de niet-Euclidische
meetkunde, geven het vak van getallen en formules een menselijk
gezicht. Promovenda Iris van Gulik onderzocht hoe de geschiedenis van
de meetkunde een goede plek kan krijgen in het wiskundeonderwijs. Ze
houdt hier een lezing over in de serie "Jonge Doctors".
Dr. Iris van Gulik-Gulikers is wiskundedocent aan de Van der Capellen
Scholengemeenschap in Zwolle. Zij studeerde wiskunde in Groningen en
verrichtte haar onderzoek bij de vakgroep Wiskunde van de RUG. Zij
promoveerde tot doctor in de wiskunde en natuurwetenschappen op basis
van het proefschrift 'Meetkunde opnieuw uitgevonden'. Vorig jaar
verscheen van haar hand het studieboek 'Geschiedenis van de
niet-Euclidische meetkunde'.
Voor meer inhoudelijke informatie over de lezing zie
www.rug.nl/studium
Datum en tijd
maandag 25 september 2006, 16.30 - 17.30 uur
Spreker
dr. Iris van Gulik-Gulikers
Titel
Meetkunde mooi mensenwerk - Leren van de historische praktijk
Serie
Jonge Docters
Plaats
Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Informatie
Studium Generale Groningen, tel. (050) 363 5463, www.rug.nl/studium
Rijksuniversiteit Groningen