Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
23-9-2006; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Japan, circuit Motegi (4.801 m)
VRAAGTEKENS BIJ UITRIJDEN JAPANSE GP VOOR JOEY LITJENS (39E)
ARNAUD VINCENT 3 SECONDEN SNELLER, MAAR TE KORT VOORUITGANG OP GRID (30E)
De lichamelijke vooruitgang van Joey Litjens op de 2e trainingsdag van de Japanse GP op het circuit van Motegi bleef uit. Daar waar ook circuitarts dr. Costa hoopte dat de stijfheid van Joey na twee dagen behandelen en een dag in actie minder zou worden, bleek de praktijk anders uit te wijzen. "Joey blijft heel erg veel last houden van de pijn in zijn rug en ribben, na de ongelofelijk zware crash afgelopen zondag in Phillip Island", opent teammanager Jarno Janssen. "Iedereen had gehoopt dat het vandaag beter zou gaan met de lichamelijke gesteldheid van Joey, maar dat is dus niet het geval. Hij heeft weliswaar veel trainingsrondes kunnen maken, maart door zijn pijn kwam hij niet aan het verbeteren van de rondetijden van vrijdag toe. Daardoor ook niet aan de afstellings wijzigingen aan de machine. Hij had gewoon te veel last van hand en rug om zich vandaag te verbeteren. De tik die zijn rug gehad heeft bij de crash in Australië heeft ook de pijn aan zijn ribben (blessure Donington) weer boven gehaald. Al met al is het niet eenvoudig voor Joey hier in Japan. Een moeilijke baan, veel wildcards en dan zelf op 80% of minder van je kunnen presteren, dat is verre van ideaal", aldus de teammanager, die zelfs zijn twijfels heeft of Joey, die start vanaf de 39e plek, de race morgen wel uit zal kunnen rijden.
Voor Arnaud Vincent stond vanmorgen een nagenoeg nieuwe Honda klaar. Alle onderdelen op de machine zijn vannacht door de monteurs vervangen en nieuw gemonteerd. Alleen het rijwielgedeelte en het blok bleven gelijk. "In de 2e vrije training voelde het al beter aan. Ik kwam een seconde sneller rond dan vrijdag en nadat we voor de tijdtraining vanmiddag ook nog het blok verwisseld hebben kon ik er nog eens 2 seconden vanaf rijden. Al met al 3 seconden tijdwinst, maar op de startgrid slechts een paar plaatsen. Ik sta dus nog niet op de gewenste startplaats, maar hoop morgen in de warm up de afstellingen verder te verfijnen om alsnog een goede race te kunnen rijden", aldus Vincent
7 Uur tijdverschil met Japan
Er is 7 uur tijdverschil met het circuit van Motegi in Japan, en de races starten in het land van de rijzende zon op het normale tijdstip. Daardoor ziet het tijdschema voor de races van zondag in Nederlandse tijd er alsvolgt uit:
04.00 uur racestart - 125cc
05.15 uur racestart - 250cc
07.00 uur racestart - MotoGP
Hayden ook komende twee jaar bij Repsol Honda
Gisteren werd bekend dat Nicky Hayden, de huidige WK-leider en winnaar van de TT Assen dit jaar, een nieuwe overeenkomst heeft getekend voor wederom twee jaar bij het officiële fabrieksteam van Honda. De overeenkomst werd aankondigt door HRC President Suguru Kanazawa tijdens een technische presentatie op het Twin Ring Motegi circuit. Hiermee komt dit puzzelstukje op zijn plaats te vallen nu de Amerikaan de aanbiedingen van Yamaha en Ducati naast zich neerlegt. De geruchten gingen dat Yamaha hem een loonsverhoging van 2 miljoen zou hebben gegeven om naast Rossi te komen rijden, de vraag is natuurlijk hoeveel Honda hem geboden heeft. Hierdoor lijkt de weg vrij voor Edwards om bij Camel Yamaha te blijven, de kans daarop zou op 90% liggen.
Hayden zelf was ook aanwezig bij de presentatie en hij liet het volgende weten: "Ik ben erg blij en ik wil graag Honda bedanken. Dit team is de afgelopen paar jaar mijn thuis geweest, niet alleen in de GP's maar ook in Amerika. Ik wilde eigenlijk niets veranderen en uiteindelijk kwamen we allemaal bij elkaar en gingen weer met elkaar in zee. Ik heb een aantal heel goede aanbiedingen gekregen maar ik ben altijd eerlijk geweest tegen Honda. Een paar weken geleden was ik nog wat nerveus over hoe het allemaal zou lopen. Honda is me tegemoetgekomen en ik denk dat we een eerlijke en rechtvaardige overeenkomst hebben. Een paar weken geleden hadden we nog wat problemen en omdat het toch mijn toekomst is moest ik er echt even bij gaan zitten en alles goed overdenken. Mijn belangrijkste doelen voor dit jaar waren opnieuw een overeenkomst met Honda en het kampioenschap winnen."
De Amerikaan is al een Repsol Honda coureur sinds zijn debuut in 2003 en behaalde in dat debuut seizoen zijn eerste podium op Motegi. Na twee wat magere jaren waarin ook de samenstelling van het team flink op de schop werd gegooid, evenals tot drie keer toe een andere teamgenoot, volgde zijn tot nu toe beste seizoen met daarin negen podiums en twee overwinningen. Hayden staat momenteel al geruime tijd aan de leiding van het klassement en heeft momenteel 21 punten voorspong op tweede man Valentino Rossi. (Bron:
125cc Trainingstijden na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
1
A.BAUTISTA
SPA
Master - MVA Aspar Team APRILIA
1'57.231
2
M.KALLIO
FIN
Red Bull KTM GP 125 KTM
1'57.510
3
H.FAUBEL
SPA
Master - MVA Aspar Team APRILIA
1'58.128
4
J.SIMON
SPA
Red Bull KTM GP 125 KTM
1'58.225
5
S.GADEA
SPA
Master - MVA Aspar Team APRILIA
1'58.320
6
L.PESEK
CZE
Derbi Racing DERBI
1'58.550
7
M.PASINI
ITA
Master - MVA Aspar Team APRILIA
1'58.598
8
T.LUTHI
SWI
Elit - Caffe Latte HONDA
1'58.778
9
B.SMITH
GBR
Repsol Honda HONDA
1'58.828
10
T.KOYAMA
JPN
Malaguti Ajo Corse MALAGUTI
1'58.853
11
F.LAI
ITA
Valsir Seedorf Racing HONDA
1'58.878
12
G.TALMACSI
HUN
Humangest Racing Team HONDA
1'58.878
13
M.DI MEGLIO
FRA
FFM Honda Grand Prix 125 HONDA
1'59.321
14
S.CORTESE
GER
Elit - Caffe Latte HONDA
1'59.336
15
L.ZANETTI
ITA
Skilled I.S.P.A. Racing Team APRILIA
1'59.346
16
R.DE ROSA
ITA
Multimedia Racing APRILIA
1'59.377
17
H.KUZUHARA
JPN
WTR Blauer USA APRILIA
1'59.442
18
N.TEROL
SPA
Derbi Racing DERBI
1'59.488
19
J.OLIVE
SPA
SSM Racing APRILIA
1'59.717
20
P.ESPARGARO
SPA
Campetella Racing Junior DERBI
1'59.596
21
E.RABAT
SPA
Wurth Honda BQR HONDA
1'59.614
22
F.SANDI
ITA
SSM Racing APRILIA
1'59.858
23
K.ABRAHAM
CZE
Cardion AB Motoracing APRILIA
2'00.295
24
K.OTANI
JPN
Malaguti Ajo Corse MALAGUTI
2'00.027
25
I.TOTH
HUN
Team Toth APRILIA
2'00.770
26
R.TAMBURINI
ITA
Matteoni Racing APRILIA
2'00.469
27
S.GROTZKYJ
ITA
Campetella Racing Junior APRILIA
2'00.679
28
M.RANSEDER
AUT
Red Bull KTM Junior Team KTM
2'00.699
29
V.BRAILLARD
SWI
Multimedia Racing APRILIA
2'00.830
30
M.HERNANDEZ
SPA
Nocable Angaia Racing APRILIA
2'00.880
31
K.WATANABE
JPN
Humangest Racing Team HONDA
2'01.088
32
H.IWATA
JPN
Plus One HONDA
2'01.267
33
B.LEIGH-SMITH
AUS
Red Bull KTM Junior Team KTM
2'01.315
34
R.LACALENDOLA
ITA
3C Racing APRILIA
2'01.334
35
S.TOMIZAWA
JPN
FRS HONDA
2'01.363
36
M.CONTI
ITA
Valsir Seedorf Racing HONDA
2'01.828
37
T.KUZUHARA
JPN
S-way HONDA
2'01.482
38
I.NAMIHIRA
JPN
Honda Suzuka Racing HONDA
2'01.834
39
J.LITJENS
NED
Arie Molenaar Racing HONDA
2'02.028
40
D.LOMBARDI
ITA
3C Racing APRILIA
2'02.365
S.CORSI
ITA
Squadra Corse Metis Gilera GILERA
blessure
250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
1
J.LORENZO
SPA
Fortuna Aprilia APRILIA
1'51.374
2
A.DOVIZIOSO
ITA
Humangest Racing Team HONDA
1'51.955
3
A.DE ANGELIS
RSM
Master - MVA Aspar Team APRILIA
1'52.014
4
H.AOYAMA
JPN
Red Bull KTM GP 250 KTM
1'52.032
5
S.AOYAMA
JPN
Repsol Honda HONDA
1'52.060
6
Y.TAKAHASHI
JPN
Humangest Racing Team HONDA
1'52.200
7
R.LOCATELLI
ITA
Team Toth APRILIA
1'52.374
8
H.BARBERA
SPA
Fortuna Aprilia APRILIA
1'53.344
9
S.GUINTOLI
FRA
Equipe GP De France - Scrab APRILIA
1'53.502
10
J.SMRZ
CZE
Cardion AB Motoracing APRILIA
1'53.504
11
R.YOKOE
JPN
RT Morinokumasan Sendai YAMAHA
1'53.546
12
A.BALLERINI
ITA
Campetella Racing APRILIA
1'53.828
13
D.DE GEA
SPA
Repsol Honda HONDA
1'53.857
14
R.WILAIROT
THA
Thai Honda Castrol Endurance HONDA
1'53.986
15
M.SIMONCELLI
ITA
Squadra Corse Metis Gilera GILERA
1'54.045
16
M.POGGIALI
RSM
Red Bull KTM GP 250 KTM
1'54.184
17
S.OIKAWA
JPN
Will Access With Plus Myu YAMAHA
1'54.472
18
A.WEST
AUS
Kiefer - Bos - Racing APRILIA
1'54.495
19
A.ESPARGARO
SPA
Wurth Honda BQR HONDA
1'54.617
20
F.PERREN
ARG
Stop And Go Racing Team HONDA
1'54.624
21
D.HEIDOLF
GER
Kiefer - Bos - Racing APRILIA
1'55.027
22
A.BALDOLINI
ITA
Matteoni Racing APRILIA
1'55.080
23
A.TIZON
SPA
Wurth Honda BQR HONDA
1'55.090
24
J.CARCHANO
SPA
WTR Blauer USA APRILIA
1'55.451
25
T.TAKAHASHI
JPN
Burning Blood HONDA
1'55.603
26
K.TAKAHASHI
JPN
DyDo MIU Racing HONDA
1'55.657
27
Y.UI
JPN
Pro-Tec & Weave YAMAHA
1'55.675
28
T.SEKIGUCHI
JPN
Campetella Racing APRILIA
1'55.708
29
J.CLUZEL
FRA
Equipe GP De France - Scrab APRILIA
1'55.913
30
A.VINCENT
FRA
Arie Molenaar Racing HONDA
1'56.111
31
L.MORELLI
ITA
Nocable Angaia Racing APRILIA
1'57.711
32
A.PALUMBO
ITA
Matteoni Racing APRILIA
1'58.532
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na Qualifying dag 2:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Loris CAPIROSSI
ITA
DUCATI Ducati Marlboro Team
1'45.724
303.9
2
Valentino ROSSI
ITA
YAMAHA Camel Yamaha Team
1'45.991
297.1
3
Marco MELANDRI
ITA
HONDA Fortuna Honda
1'46.250
297.6
4
Shinya NAKANO
JPN
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
1'46.291
300.0
5
Sete GIBERNAU
SPA
DUCATI Ducati Marlboro Team
1'46.316
304.1
6
Toni ELIAS
SPA
HONDA Fortuna Honda
1'46.326
300.9
7
Nicky HAYDEN
USA
HONDA Repsol Honda Team
1'46.489
297.8
8
Randy DE PUNIET
FRA
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
1'46.512
297.1
9
Dani PEDROSA
SPA
HONDA Repsol Honda Team
1'46.576
299.8
10
Colin EDWARDS
USA
YAMAHA Camel Yamaha Team
1'46.726
297.8
11
Casey STONER
AUS
HONDA Honda LCR
1'46.847
301.0
12
Kousuke AKIYOSHI
JPN
SUZUKI Team Suzuki MotoGP
1'46.958
300.1
13
John HOPKINS
USA
SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP
1'47.071
298.3
14
Kenny ROBERTS JR
USA
KR211V Team Roberts
1'47.310
297.3
15
Chris VERMEULEN
AUS
SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP
1'47.451
296.2
16
Naoki MATSUDO
JPN
KAWASAKI Kawasaki
1'47.826
285.7
17
Carlos CHECA
SPA
YAMAHA Tech 3 Yamaha
1'47.905
289.3
18
Makoto TAMADA
JPN
HONDA Konica Minolta Honda
1'48.426
295.9
19
James ELLISON
GBR
YAMAHA Tech 3 Yamaha
1'48.716
290.7
20
Alex HOFMANN
GER
DUCATI Pramac d'Antín MotoGP
1'48.748
293.0
21
Jose Luis CARDOSO
SPA
DUCATI Pramac d'Antín MotoGP
1'50.359
287.5
************